اکبریان: قضاوت برای سرخابی‌ها سخت‌تر است/ جرات نکردند به من پیشنهاد رشوه بدهند

اکبریان: قضاوت برای سرخابی‌ها سخت‌تر است/ جرات نکردند به من پیشنهاد رشوه بدهند

پایگاه خبری فوتبالی- محمدرضا اکبریان می‌گوید در طول ۲۵ سال قضاوتش به گونه‌ای رفتار کرده که کسی جرات نکند به او پیشنهاد مالی برای تغییر در نتیجه بازی دهد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، محمدرضا اکبریان، یکی از داوران با سابقه فوتبال ایران تصمیم گرفت در دیدار سوپرجام فوتبال ایران که با پیروزی یک بر صفر فولاد برابر پرسپولیس همراه شد، از دنیای قضاوت خداحافظی کند. این تصمیم وی در حالی بود که او هنوز مجوز سوت زدن در بالاترین سطح فوتبال ایران را داشت اما بر آن شد که با داوری وداع کند.

اکبریان درباره این خداحافظی زودتر از موعد گرفت: من ۲۵ سال قضاوت کردم و از سال ۸۵ در لیگ برتر سوت زده‌ام. حقیقت این است که دیگر انگیزه‌ای برای داوری نداشتم و تصمیم گرفتم یک سال و نیم زودتر از موعد بازنشتگی‌ام، از دنیای داوری خداحافظی کنم و جایم را به جوانانی بسپارم که عشق و شور این کار را دارند. به هر حال این تصمیم سختی بود که یک روز باید اتفاق می‌افتاد و تصمیم گرفتم در دیدار سوپرجام این مهم رخ دهد.

او درباره روند صعودی یا نزولی بودن داوری در ۷ سال اخیر گرفت: در مجموع داوری نسبت به گذشته سخت‌تر شده است و در ایران این سختی دوچندان است زیرا تکنولوژی‌های جدید این رشته که به قضاوت کمک می‌کنند، هنوز در فوتبال ما نیامده و همین امر کار را برای داوران ما سخت می‌کند. هم‌چنین با وجود رسانه‌های مختلف از جمله فضای مجازی، قضاوت دشوار شده زیرا اکنون دیگر جزییات هم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و همین سبب افزایش فشار روی داوران می‌شود و استرس و نگرانی را در داوران ایجاد می‌کند.

این داور بازنشسته درباره کمیته داوران و خداداد افشاریان گفت: ظاهرا وضع داوری با حضور افشاریان و سخندان نسبت به سه، چهار سال اخیر بهتر شده است و امیدوارم همین روند ادامه پیدا کند.

او در خصوص جالب‌ترین خاطره‌اش در دوران قضاوتش گفت: برای قضاوت دیداری به بندرعباس رفته بودیم که شرایط نامناسب و اتفاقات بازی باعث شد که کارت‌های زیادی بدهم و دیدار جنجالی هم از آب در بیاید. در زمان بازگشت و در هواپیما، مسافری که در صندلی مجاور من نشسته بود، تشخیص داد که من داور هستم و از سفرم به بندرعباس و آن بازی جنجالی پرسید که من هم کلی از مدیرعامل تیم میهمان انتقاد کردم و نیمی از تقصیرها را تا زمانی که به تهران برسم، گردن آن مدیرعامل انداختم. این مسافر در زمان پیاده شدن از هواپیما کارتش را به من داد و گفت که همان مدیرعامل است و من کلی شرمنده شدم. او من را شرمنده‌تر کرد و با عذرخواهی فراوان از من، خواست که اگر مشکلی در کارهایم به وجود آمد، از او کمک بگیرم.

اکبریان در پاسخ به این سوال که آیا جو هواداری قضاوت در داربی یا بازی‌های استقلال و پرسپولیس، او را اذیت کرد یا خیر، توضیح داد: به هر حال قضاوت کردن برای پرسپولیس و استقلال در ایران خیلی سخت است و این سختی موقعی که هواداران در ورزشگاه باشد، دو چندان می‌شود. خدا را شکر هواداران این دو باشگاه آن چنان من را اذیت نکرده‌اند و خاطره تلخ خاصی ندارم. نگاه‌های زیادی روی این دو باشگاه است و هر چیزی که مربوط به آن‌ها باشد، با ذره‌بین دقیق‌تری مورد بررسی قرار می‌گیرد و یکی از اصلی‌ترین موضوعات، داوری‌های بازی‌های این دو تیم است.

وی در پایان در خصوص این که در طول دوران قضاوتش، آیا به او پیشنهاد رشوه یا پول برای تغییر در نتیجه بازی شده بود یا خیر؟ تصریح کرد: قسم جلاله می‌خورم که یک بار هم این اتفاق برایم نیفتاد و طوری رفتار کردم که کسی این جرات را به خود ندهد که بخواهد از من چنین درخواستی داشته باشد.

۴۱۵۴