میزگرد برنامه وقت اضافه در رابطه با دربی 98 با حضور آشوبی و اکبرپور

میزگرد برنامه وقت اضافه در رابطه با دربی 98 با حضور آشوبی و اکبرپور

پایگاه خبری فوتبالی- فرزاد آشوبی و علیرضا اکبرپور بازیکنان سابق دو تیم پرسپولیس و استقلال روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در رابطه با دربی نود و هشتم تهران که در روز پنج‌شنبه 26 اسفندماه برگزار شد، به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، آشوبی در ابتدا در رابطه با انتقادها از یحیی گل‌محمدی و تعویض‌های پرسپولیس در دربی اظهار داشت: تصور من این بود که بازی جذابی شاهد نباشیم. با توجه به چیزی که در دربی های اخیر دیده بودیم، به ویژه که حساسیت جدولی نیز مزید بر علت شده بود. خوشحالم که بازی خوبی را مشاهده کردیم. بازی سرعت بالا و جذابیت زیادی برای بیننده ها داشت. در مورد استایل بازی پرسپولیس باید بگویم که همه چیز برای پرسپولیس خوب پیش رفت اما می‌شد که تعویض‌ها زودتر صورت بگیرد تا بازی در دقایق پایانی کنترل شود. برای مثال آمدن کمال کامیابی نیا به بازی و خارج شدن سرلک، شاید می توانست به این شکل باشد که یکی از مهاجمان پرسپولیس کم شود برای اینکه پرسپولیس در مرکز زمین بتواند ازدحام بیشتر و برتری عددی ایجاد کند. همچنین با توجه به مدل بازی استقلال که هر زمان این تیم برای رسیدن به دروازه حریف به مشکل برخورده، رو به بازی مستقیم و استفاده از مهاجمین بلندقامت خود آورده، فکر میکنم سیدجلال حسینی باید زودتر به بازی می آمد که این اتفاق دیر افتاد. البته این ها مواردی است که ما از بیرون و با آرامش به آن ها نگاه میکنیم اما این تصمیمات در آن لحظات بسیار سخت است. اما متاسفانه در نهایت پرسپولیس برتری خود را از دست داد. 

اکبرپور در ابتدا در پاسخ به این که چرا استقلال در شناخت ترکیب در دربی مشکل داشت، گفت: استقلال خیلی طوفانی شروع کرد و اگر بازیکنان تمرکز داشتند استقلال همان نیمه اول می توانست سه گل جلو بیفتد. آن موقع خیلی از این ایرادات گرفته نمی‌شد. چند موقعیت گیر مهاجمان استقلال آمد که به راحتی از دست دادند. این موقعیت ها در دربی خیلی سخت به دست می‌آیند. اگر این موقعیت‌ها زمان ما به وجود می‌آمد همه را گل می کردیم. استقلال خوب بازی کرد اما از موقعیت های خود استفاده نکرد تا اینکه گل خورد و همه گفتند که استقلال پس از اینکه 2-5-3 را به 2-4-4 تبدیل کرد توانست گل بزند. به نظر من این درست نیست. استقلال از اول خوب بازی کرد و موقعیت داشت و پرسپولیس تحت فشار بود. مخصوصا 15 دقیقه اول بازی. حتی یک پنالتی برای استقلال گرفته نشد و همچنین بازیکن خارجی پرسپولیس یک خطای عمد روی دانشگر انجام داد. این‌ها همه نشان دهنده این است که استقلال، پرسپولیس را تحت فشار گذاشته بود. وقتی روی حریف خطایی میکنی که ممکن است اخراج شوی، به معنی این است که حریف تو را تحت فشار گذاشته و توان این را نداری که فنی و فوتبالی مقابله کنی. 

