ترین های نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال بانوان

ترین های نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال بانوان

پایگاه خبری فوتبالی-پس از پایان نیم فصل چهاردهمین دوره از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان، وقت آن است که نگاهی به آمار و ارقام تیم‌ها و بازیکنان در یازده هفته ابتدایی بیندازیم.

به گزارش فوتبالی، لیگ برتر فوتبال بانوان ایران تحت عنوان جام کوثر، نیمی از راه چهاردهمین مسیر خود را طی کرد و به گفته اهالی فن تاکنون لیگ جاری جذاب و فرسایشی دنبال شده است.

پیش از آغاز رقابت‌ها، تیم ملی فوتبال زنان با حضور در مرحله مقدماتی جام ملت‌های فوتبال آسیا مقابل اردن و بنگلادش دو پیروزی کسب کرد و برای نخستین بار به مسابقات آسیایی راه یافت.

رخدادی تاریخی که پس از بازگشت ملی پوشان به رنکینگ فیفا، حسابی مریم ایراندوست و شاگردانش را سر ذوق آورد و باعث شد بازیکنان فرصت باقی مانده تا جام ملت‌ها را به امید حضور در لیست اعزامی، با انگیزه در لیگ سپری کنند.

همین نکته باعث شد تا فوتبال بانوان سر زبان‌ها بیفتد و سرمربی که شخصاً تماشاگر ویژه دیدارهای لیگ بود، انگیزه مضاعفی به ساق‌های بازیکنان تزریق کند تا در روزهای فیفادی بازیکنان با شادابی بالایی به اردوهای تیم ملی بروند.

در لیگ جاری، تنها جام ملت‌ها اخلال ایجاد نکرد؛ بلکه برگزاری جام باشگاه‌های فوتبال زنان آسیا با حضور شهرداری سیرجان و چندین تورنمنت کافا (جام آسیای مرکزی) در رده‌های سنی مختلف، برنامه بازی‌ها را دستخوش تغییراتی کرد.

همین اخلال‌ها سبب شد تا بازیکنان روز به روز خسته و خسته‌تر شوند و از سویی به ناچار باید آمادگی بدنی خود را بالا نگه می‌داشتند. مواردی که باعث شد تا کیفیت لیگ چهاردهم به شکلی سینوسی جریان پیدا کند.

حال به بررسی نکات آماری تیم‌های حاضر در لیگ برتر خواهیم پرداخت.

بهترین تیم نیم فصل:

شهرداری سیرجان در کورس بسیار مهیج و جذابی با خاتون بم، گوی موفقیت را از رقیب سنتی و هم‌استانی‌اش ربود. سبزپوشان توانستند در 11 هفته، 10 رقیب را از دم تیغ خود بگذرانند و فقط یک تساوی مقابل نماینده البرز ثبت کنند. دختران سیرجانی با 31 امتیاز عنوان برترین تیم و قهرمان نیم فصل را به خود اختصاص دادند.

بدترین تیم نیم فصل:

در لیگ چهاردهم دو تیم با چهره‌های جدید حضور دارند و رفته رفته مشخص شد علاوه بر تیم‌های نچندان قدرتمند دوره قبل، اکنون دو تیم هم سطح با آن‌ها هم به لیگ آمده‌اند. یکی از تیم‌های تازه وارد از همان هفته‌های ابتدایی آمار فاجعه‌باری از خود بجا گذاشت. ثبت تنها یک تساوی و 10 شکست، ملی پوشان شهرکرد را به عنوان بدترین تیم نیم فصل رقابت‌ها معرفی می‌کند.

بهترین خط حمله:

لیگ چهاردهم بدون شک یکی از پرگل‌ترین رقابت‌های ادوار اخیر خواهد بود. در 11 بازی ابتدایی این دوره، شمار گل‌های زده تمامی تیم‌هائبه عدد 254 می‌رسد و به طور میانگین هر هفته‌ی لیگ 23 گل دربر داشته است. به ثمر رساندن 62 گل زده، خاتون بم را به عنوان برترین خط حمله نیم فصل معرفی می‌کند.

بدترین خط حمله: 

به آن اندازه که تیم‌های بالای جدولی در لیگ خوب گل می‌زنند، تیم‌های رده پایین آمار بسیار بدی در گلزنی دارند. به ثمر رساندن یک گل برای تیم یازدهم و صفر گل برای تیم دوازدهم لیگ، آماری است که ضعف گلزنی برای قعرجدولی‌ها را پررنگ می‌کند. ملی پوشان شهرکرد بدون گل زده عنوان ضعیف ترین خط حمله نیم فصل را به خود اختصاص می‌دهد.

