مدعیان قهرمانی لیگ برتر بدون کامبکِ دراماتیک

مدعیان قهرمانی لیگ برتر بدون کامبکِ دراماتیک

پایگاه خبری فوتبالی- استقلال، پرسپولیس و سپاهان در فصل جاری معمولا گل اول مسابقه را زده‌اند و بیشتر امتیازات این تیم‌ها هم در این بازی‌ها به دست آمده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، در مسابقات این هفته هر سه تیم صدر جدول گل نخست بازی را وارد دروازه رقیبانشان کردند و در نهایت با پیروزی از زمین مسابقه بیرون آمدند. نکته جالب درباره این سه تیم اما واکنش به دریافت گل اول بازی است چرا که هیچ کدام از این مدعیان تا پایان هفته هفدهم نتوانسته‌اند بازی باخته را با پیروزی تمام کنند.

استقلال، پرسپولیس و سپاهان در این فصل نشان دادند توانایی بالایی در کنترل بازی و حفظ برتری در جریان 90 دقیقه بازی دارند. در موقعیتی که باید برای جبران نتیجه تلاش می کردند اما سپاهان 12، پرسپولیس 9 و استقلال 2 امتیاز از دست داده‌اند.
بر اساس آمار یازده، استقلال در این فصل 13 بار گل اول را بازی را زده و در این مورد رکورددار لیگ است. تیم فرهاد مجیدی فقط دو بار در این شرایط آن هم با گل های دقایق پایانی فجر و آلومینیوم، برد را با مساوی عوض کرده، پرسپولیس هم از دوازده باری که از حریف پیش افتاده فقط مقابل پدیده تن به تساوی داده و سپاهان هم که ده بار توانسته گل اول بازی را بزند 9 برد به دست آورده و فقط مقابل مس رفسنجان شکست خورد.

پرسپولیس مشخصا 11 امتیاز را زمانی از دست داده که نتوانسته با زدن گل نخست از حریف پیش بیفتد. آن‌ها هیچ‌گاه پس از اینکه با یک گل عقب افتاده‌اند موفق به پیروزی نشده‌اند و تنها تساوی بدون گل پرسپولیس هم مقابل استقلال اتفاق افتاد. تیم یحیی گل‌محمدی برای دومین فصل پیاپی در اراک مقابل آلومینیوم شکست خورد و در برابر مس و هوادار به زحمت به تساوی رسید. آن‌ها مقابل فولاد در سوپرجام هم پس از دریافت گل نتوانستند نتیجه بازی را جبران کنند و این به قیمت از دست دادن یک جام برای آنها تمام شد.


در واقع کلید پیروزی برای پرسپولیس زدن گل اول و پیش افتادن از حریف است. آن‌ها در این وضعیت توانایی بالایی برای کنترل بازی دارند و سپس با باز شدن ساختار دفاعی حریفان برای افزایش اختلاف اقدام می‌کنند. اتفاقی که در بازی این هفته مقابل نساجی نیز مشاهده شد و آن‌ها با وجود کیفیت فنی نسبتا خوب رقیبشان برد کم‌دردسری به دست آوردند.

استقلال هم همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد هنگامی که قبل از دریافت گل، دروازه حریفانش را باز کرده تنها دوبار آن‌هم در لحظات واپسین دروازه‌اش را باز شده دیده است. هر دو تیم فجر و آلومینیوم به زحمت و با استفاده از ضربات شروع مجدد موفق به متوقف کردن استقلال در نیم‌فصل نخست شدند. استقلالی‌ها که تحت هیچ شرایطی، این فصل نباخته‌اند اگر گل اول مسابقه را به ثمر برسانند به سختی از سه امتیازشان دفاع می‌کنند.


سپاهان به جز بازی برگشت مقابل مس رفسنجان که با وجود زدن گل در دقیقه یک، بازی را سه بر یک واگذار کرد، در مابقی موارد هر بار گل اول را زودتر از حریف به ثمر رسانده‌ بازی را برده‌، در نقطه مقابل اما هر گاه سپاهانی‌ها یک بر صفر عقب افتاده‌اند حتی نتوانسته‌اند با تساوی زمین را ترک کنند.

آن‌طور که آمار نشان می‌دهد استقلال موفق‌ترین تیم لیگ در به ثمر رساندن گل نخست هر بازی است. آن‌ها تنها برابر نفت آبادان یا یک گل عقب افتادند که توانستند در همان نیمه اول گل تساوی را به ثمر برسانند. در سایر موارد یا پیش از حریف گل زده‌اند یا بازی بدون گل به پایان رسیده.


کم گل بودنِ بازی‌های لیگ برتر ایران در این شرایط هم تاثیرگذار است و به خوبی نشان می‌دهد چرا معمولا قهرمان ایران تیمی است که بهترین ساختار دفاعی را دارد. استقلال در شرایطی صدرنشین لیگ است که فقط یک بار مجبور شده برای جبران نتیجه تلاش کند و کمتر در موقعیتی قرار گرفته که برای بردن نیاز به حملات همه جانبه داشته باشد و به حریف کمتر فرصت ضدحمله داده است. پرسپولیس و سپاهان اما بیشتر از استقلال گل اول بازی را دریافت کرده‌اند و همین موجب شده با توجه به فلسفه فوتبال مالکانه‌ای که دارند با مشارکت تعداد زیادی از بازیکنان‌شان در حمله، در ضدحملات آسیب‌پذیرتر از استقلال باشند.


در ادامه رقابت برای قهرمانی لیگ بیست و یکم شاید همین تفاوت استقلال با دو تیم دیگر کلید تعیین کننده قهرمانی باشد. هیچ کدام از سه تیم توانایی بالایی در جبران نتیجه پس از خوردن گل اول نشان نداده‌اند و با توجه به بازی‌های 6 امتیازی رودررویی که در پیش دارند زننده گل اول در بازی‌های رودررویشان می‌تواند شانس قهرمانی بیشتری داشته باشد اگر رقابت قهرمانی به بازی‌های مستقیم بِکِشد.

9719