مهدی: دیدار استقلال و هوادار چهارشنبه برگزار خواهد شد/ بازیکنانی که 2 دوز واکسن را تزریق نکرده باشند، نمی‌توانند در مسابقات شرکت کنند

مهدی: دیدار استقلال و هوادار چهارشنبه برگزار خواهد شد/ بازیکنانی که 2 دوز واکسن را تزریق نکرده باشند، نمی‌توانند در مسابقات شرکت کنند

پایگاه خبری فوتبالی- سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و در رابطه با مسائل مختلفی از جمله لغو دیدارهای باشگاه استقلال به علت ابتلای بازیکنان این تیم به کرونا و همچنین برنامه مسابقات فوتبال ایران به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، مهدی در ابتدا در پاسخ به این سوال که آیا کرونایی‌های باشگاه استقلال در ایفمارک تست دادند یا خیر گفت: صد در صد این اتفاق افتاده است. شک نکنید همکاران ما در ایفمارک تمامی اسناد مربوط به تست‌های کرونای بازیکنان استقلال را تایید کردند. تشکر میکنم از خانم هراتیان که علیرغم ماموریتی که دارند و برای فوتبال بانوان در هند به سر می برند، اما از آن جا لحظه به لحظه با دوستان ما کنفرانس داشتند و از طریق نرم افزارهای مختلف، اسناد رد و بدل شدند و ایشان تشخیصشان را اعلام کردند. تا نیمه شب این دوستان جلسه داشتند و در این مورد با هم صحبت میکردند. اصلا اینگونه نیست که این تصمیمات با حدس و گمان گرفته شده باشد. سعی میکنیم همان‌طور که دلی کار می‌کنیم، قانونی نیز کار کنیم که خدشه‌ای به فوتبال کشورمان وارد نشود. 

وی در رابطه با شفاف‌سازی در مورد کرونایی‌های باشگاه استقلال اظهار داشت: هر کشور و لیگی قوانین خودش را دارد. اسناد کرونا به منزله اسناد پزشکی است و جزو اسناد محرمانه فوتبالیست‌های ما به شمار می‌آید. اگر لازم باشد مراجع قضایی و نهادهای دیگر رسیدگی کنند، اسناد موجود هستند. حتی خود باشگاه استقلال اجازه دارد اسناد خود را منتشر کند. اما ما به منزله بحث حفظ امانت، نمی‌توانیم آن‌ها را منتشر کنیم. برای مثال لیست اولیه قبل از شروع بازی ها که در اختیار اصحاب رسانه قرار میگیرد، تقریبا نشان می دهد که چه کسانی مجاز به برگزاری مسابقه هستند. مشخص می شود آن کسانی که نیستند، به هر دلیلی باید دور از مسابقه باشند.

رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ در ادامه گفت: اجازه بدهید تعداد کرونایی‌ها را نگویم اما قانونش این است که در صورت داشتن 5+11 بازیکن بدون نظر گرفتن کادر فنی، در صورتی که یکی از این بازیکنان دروازه‌بان باشد، بازی باید برگزار شود. بر اساس قوانین، استقلال در شب بازی با پیکان شرایط برگزاری مسابقه را نداشت. پس از تست‌ها و برآورد کردن میزان قرنطینه لازم و دیگر موارد، دوستان اعلام کردند که تا روز چهارشنبه، استقلالی‌ها می‌توانند مجاز به بازی باشند. مسلما در این مدت، اوضاع رصد خواهد شد. میزان قرنطینه لازم، تشخیص دوستان بخش پزشکی و کادر پزشکی باشگاه استقلال است که مدام با آن ها در تماس هستیم. مسائل پزشکی امری تخصصی و جدا است و ما در این مسائل، اصلا اجازه دخالت به خودمان نمی‌دهیم. فقط در مورد بحث برگزاری بازی‌ها با آن‌ها صحبت می‌کنیم.

مهدی در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری بازی استقلال و هوادار وجود داشت یا خیر گفت: خیر امکانش در این برنامه زمان‌بندی نبود. قرنطینه اومیکرون 6 یا 7 روز است. البته من دقیق اطلاع ندارم و دوستان در بخش پزشکی تاریخ ها را به ما اعلام میکنند.

مهدی در پاسخ به اینکه آیا دلیل برگزاری بازی استقلال قبل از دیدار تیم ملی این بوده است که اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران اعلام کرد از استقلال بازیکنی را به تیم ملی دعوت نخواهد کرد یا خیر گفت: خیر. ما برنامه خود را اعلام کردیم. آقای اسکوچیچ دلخوری‌ای نیز نسبت به بنده اعلام کردند که ما آن را به حساب استرس و ناراحتی‌شان می‌گذاریم. ما همیشه اعلام کردیم خط قرمز ما تیم ملی و نمایندگانمان در آسیا هستند و اگر سرمربی تیم ملی مخالفت با برگزاری دیدار استقلال داشته باشد، بازی را نگه می داریم. اگر مشکلی پیش نیاید بازی استقلال - هوادار روز چهارشنبه برگزار می‌شود. در مورد بازی با پیکان منتظریم که مطمئن شویم که بازی با هوادار برگزار خواهد شد و بعدا آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در مورد قرعه کشی جام حذفی گفت: قرعه کشی مرحله بعدی جام حذفی پس از بازی استقلال و پیکان انجام خواهد شد. تمام تلاش ما این است که تیم ملی ضربه نخورد. تمام پویایی لیگ و هدف غایی ما از مسابقات، کمک به تیم های ملی ما است. نتیجه لیگ در نهایت، تیم ملی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا اتفاقی که برای باشگاه استقلال افتاد باعث شده است که به سایر تیم‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا توصیه شود یا خیر اظهار داشت: فکر میکنم بعد از موج‌های سخت کرونا که در کشور پشت سر گذاشتیم، همه ما به سمتی رفتیم که با کرونا کنار آمدیم. فکر میکنیم که همه باید بیشتر مراقب باشیم.