آشوبی در مورد انتقادات به چینش خط دفاعی پرسپولیس و انتقادها به عملکرد فرجی و نعمتی، گفت: بازی نکردن سیدجلال از اول برای من هم جای تعجب داشت. نه صرفا به دلیل ویژگی‌های فنی این بازیکن، بلکه به خاطر کاریزما و قدرت رهبری بالای او. حضورش نسبت به بقیه بازیکنان، به نوعی اطمینان‌بخش‌تر است. دربی میتواند شرایط متفاوتی باشد و قرار نیست اگر بازیکنی در چند بازی اخیر نیمکت‌نشین بوده، الزاما در این بازی هم این اتفاق بیفتد. باید این را در نظر بگیریم که پرسپولیس بیش از استقلال به برد نیاز داشت و به همین دلیل پرسپولیس با ریسک بازی کرد و به تیم حریف هم موقعیت داد. 

وی در مورد قرارگیری گوهری درون دروازه پرسپولیس به جای لک گفت: حضور گوهری در درون دروازه تصمیم درستی بود هر چند ریسک بود. متاسفانه حامد لک در این فصل، علیرغم فصل قبل، عملکرد کم‌نوسانی را ارائه نداده و این برای کادرفنی باعث سردرگمی می‌شود. این روش خوبی نیست که دائما در پست دروازه‌بان ایجاد تغییر داشته باشیم. 

وی در مورد تعویض‌های پرسپولیس ادامه داد: بحث اصلی من درباره تعویض‌ها و کنترل بازی در دقایق پایانی است که متاسفانه این کار به خوبی انجام نشد. یحیی گل محمدی یکی از بهترین مربی‌های فوتبال ماست و کارنامه او این را نشان می‌دهد. اما می‌توانست اتفاقات جوری رقم بخورد که بازی بهتر مدیریت شود. پرسپولیس تیمی بود که بیشتر نیازمند پیروزی بود و در این شرایط، باید ریسک بالاتری را قبول کرد. تا اینجای کار همه چیز به بهترین شکل جلو رفت اما از دقیقه 60 به بعد می‌شد بهتر روند بازی را مدیریت کرد و تعویض های هوشمندانه تری به منظور مدیریت و کنترل بازی صورت می‌پذیرفت.

آشوبی در پاسخ به این که آیا از عملکرد وحید امیری در ترکیب پرسپولیس در برابر استقلال راضی بوده است یا خیر، اظهار داشت: وحید امیری بارها و بارها عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده و شاید پنج‌شنبه نتوانست آن را تکرار کند. من اصطلاح «دربی‌باز» را خیلی قبول ندارم! این یک اصطلاح مطبوعاتی است و شاید جایگزین بهترش این باشد که بگوییم بازیکنانی که به لحاظ ذهنی توانمندی ویژه‌تری دارند، می‌توانند در این بازی خاص که تیم‌ها باید فشار خیلی بالایی را تحمل کنند، عملکرد بهتری نشان دهند. هر دو تیم بازیکنان قدرتمند و باکیفیتی در اختیار دارند. کار دشواری از سوی هر دو تیم انجام شد و این هم از جذابیت‌های فوتبال است. هیچکس مصون از اشتباه نیست و این را باید بپذیریم که بخش زیادی از جذابیت فوتبال مربوط به اتفاقاتی است که پیش‌بینی‌کردنشان سخت است.

علیرضا اکبرپور در خصوص عملکرد بازیکنان با تجربه استقلال در دربی گفت: دربی باز بر می‌گردد به بازیکن هایی که احساس مسئولیت می کنند و اون توانمندی را دارند که داخل بازی‌های بزرگ کار‌های بزرگ انجام دهند شما ببیند یک بازیکن هست که شاید در طول فصل تمام بازی‌ها را انجام دهد، اما یک فوتبالیست‌های خاصی هستند که یک حرکت خاص و انفجاری دارند که می توانند بازی را از این رو به اون رو کنند، در هر دو تیم از این بازیکن‌ها زیاد است مثل وحید امیری که بازیکن خیلی توانمندی است و یکی از بهترین‌های فوتبال ما هستند ولی خب در فوتبال زمانی که یک بازیکن شناخته می‌شود و تمرکز زیادی روش است ‌ سعی می کنند که اون بازیکن را از کار بندازند و استقلال هم این کار را با اقای امیری کرده بود ولی خب در استقلال هم بازیکنانی بودند که انتظار داشتم بیشتر از این‌ها توانایی داشته باشند. 

