باران‌چشمه: قبلا در مواردی مثل مرادمند و یزدانی، نظام وظیفه تا پایان لیگ مهلت می‌داد/ درباره معافیت پزشکی باید دلیل معافیت را دید

باران‌چشمه: قبلا در مواردی مثل مرادمند و یزدانی، نظام وظیفه تا پایان لیگ مهلت می‌داد/ درباره معافیت پزشکی باید دلیل معافیت را دید

پایگاه خبری فوتبالی- سردار مهرعلی باران‌‌چشمه، رئیس پیشین تربیت بدنی نیروهای مسلح و سرپرست فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و درباره ماجرای خدمت سربازی بازیکنان فوتبال و به ویژه بازیکنان استقلال به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، سردار باران‌چشمه در ابتدا در رابطه با قانون سرباز قهرمان در فوتبال، اظهار داشت: در مقدمه باید بگویم در همه کشورهای دنیا برای ورزشکاران خود یکسری تسهیلاتی را در نظر می‌گیرند. چند سال قبل، زمانی که سازمان تربیت بدنی هنوز تبدیل به وزارت نشده بود، دنبال این بود که ورزشکارهایی که در مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی نتیجه می‌گیرند را از خدمت معاف کند. با تعامل مجلس، ستاد نیروهای مسلح و وزارت ورزش، آیین نامه خدمت سربازی ورزشکاران مطرح شد. فکر میکنم سال 76 بود که این اتفاق افتاد. آن هایی که در مسابقات المپیک مقام اول دوم و سوم را کسب میکنند، از خدمت معاف شوند. در مورد مسابقات پارالمپیک نیز، یکی از فرزندان مدال‌آوران پارالمپیک نیز از خدمت معاف شوند. در همین قانون گفتند که آن‌هایی که در مسابقات جهانی رشته خود، نفرات اول و دوم شوند از خدمت سربازی معاف می‌شوند. در بازی‌های آسیایی هم به صراحت گفته شده که فقط کسانی که مقام اول را کسب می‌کنند از خدمت سربازی معاف شوند. این قانون کماکان هم ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: در سال 97 درخواستی را وزارت ورزش داده بود مبنی بر اینکه بیشترین ورزشکارانی که در مسابقات لیگ و ... فعالیت میکنند، برایشان تسهیلاتی را فراهم کنید. بر اساس درخواست اداره ورزش وقت، جلسه ای برگزار شد و جمع بندی بر این شد که ورزشکاران فوتبال، والیبال و بسکتبال که در لیگ برتر فعالیت می‌کنند، می‌توانند تا 28 سالگی به فعالیت خود ادامه داده و بعد از آن به خدمت بروند. و آن دسته از ورزشکارانی که در این سه رشته، عضو تیم ملی هستند، تا 30 سالگی بتوانند فعالیت کنند و بعد به خدمت بروند. هم اکنون هم این قانون جاری است. 

باران‌چشمه در ادامه اظهار داشت: ما مجوز گرفتیم که هر ورزشکاری که در سه ماهه آخر خدمت سربازی به سر می‌برد، بتوانند قرارداد فصل بعدش را ببندد و به ورزش حرفه‌ای خود ادامه دهند. چون اگر قرارداد نمی‌بستند، یک سال عقب می‌افتادند و ضرر می‌کردند. ما این اجازه را داشتیم و با هماهنگی سازمان وظیفه عمومی و مدیریت منابع انسانی، این کار را انجام میدادیم. برعکس این مورد، برخی از ورزشکارانی که قرارداد داشتند و دو سه ماه به پایان لیگ مانده بود، با هماهنگی سازمان وظیفه اجازه می‌دادیم خدمت سربازی خود را بعد از پایان لیگ انجام دهند. این کار یک روال معمول بود و طی این سال‌ها سال انجام می‌شد و نمی دانم چرا درباره یزدانی و مرادمند انجام نشد.

وی در ادامه در پاسخ به این که آیا بازیکنانی که در مینی کمپ تیم ملی حضور داشتند نیز ملی‌پوش حساب می‌شوند یا خیر گفت: سازمان وظیفه عمومی مجری دستورالعمل ها و قوانین است. آن چیزی که از ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ می‌شود را اجرا می‌کنند. بنا بر این بود که وزارت ورزش مرجع تایید این بحث برای فدراسیون ها باشد. با تایید آن، نظام وظیفه کار را انجام بدهد. زیرا نظام وظیفه متولی بررسی این موارد نیست. متولی تخصصی این بحث، وزارت ورزش است. البته آن جا هم یک بررسی انجام میگرفت. ما هم در تربیت بدنی نیروهای مسلح این موارد را بررسی می‌کردیم.

سردار باران چشمه، در خصوص اینکه چرا وضعیت نظام وظیفه بازیکنان استقلال به پایان فصل موکول نشد، توضیح داد: واقعیتش را بخواهید من در جریان این موضوع نیستم و چون اطلاع ندارم، نمی توانم اظهار نظر کنم. اما تا جایی که اطلاع دارم و به خاطر می آورم، بازیکنان زیادی بودند چه در فوتبال و چه در بسکتبال و کشتی و سایر ورزش ها که مشمول خدمت سربازی می شدند اما با نامه نگاری های باشگاه و با هماهنگی سازمان نظام وظیفه، خدمت آنها 2 - 3 ماهی عقب می افتاد تا لیگ به اتمام برسد. این مسئله یک امر کاملا معقول و طبیعی است و به هیچ عنوان چیز جدیدی نیست. باز هم تاکید می کنم که در جریان ریز جزییات وضعیت بازیکنان استقلال نیستم، ولی احتمال می دهم از آنجایی که آقای آجورلو مدیری کاربلد و حرفه ای است، نامه نگاری های مورد نیاز را انجام داده باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: تا آنجایی که من اطلاع دارم، دوستان حاضر در سازمان نظام وظیفه عمومی، پنجشنبه هر هفته را به ملاقات مردمی اختصاص می دهند و نه تنها بازیکنان و ورزشکاران، بلکه مردم عادی هم می توانند مراجعه کنند و در صورتی که مشکل خانوادگی دارند و یا یکی از نزدیکانشان فوت کرده باشد، می توانند خدمت سربازی را به تعویق بیاندازند و حتی سابقه داشته که شخصی حتی تا 4 ماه هم از سازمان نظام وظیفه مهلت گرفته است و این مسئله چیز جدیدی نیست و سابقه داشته است.

باران چشمه در پایان در خصوص کارت های جعلی که زمانی برای معافیت بازیکنان صادر شده بود، تصریح کرد: ما در آن زمان بیش از 100 کارت جعلی را ابطال کردیم و بازیکنی نبود که کارتش باطل شود و به خدمت نرود و تمام آن بازیکنان وارد خدمت سربازی شدند و به باشگاه های نیروهای مسلح پیوستند. تنها ورزشکاری که هرگز به خدمت سربازی نرفت، همان آقای مهرداد پولادی بود و به جز او ورزشکاری نبود که به خدمت سربازی نرود و از انجام وظیفه شانه خالی کند.

6641 / 7474