مهدی ادامه داد: سازمان لیگ بنا به پیگیری‌ای که قبلا داشت و به واسطه این اتفاقی که افتاد، اسامی اعضای تمامی تیم‌ها و کد ملی آن‌ها را در اختیار کمیته پزشکی قرار داده است. همانطور که دوستان در ایفمارک به ما اطلاع داده‌اند، کنترل‌های لازم صورت خواهد گرفت. و بازیکنانی که دو دوز واکسن را تزریق نکرده باشند از حضور در مسابقات منع خواهند شد تا زمانی که واکسیناسیون‌شان انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه پایان رقابت‌های لیگ برتر چه زمانی خواهد بود و آیا اینکه آیا مانند کشورهای صعودکننده به جام جهانی، نیم‌فصل خود را قبل از شروع رقابت‌های جام‌جهانی تمام خواهیم کرد یا خیر گفت: فاصله کوتاهی بین ایام لیگ قهرمانان داریم که ای‌اف‌سی تغییراتی در آن داد. فاصله ای بین پایان لیگ قهرمانان و فیفادی بعد از آن داریم که فکر میکنم تقریبا 15 روز باشد. اگر در ابتدای خردادماه لیگ را به پایان برسانیم، می‌توانیم جام جهانی را با نیم فصل لیگ آینده مصادف کنیم. به نظر من این ایده‌آل‌ترین حالت است. در دو سال گذشته لیگ ما دو الی سه ماه به تعویق افتاد. با این فشردگی امسال و کمک و حمایت باشگاه‌ها، می‌توانیم آن دو ماه را جبران کنیم و به تقویم رسمی بازگردیم. 

مهدی در رابطه با شانس باشگاه‌های ایرانی برای کسب مجوز حرفه‌ای سال آینده لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: من حدود 12 سال در بحث مجوز حرفه‌ای و مدل اولیه‌اش و حدود 7 سال در مدل جدیدش درگیر بوده‌ام. سال 2016 کنفدراسیون فوتبال آسیا 13 نفر را رسما اعلام کرد که این افراد می‌توانند مشاور مجوز حرفه‌ای در آسیا باشند. من این افتخار را داشتم که از طرف کشورم یکی از آن 13 نفر باشم. 7 سال است که می‌گوییم ساختار دپارتمان حرفه‌ای‌سازی باید به گونه‌ای باشد که کارشناسان مختلف در آن حضور داشته باشند. موازی آن، این اتفاق باید در باشگاه‌ها نیز بیفتد. افراد حرفه‌ای و کارآمد در زمینه مالی، حقوقی و ... باید فعال باشند. ما نباید به دنبال ساخت مدرک برای مجوز حرفه‌‌ای باشیم. باید فرایند کارمان به صورتی باشد که نتیجه فعالیت‌های ما در طول فصل منجر به تولید این مدارک باشد. اگر انضباط مالی داشته باشیم، خروجی‌مان به موقع تولید خواهد شد. وقتی می‌آییم در مقابل عربستان، امارات، قطر و ... قرار میگیریم، ایده‌آل‌ترین حالت این بود که نماینده کشور ما به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید. چه اشکالی داشت؟ باید تمام تلاشمان را برای کشورمان می‌کردیم. اما وقتی دیدیم که ساز و کار و فشارها هر روز سخت‌تر می‌شوند، کیفیت ممیزی سخت‌تر می شود و باشگاه ها نیز کمکی نمی‌کنند، من خواهش کردم این فرصت به افراد جوانتر داده شود و انشاالله بتوانند این کار را انجام دهند. 

وی در انتها گفت: پرونده پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر به کمیته انضباطی ای‌اف‌سی رفته است. تا به حال شدیدترین محرومیتی که در رابطه با مجوز حرفه‌ای وجود داشته، این بوده که در همان فصل تیم را کنار گذاشته اند. ما وقتی دو نماینده در آسیا داریم، امتیازاتی که این دو خواهند گرفت، در تعداد سهمیه سال آینده تاثیرگذار خواهد بود. وقتی چهار نماینده‌مان به مسابقات میرفتند، با بردهایشان و امتیازاتی که می‌گرفتند، می‌توانستیم 1+3 سهمیه را بگیریم. اما الان با نصف قوا به مسابقات رفته‌ایم. این دو نماینده باید انقدر خوب امتیاز جمع کنند تا جور محرومانمان را بکشند.

6641