وی در خصوص عملکرد قابل بحث محمد دانشگر در دربی اظهار کرد: استرس بازی خیلی بالا بود وقتی ماهم صحبت می کردیم می گفتند ببیند ده هزارتا تماشاگر اومده، بازیکنی که بهترین بود بدترین می‌شد.

وی در خصوص عملکرد حسین زاده برابر پرسپولیس گفت: من دیروز از حسین زاده خیلی انتظار داشتم، بازی هایی که امسال دیدم از ایشان برای استقلال خیلی توانمند و با به توپ بود و در این بازی‌ها بازیکن‌های سرعتی و با به توپ خیلی به درد تیم می خورند، من دیروز خیلی انتظار داشتم از حسین زاده که متاسفانه نتوانست توانایی خودشو به رخ بکشد، فوتبالیست‌های خیلی بزرگی بودند که دروازه خالی را گل نکردند، همین یک هفته قبل بازی رئال مادرید و پاری سن ژرمن مسی پنالتی را نتوانست گل کند این دلیل بر این نمی‌شود که مسی بازیکن ضعیفی است ولی در فوتبال لحظاتی هست که شب قبل بازی از استرس نمی‌توانی بخوابی، اقای حسین زاده هم نتوانست خوب بازی کند دلیل بر این نیست که بازیکن ضعیفی است ولی خوب  توانمندی‌هایی که همه انتظار داشتند را نتوانست انجام دهد. 

وی در مورد حضور تماشاگران و تاثیر بر عملکرد بازیکنان تصریح کرد: بعد از یک مدت طولانی  تماشاگران حضور داشتند واقعا استرس زیادی به بازیکنان وارد شد، مثلا دانشگر اوت رو نتوانست بندازد یا یک دفع توپی انجام داد که پاس به حریف حساب می‌شد.

فرزاد آشوبی در خصوص موقعیتی که سعید آقایی از دست داد گفت: گاهی تصمیمات اونجوری نیست که انتظار می رود به هر حال فشار بزرگی تو این بازی وجود دارد بعد از مدت ها این عامل هم می‌تواند تشدید کننده باشد بعد از مدت ها به هر حال ۲۰ هزار نفر اجازه پیدا کردند تا به ورزشگاه بیایند و واقعا نمی توانیم این عوامل رو نادیده بگیریم اما این که اشتباهی صورت بگیرد یا تصمیم به شکلی هست که خیلی منطق اون را توجیح نمی کند نمی‌توانیم به شکل عمومی بررسی کنیم به هر حال بازیکن هم انسان است و از این دست اشتباه و این دست خطا‌ها انجام می‌دهد که این‌ها زیبایی‌های فوتبال رو تشکیل می دهد.

وی در مورد ادامه فصل برای پرسپولیس تصریح کرد: به اعتقاد من نبرد قهرمانی تمام نشده است البته خب استقلال به واسطه عملکرد کم نوسان و بسیار خوبی که داشته شانس ویژه و بزرگی برای قهرمانی دارد و فراموش نکنیم که فوتبال همیشه غافلگیری‌های بزرگی را در بطن خودش به همراه دارد من صحبت های اقای مطهری را بعد از بازی بسیار می پسندم اینکه باید با تمام قدرت و توان این مسیر ادامه پیدا کند و بسپاریم به شرایطی که چه اتفاقی خواهد افتاد اما حق نداریم که پا را عقب بگذاریم و همه چیز رو تموم شده فرض کنیم یعنی ما شکست را حق نداریم قبول کنیم.

