پنج انتقال گران‌قیمت تاریخ سری آ؛ همه‌چیز در سلطه یک باشگاه

پنج انتقال گران‌قیمت تاریخ سری آ؛ همه‌چیز در سلطه یک باشگاه

پایگاه خبری فوتبال- به بهانه انتقال ولاهوویچ به یوونتوس، لیست گران‌قیمت ترین انتقال‌های تاریخ سری‌آ منتشر کرد، که رتبه اول تا پنجم این فهرست، محدود به خریدهای یک باشگاه است.

در دهه گذشته، دیده‌ایم که باشگاه‌های ایتالیایی عموما رقابت را به هم‌تایان خود در سایر لیگ‌های معتبر اروپا واگذار کرده اند. از سال 2010 و قتح سه‌گانه توسط اینتر، تیمی از فوتبال اروپا موفق به کسب قهرمانی لیگ‌قهرمانان‌اروپا نشده است. اما، این به معنای این نیست که باشگاه‌های ایتالیایی تلاشی برای شکاندن این طلسم انجام نداده اند.

یوونتوس، قدرت بلامنازع فوتبال ایتالیا در دهه گذشته، سال‌های 2015 و 2017 توانست به فینال لیگ قهرمانان صعود کند. اما در هر دو فینال، مقابل غول‌های فوتبال اسپانیا به زانو درآمد. در فینال 2015 با نتیجه 3-1 مغلوب بارسلونا و سال 2017 دیدار نهایی را با نتیجه 4-1 به رئال مادرید واگذار کرد.

قصد داریم بررسی کنیم، آن‌ها چگونه بر بازار نقل‌وانتقالات ایتالیا تسلط پیدا کرده اند. بدون مقدمه، برویم و به لیست گران‌قیمت‌ترین خریدهای تاریخ سری‌آ، که توسط ترانسفرمارکت منتشر شد، نگاه بیندازیم. خواهیم دید که تمام بازیکنان این لیست، خریدهای بانوی پیر در سال‌های اخیر هستند.

شماره پنج – آرتور ملو از بارسلونا سال 2020؛ 76 میلیون یورو:

در تابستان سال 2020، هافبک برزیلی بارسلونا با 12 میلیون یورو راهی یوونتوس شد. در این انتقال میرالم پیانیچ، با ارزش انتقال 60 میلیون یورو، به عنوان بخشی از قرارداد راهی بارسلونا شد. آرتور در زمان حضور در نیوکمپ، بهترین کیفیت را از خود به نمایش گذاشت و به عنوان بازیکنی آینده‌دار در فوتبال اسپانیا شناخته می‌شد.

بازیکن سابق گرمیو، بهترین فُرم خود را در یوونتوس پشت سر نگذاشته است. در بعضی مسابقات نمایش خوبی داشته، اما رقم بالای این انتقال فشار را روی این هافبک برزیلی بالا برده است. پنجمین بازیکن گران‌قیمت فوتبال ایتالیا، 47 بار برای یوونتوس به میدان رفته، که حاصل آن تنها یک گل و یک پاس‌گل بوده است.

شماره چهار – دوشان ولاهوویچ از فیورنتینا سال 2022؛ 81.6 میلیون یورو:

در ادامه خریدهای یوونتوس از فیورنتینا در سال‌های اخیر، مهاجم صربستانی فیورنتینا با عقد قراردادی 81.6 میلیون یورویی راهی تورین شد.

انتقال او به بانوی پیر، که 28 ژانویه امسال به وقوع پیوست، تا این لحظه مهم‌ترین انتقال پنجره نقل‌انتقالات زمستانی به‌حساب می‌آید.

ولاهوویچ سال 2018 از پارتیزان بلگراد به فیورنتینا آمد. بین سال‌های 2018 تا 2022، در 108 بازی با پیراهن این باشگاه موفق شد 49 بار دروازه حریفان را باز کند.