بهترین خط دفاع:

اکثر مدافعان تاپ و مطرح، در تیم‌های مختلف لیگ برتر پخش شده‌اند و این نشان از خطوط دفاعی قدرتمند برای اکثر تیم‌ها می‌دهد. دریافت تنها یک گل خورده در یازده بازی و میانگین گل خورده 0.09 در هر بازی آمار خیره کننده‌ای است که شهرداری سیرجان را به عنوان بهترین خط دفاع نیم فصل معرفی می‌کند. فاطمه مخدومی، ملیکا متولی، فاطمه برازجانی و حدیث بساط شیر چهار مهره سبزپوشان در خط دفاع هستند.

بدترین خط دفاع:

بدون شک آمار گل‌های زده تیم‌های بالای جدول بی‌جهت بالا نرفته و همواره تیم‌هایی با خطوط دفاعی ضعیف هستند که علاوه بر زنگ تفریح شدن، پلی برای ارتقای آوراژ گل محسوب شوند. دریافت 70 گل خورده در یازده هفته و میانگین 6.36 گل دریافتی در هر بازی، ملی پوشان شهرکرد را به عنوان ضعیف ترین خط دفاع نیم فصل معرفی می‌کند.

بهترین گلزن:

از آنجا که تعداد گل‌های زده در لیگ بالاست، قاعدتاً خطوط حمله تیم‌های بالای جدولی روزهای خوبی را تا پایان نیم فصل پشت سر گذاشته‌اند. به ثمر رساندن 26 گل در یازده هفته و میانگین 2.36 گل در هر بازی، زهرا قنبری از تیم خاتون را به عنوان بهترین گلزن و خانم گل نیم فصل رقابت‌ها معرفی می‌کند.

بهترین دروازه‌بان:

فوتبال بانوان دروازه‌بان های خوبی را در لیگ چهاردهم جای داده است. از سویی زهره کودایی که مسبب صعود ایران به جام ملت‌های آسیا بود در ذوب آهن و از سویی دیگر زهرا خواجوی که عنوان بانوی رکورددار کلیین شیت را یدک می‌کشد در خاتون حضور دارند. اما نام بهترین دروازه‌بان متفاوت با این دو است. دریافت تنها یک گل خورده و ثبت 10 کلیین شیت (از هفته اول تا پنجم و هفتم تا یازدهم) و بسته نگهداشتن دروازه به مدت 450 دقیقه متوالی، عارفه سیدکاظمی از شهرداری سیرجان را به عنوان برترین سنگربان نیم فصل معرفی می‌کند.

بهترین مربی:

یکی از نکات قوت لیگ ایران، بهره از مربی‌های بازیکن‌ساز است. شاید تا مریم جهان‌نجاتی با شهرداری سیرجان و مرضیه جعفری با خاتون در لیگ حضور داشته باشند، نامی از مربیان دیگر برده نشود. اما رسانه فوتبالی با احترام به سرمربیان تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان نیم فصل، قصد دارد عنوان برترین سرمربی را به پرستو کرمی از هیأت فوتبال البرز اختصاص دهد. چرا که این تیم در ابتدا در رده یازدهم حضور داشت، رفته رفته خود را به رده هشتم رساند و سرانجام احیا شد و به جمع چهارتیم برتر لیگ پیوست. رشد ارزشمندی که در میان غول‌های لیگ برتر و قرار گرفتن در رده‌ای بالاتر از تیم‌های ذوب آهن، ملوان، زارع باتری و پالایش گاز بسیار جای تقدیر دارد. معیار این انتخاب آن است که احیای بازیکنان و کسب پیروزی با چهره‌هایی نچندان سرشناس در لیگ، نسبت به بردهای پرگل با ترافیک ملی پوشان در تیم‌های باشگاهی ارجعیت داشته باشد.

بهترین بازیکن:

اگر عملکرد بازیکنان را مورد بررسی قرار دهیم، میزان تأثیرگذاری را می‌توان معیار مناسبی برای انتخاب برترین بازیکن نیم فصل دانست. از این رو، افسانه چترنور از شهرداری سیرجان با تأثیر گذاری مستقیم در 10 بازی از یازده هفته رقابت‌ها و ستونی برای سازه‌های پیروزی سبزپوشان در مصاف رو در رو با دیگر مدعیان، به عنوان بهترین بازیکن نیم فصل معرفی می‌شود.

شایان ذکر است که تیم سارگل بوشهر به دلیل دو غیبت غیرموجه در دیدارهای رسمی لیگ، از سوی کمیته انضباطی به دو رده پایین‌تر سقوط و از ادامه رقابت‌های لیگ برتر کنار گذاشته شد تا نیم فصل دوم با جدول 11 تیمی از سر گرفته شود. 

7474 / 1377