نگاهی به گلزنان تیم ملی ایران؛ ۶ گل با طعم صعود به جام جهانی/ از غفور جهانی ۱۹۷۸ تا طارمی ۲۰۲۲

نگاهی به گلزنان تیم ملی ایران؛ ۶ گل با طعم صعود به جام جهانی/ از غفور جهانی ۱۹۷۸ تا طارمی ۲۰۲۲

پایگاه خبری فوتبالی- تیم ملی ایران در حالی برای ششمین بار موفق به صعود به جام جهانی شد که گلزن صعود به جام جهانی قطر مهدی طارمی فوق ستاره خط حمله ایران بود.

به گزارش فوتبالی و به نقل از مهر، مهدی طارمی مهاجم ۲۹ ساله تیم ملی ایران با گلزنی مقابل عراق در روز پنجشنبه تاریخ ساز شد و نام خود را به عنوان نخستین بازیکنی در تاریخ فوتبال ایران ثبت کرد با گلزنی در یک بازی نقشی مستقیم در صعود به جام جهانی داشته است. وی برای اولین بار طعم زدن گل صعود به جام جهانی را ۴ سال پیش مقابل ازبکستان هم چشیده بود؛ که البته در آن بازی وی زننده یکی از دو گل ایران بود.

گل جهانی، غفور جهانی و جام جهانی

نخستین صعود ایران به جام جهانی در سال ۱۹۷۸ اتفاق افتاد. زمانی که تنها ۱۶ تیم در جام جهانی حاضر بودند و سهمیه دو قاره آسیا و اقیانوسیه روی هم یک تیم بود و صعود به جام جهانی بسیار دشوار می‌نمود.

در آن دوره از بازی‌ها ابتدا ۲۰ تیم برای حضور در مسابقات انتخابی اعلام آمادگی و حضور کردند که با انصراف سریلانکا، کره شمالی، عراق و امارات عملاً ۱۶ تیم وارد رقابت‌ها شدند.

تیم ملی ایران همراه با عربستان، سوریه و عراق در گروه دوم قرار داشت که از این گروه عراق انصراف داد تا ایران با ۴ پیروزی، ۸ گل زده، بدون گل خورده و ۸ امتیاز به عنوان تیم نخست از گروه خود صعودی مقتدرانه داشته باشد.

ملی پوشان کشورمان همراه با کره جنوبی، کویت، استرالیا و هنگ کنگ به مرحله بعدی مسابقات انتخابی راه یافتند که در نهایت نیز با ۶ پیروزی و ۲ مساوی از ۸ بازی و کسب ۱۴ امتیاز بالاتر از کره جنوبی ۱۰ امتیازی و سایر تیم‌ها اولین صعود خود به جام جهانی را تجربه کردند.

بازی‌های این مرحله به صورت رفت و برگشت انجام شد و تیم ملی ایران که با هدایت حشمت مهاجرانی در این مسابقات حضور داشت، با پیروزی برابر استرالیا در بازی ششم صعود به جام جهانی را قطعی کرد تا دیدارهای هفتم و هشتم کشورمان به صورت تشریفاتی در آید و حشمت مهاجرانی در دو دیدار پایانی بیشتر به بازیکنانی بازی دهد که در بازی‌های قبلی فرصت کمتری پیدا کرده بودند.

در دیدار ایران مقابل استرالیا که منجر به صعود ایران به عنوان تنها نماینده دو قاره آسیا و اقیانوسیه شد، غفور جهانی مهاجم تیم ملی ایران گلزنی کرد تا با تک گل این بازیکن اهل بندر انزلی تیم ملی ایران نخستین صعود به جام جهانی را تجربه کرده باشد.

دراماتیک‌ترین صعود با گل خداداد
هرچقدر اولین صعود ایران به جام جهانی مقتدرانه و زودهنگام بود، دومین صعود آنقدر دشوار بود که بعد از آن در سراسر ایران جشن ملی برپا شود.

تیم ملی ایران که با هدایت محمد مایلی کهن کار خود را در مسابقات انتخابی آغاز کرد، با «والدیر ویرا» برزیلی جواز حضور در جام جهانی فرانسه را گرفت، با ایویچ مراحل آماده سازی را طی کرد و سرانجام با جلال طالبی در جام جهانی حضور پیدا کرد.

تیم ملی ایران که در گروه دوم مقدماتی این مسابقات همراه با قرقیزستان، سوریه و مالدیو قرار داشت، با ۵ برد، یک مساوی و ۱۶ امتیاز صدرنشینی مقتدرانه‌ای در گروه مقدماتی داشت و راهی مرحله بعدی شد.

در مرحله دوم مسابقات تیم ملی کشورمان همراه با عربستان، چین، قطر و کویت در گروه اول مسابقات قرار گرفت و بعد از عربستان که با ۱۴ امتیاز صدرنشین گروه شد، با ۱۲ امتیاز دوم شد و به بازی پلی‌آف رسید.