علیرضا اکبرپور در مورد شرایط استقلال در ادامه فصل گفت: من حرفای آقای آشوبی رو تایید می‌کنم همینطور که پرسپولیس نباید ناامید شود استقلال هم نباید تو باد اینکه شش امتیاز جلو هست بیفتد، بازی‌های سختی پیش روی استقلال است که هر بازی به نوعی می‌تواند فینال باشد باید از تمام بازی ها سه امتیاز را بدست آورد، یعنی اگر بخواهد به باد اینکه شش امتیاز ما جلوییم از پرسپولیس برود، صدرصد پرسپولیس یک تیم مقتدری هست و امکان دارد از این موقعیت استفاده کند و بازی های بعدیشان رو ببرند و باید استقلال تمام بازی‌های پیش رو همانند بازی با پرسپولیس بازی کند، بنظرم یکی از بهترین دربی‌ها بود، استقلال و پرسپولیس دوتا تیم واقعا خوب بازی کردند، واقعا من خوشم آمد از دوتا تیم که به این شکل بازی کردند و به دوتا تیم هم تبریک می‌گویم، موقعیت های خوبی ساختند، احساس مسئولیت کردن بازیکن‌ها خیلی مهم است، برای استقلال هم همین بود، چند تا موقعیت بود که می‌توانستند با فداکاری اجازه دهند شخص دیگری گل بزند، برای مثال سلمانی می توانست گل بزند اما حسین زاده اجازه نداد. 

فرزاد آشوبی در مورد خریدهای خارجی پرسپولیس گفت: من به اعتقادم تنها مدافع تاجیکی (هنانوف) این تیم از نظر من تنها بازیکنی است که استاندار بالایی دارد و علی رقم جوانی کیفیت و پتانسیل خیلی خوبی دارد که به یک نقطه اکتفا تبدیل شود برای پرسپولیس در آینده نزدیک و سایر خرید ها را واقعا خیلی سخته که راجبشون شاید الان به جمع بندی برسیم من حداقل خیلی نظر ویژه‌ای ندارم.

علیرضا اکبرپور در مورد بازیکنان خارجی استقلال و اینکه رفتن مرادمند و یزدانی چه تاثیری بر ساختار دفاعی استقلال داشته است تصریح کرد: از نظر من بازیکن‌های خارجی توانمند هستند دیروز هم من در مصاحبه‌های قبل بازی از من پرسیده بودن که کدام بازیکن گل می‌زند و من گفته بودم ژستد این کار را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: یزدانی و مرادمند نه تنها دو تا از بهترین‌های استقلال بلکه از بهترین‌های لیگ برتر هم بودند و صدرصد برای استقلال تاثیرگذار بودند هم از نظر روحی هم از نظر ساختار دفاعی که استقلال داشت، ولی خداروشکر جایگزین ها اومدند و خوب کار کردند هم اقای عارف غلامی که رسیدند و هم روزبه چشمی که آمدند و جاهاشون را پر کردند، به اضافه اینکه بازیکن برزیلی که گرفتند.

وی در خصوص عملکرد روزبه چشمی در پست هافبک دفاعی تاکید کرد: زمانی که پست یک بازیکن را عوض کنید اون عوض شدن پست مشکلاتی بوجود میاورد شاید همه روزبه چشمی را بد دیدند اما من بد ندیدم.

وی ادامه داد: همه‌ی ما در یک لحظه در فوتبال اشتباه می کنیم ولی خب روزبه یک بازیکن خوب و توانمندی هست و امیدوارم که در پست خودش بازی کند و تیم نفر داشته باشد که این بازیکن را جابه جا نکنند.

فرزاد آشوبی در پایان در مورد جدایی دو مدافع سرباز استقلال و عملکرد این بعد از این جدایی اظهار کرد: به نظر من بعد از جدایی یزدانی و مرادمند شاهکار فرهاد مجیدی هست که تیم هم هنوز به شکل خوب به شکل قوی منظم و هدفمند به جلو می‌رود و کماکان استراتژی ها به بهترین شکل انجام می‌شود حتی اگه به قیمت این تموم شود که بازیکن خوبی مثل روزبه چشمی وادار به تغییر پست یا تغییر شرایط شود به نظر من نقطه عطف مربیگری این فصل آقای مجیدی همین جابه جایی هست که بعد از جدایی دو بازیکن اتفاق افتاده است.

4154