در این فصل، این مهاجم صربستانی در کنار چیرو ایموبیله، با 17 گل بهترین گل‌زن سری‌آ تا این مقطع از فصل به‌حساب می‌آید.

شماره سه – ماتیاس ده‌لیخت از آژاکس سال 2019؛ 85.5 میلیون یورو:

فوتبال ایتالیا در حال حاضر مدافعان جوان بسیاری دارد، اما هیچ‌کدام به درخشندگی مدافع هلندی بانوی پیر نبوده اند.

ده‌لیخت، که محصول آکادمی آژاکس آمستردام است، فصل 2018-2019 موفق شد همراه با تیم فوق‌العاده آژاکس در آن فصل، تا مرحله نیمه‌نهایی لیگ‌قهرمانان صعود کند.

یوونتوس که به تزریق نیروی جوانی در خط دفاعش نیاز داشت، حاضر شد 85.5 میلیون یورو برای این استعداد بزرگ فوتبال هلند بپردازد. این بازیکن هم همواره تمام تلاش خود را انجام می‌دهد، تا ثابت کند ارزش این مبلغ را داشته است.

مدافع سابق آژاکس ممکن است تمام انتظارات را برآورده نکرده باشد، اما قطعا فرصت بسیاری در پیش دارد. با توجه به سن‌وسالش، اگر در طول زمان همواره برای باقی‌ماندن در سطح اول تلاش کند، در سال‌های آینده حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.

شماره دو - گونزالو گونزالو هیگواین از ناپولی سال 2016؛ 90 میلیون یورو:

بانوی پیر که در فصل 2015-2016 رقابتی نزدیک با رقیب ناپلی خود داشت، تحت تاثیر عملکرد این تیم در آن فصل، مهاجم آرژانتینی این باشگاه را با پرداخت رقمی بسیار بالا، به خدمت گرفت.

پیوستن به رقیب سنتی باشگاه در سری‌آ، خشم هواداران ناپولی را برانگیخت. اما مهاجم آرژانتینی توجهی به این صحبت‌ها نکرد.

گونزالو هیگواین در فصل 2016-2017 موفق شد 24 گل در سری‌آ به‌ثمر برساند و به بانوی‌پیر کمک کند که در این فصل بدون شکست قهرمان ایتالیا شود.

شماره یک – کریستیانو رونالدو از رئال مادرید 2018؛ 117 میلیون یورو:

پس از کسب سه قهرمانی متوالی در لیگ‌قهرمانان اروپا با پیراهن رئال‌مادرید، ستاره پرتغالی هم‌زمان با اتمام جام جهانی 2018، تصمیم خود برای ترک مادرید را علنی کرد.

این انتقال، به‌جهت کمک به بانوی پیر برای بدست آوردن چیزی بود، که بنظر دست‌نیافتنی می‌آمد؛ لیگ‌قهرمانان‌اروپا.

یوونتوس با کمک دنبال‌کنندگان میلیونی خود در شبکه‌های اجتماعی، درآمد باشگاه تورینی را به‌شدت افزایش داد. تنها با حضور در یوونتوس، میزان محبوبیت این باشگاه ایتالیایی در سطح دنیا، افزایش چشم‌گیری یافت.

رونالدو با ثبت 101 گل در 134 بازی با پیراهن یووه، به سریع‌ترین بازیکنی تبدیل شد که به مرز 100 گل با پیراهن این باشگاه دست می‌یابد.

هت‌تریک تعیین کننده او در دیدار برگشت مقابل اتلتیکو مادرید در فصل 2018-2019، که منجر به جبران شکست 2-0 آن‌ها در دور رفت و نهایتا صعود به دور بعد شد، برجسته‌ترین نمایش رونالدو با پیراهن یوونتوس در لیگ‌قهرمانان به‌حساب می‌آید.

در نهایت، رونالدو پیش از ترک تورین به مقصد منچستر، با پیراهن باشگاه ایتالیایی در 23 بازی موفق به ثبت 14 گل در لیگ‌قهرمانان شد.

9719