تیم ملی ایران در بازی پلی‌آف به مصاف ژاپن رفت که در این دیدار با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد تا بعد از این شکست مایلی کهن از سرمربیگری تیم ملی کنار گذاشته شود.

ایران با پذیرفتن این شکست برای رسیدن به جام جهانی باید با نماینده قاره اقیانوسیه دیدار می‌کرد که دیدار نخست دو تیم در تهران با تساوی یک - یک به پایان رسید و در دیدار دوم که یکی از معروف ترین بازی‌های همه تاریخ فوتبال ایران شد، تیم ملی مقابل استرالیا به تساوی ۲-۲ رسید تا به لطف گل زده در خانه حریف مسافر فرانسه شود.

خداداد عزیزی زننده گل دوم ایران در آن بازی بود تا دومین صعود ایران به جام جهانی که دشوار ترین صعود نیز به حساب می‌آید با گلزنی او باشد. زننده اولین گل ایران در آن بازی هم کریم باقری بود.

انتقام از بحرین با گل نصرتی

تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ در گروه دوم این مسابقات همراه با ژاپن، بحرین و کره شمالی قرار گرفت و در نهایت نیز با قرار گرفتن در رده دوم این گروه همراه با ژاپن به صورت مستقیم راهی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شد تا پس از صعود دراماتیک و دشوار ۹۸ و ناکامی در صعود به جام جهانی ۲۰۰۲، صعودی نسبتاً بی دردسر را به جام جهانی تجربه کند؛ آن هم با طعم انتقام از بحرین.

تیم ملی ایران زمانی جواز حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را دریافت کرد که توانست تیم ملی بحرین را در ورزشگاه آزادی با تک گل محمد نصرتی شکست دهد و بلیط سفر به آلمان را رزرو کند. محمد نصرتی بعد از غفور جهانی و خداداد عزیزی سومین بازیکنی بود که با گلزنی او فوتبال ایران به جام جهانی راه یافت.

گل رضا قوچان نژاد به کره جنوبی منجر به صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شد

قوچان نژاد و کره جنوبی
چهارمین صعود ایران به جام جهانی با گل زنی رضا قوچان نژاد مقابل کره جنوبی میسر شد تا این بازیکن بعد از غفور جهانی، خداداد عزیزی و محمد نصرتی چهارمین بازیکنی باشد که نامش به عنوان گلزن صعود به جام جهانی ثبت کند.

تیم ملی ایران در گروه پنجم این مسابقات همراه با قطر، بحرین و اندونزی حضور داشت که با ۳ پیروزی، ۳ تساوی و بدون شکست به عنوان تیم اول گروه به مرحله بعدی صعود کرد.

در مرحله دوم این مسابقات تیم ملی ایران در گروه اول همراه با کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان قرار داشت و در حالی که کار با ۲ شکست در دور رفت این مسابقات گره خورده بود، تیم ملی با هدایت کی روش کار نسبتاً دشواری برای صعود به جام جهانی داشت و ناچار بود ۳ بازی متوالی و پایانی مقابل قطر، ازبکستان و کره جنوبی را با پیروزی سپری کند.

حکم صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ در دیدار مقابل کره جنوبی صادر شد و تک گل پیروزی بخش این دیدار که منجر به صعود شد توسط رضا قوچان نژاد به ثمر رسید.

۲۰۱۸ و آغاز زوج طلایی
تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ هم صعود نسبتاً راحتی داشت و کارلوس کی روش اولین و تا امروز آخرین فردی است که در نقش سرمربی دو صعود با تیم ایران در جام جهانی و دو حضور در این مسابقات را تجربه کرده است.

تیم ملی ایران که در مرحله دوم انتخابی جام جهانی همراه با قطر، چین، ازبکستان، سوریه و کره جنوبی در گروه اول قرار گرفته بود، با نتایج درخشانی که گرفت مقتدرانه و با اختلاف فاحش نسبت به کره جنوبی و دیگر تیم‌های حاضر در این مسابقات به جام جهانی روسیه راه یافت.

اما صعود ایران زمانی به جام جهانی روسیه قطعی شد که توانست در تهران تیم ملی ازبکستان را با نتیجه ۲ بر صفر شکست داده تا به لطف این پیروزی صعودی زود هنگام و بی دردسر به جام جهانی داشته باشد.

در آن بازی ابتدا سردار آزمون و سپس مهدی طارمی برای تیم ایران گلزنی کردند تا تیم ملی کشورمان با گل این دو بازیکن که زوجی طلایی در خط حمله ایران تشکیل داده‌اند برای پنجمین بار به جام جهانی صعود کند.

مهدی طارمی که یک بار طعم گل صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ را چشیده بود، در بازی با عراق روز پنجشنبه یک بار دیگر گل صعود به جام جهانی را زد تا ششمین و یکی از کم دردسر ترین صعودها به جام‌های جهانی هم با گلزنی این مهاجم ۲۹ ساله به دست آید.

۴۱۵۴