حاج‌رضایی: واژه مدیر برای خیلی از آقایان زیاد است/ فوتبال استقلال را نتیجه‌گرا می‌دانم

حاج‌رضایی: واژه مدیر برای خیلی از آقایان زیاد است/ فوتبال استقلال را نتیجه‌گرا می‌دانم

پایگاه خبری فوتبالی- امیر حاج رضایی، کارشناس فوتبال ایران و مربی پیشین تیم ملی روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و در خصوص مشکلات کنونی فوتبال ایران به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، امیر حاج رضایی، کارشناس فوتبال ایران در خصوص کیفیت فنی نیم فصل اول لیگ برتر اظهار داشت: من خیلی دوست دارم از زاویه فنی به فوتبالمان نگاه کنم؛ اما متاسفانه پارازیت هایی به ذهنم وارد می شود که افکارم را مشوش می کند. پارازیت هایی از قبیل اینکه چرا دو باشگاه محبوب پایتخت باید از آسیا حذف شوند؟ واقعیت این است که AFC و FIFA با ما هیچ دشمنی ندارند و این ما هستیم که از صداقت و راستی فاصله گرفتیم. ما سعی می کنیم که کاستی ها و منافع شخصی خودمان را با دروغ به جامعه منتقل کنیم و این ما بودیم که اسباب سرشکستگی خودمان را فراهم کردیم. تاکنون ما چند پرونده در AFC و FIFA داشته ایم که در همه شان هم شکست خورده ایم؟ چرا در فوتبال ما اثری از رسیدگی و نظارت وجود ندارد؟ فجایعی از قبیل پرونده ویلموتس رفت و در گرد و غبار زمانه گم شد. معلوم نشد آن 8 نفری که این قرارداد فاجعه بار را امضا کردند، کجا رفتند؟ آیا توانستند پاسخگو باشند؟ 

وی در ادامه درباره مدیریت غلط در فوتبال ایران افزود: بحث مدیریت در فوتبال ما یک معضل بزرگ است. اگر بخواهیم مشکلات فوتبالمان را طبقه بندی کنیم، ابتدا باید به سراغ مدیریت برویم. اگر در فدراسیون فوتبال یا در باشگاه ها تعدادی مدیر داریم که خوب عمل می کنند، آنها استثنا هستند. تمام مسائل و مشکلات ما در برابر عملکرد مدیران ضعیف رخ داده است. چند وقت پیش در مصاحبه با علی کفاشیان از عملکرد ضعیف ایشان انتقاد شد که او در جواب گفت: «هرگاه توانستید دو بار به جام جهانی راه پیدا کنید، آنوقت بیاید و انتقاد کنید.» در واقع مدیران اسبق ما سعی می کنند معایب خود را پشت صعود به جام جهانی پنهان کنند. حضور در جام جهانی خوب است، اما چه گره‌ای از مشکلات ما باز می کند؟ 32 تیم در جام جهانی شرکت می کنند و در پایان یک تیم قهرمان می شود. سایر تیم ها به کشورشان بر می گردند و تلاش می کنند درس هایی را که از این رقابت ها فراگرفته اند، در جهت بهبود ساختاری فوتبال کشورشان به کار ببرند. ما چه درس‌هایی از جام جهانی گرفتیم جز اینکه آن را به رخ مردم کشیده‌ایم تا ایرادات خود را بپوشانیم؟ در حال حاضر واژه مدیر برای خیلی از آقایان زیاد است و شما ببینید این‌ها چه به سر فوتبال ما آورده‌اند. ما چرا اینقدر اصرار داریم مشکلات داخلی خودمان را به گردن نهادهای قاره ای و بین المللی بیاندازیم؟ مشکل همین جا در درون خود ما است. ما نمی توانیم این را ببینیم یا به نفع‌مان نیست که ببینیم؟ ما می‌خواهیم قوانین بین‌المللی را با دروغگویی و جعل اسناد دور بزنیم. متاسفانه باید بگویم که برای بعضی از این آقایان منفع شخصی بر منافع ملی ارجحیت دارد. جامعه رسانه ای ما به درستی به وظیفه خود عمل می کند و کاستی ها را دائما یادآوری می کند اما کیست که گوش بدهد؟ من از اتفاقاتی که در فوتبال ایران رخ می دهد متعجب نمی شوم، بلکه متاثر می شوم. دردمند این فوتبال هستم. چرا میخواهیم با دروغ کاری را انجام دهیم که عاقبت ندارد. توانمندی مدیریت ندارند. شصت سال است با فوتبال زندگی کردم اما این آقایان را هیچ جای فوتبال ندیدم. نمیخواهم بگویم که آقایانی که مدیر میشوند باید فوتبالیست برجسته ای بوده باشند. اینکه بگوییم فلان شخص یک عکس با لباس ورزشی بیاورد تا حرفش را قبول کنیم، نادرست و غیرمنطقی است. هرکسی سواد و آگاهی دارد میتواند اظهار نظر کند. اما میخواهم بگویم در کشور ما مدیران توانمندی وجود دارند. تیم مدیریتی پرسپولیس در 48 ساعت گذشته تغییر کرده است. در این سالیان تعداد زیادی مدیر در این دو تیم عوض شده اند که در اینجا روی صحبتم با پرسپولیس است. سوالی که دارم این است که چرا برای مدیریت پرسپولیس یک بار سراغ آقای مایلی‌کهن نرفتند؟

حاج‌رضایی در پاسخ به اینکه آیا درست است که ما بیشتر به دنبال اسم‌ها هستیم به جای اینکه به دنبال درست‌شدن زیرساخت‌ها و ساختار باشیم و به آن ها توجه داشته باشیم یا خیر، گفت: خیر چنین چیزی نیست. ساختار نیاز اساسی امروز فوتبال کشور ماست. منظور من این نبود که تنها یک فرد میتواند این فوتبال را نجات دهد. وقتی جوان بودیم و کلاس مربیگری میرفتیم، مدرسان میگفتند در فوتبال سه اصل اساسی وجود دارد: مدیریت، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی. این سه باید در کنار هم باشند. اگر یک اسم گفتم، منظوری داشتم. منظور من این بود که کسانی که برای این دو باشگاه تصمیم میگیرند و مدیری قرار می دهند، روحیه شخصی که من اسم بردم را میشناسند. میدانند او آدم مطیعی نیست و به اصولی اعتقاد دارد و آدم سلامتی است و در نتیجه در زمینه کار، سالم جلو می‌آید.

وی ادامه داد: امروز می‌بایست مدیری بر سر کار باشد که تحصیلکرده و به تکنولوژی احاطه داشته باشد. امروز ما در دوران تکنولوژی هستیم.  باید از مدیران جوان استفاده شود. این ها مطالبات فوتبال امروز است. نمیشود با مدیریت سنتی کار را پیش برد. 

حاج‌رضایی در ادامه در رابطه با نیم‌فصل اول لیگ برتر بیست و یکم اظهار داشت: میبینم عملکرد مس رفسنجان و آلومینیوم اراک جای خوشحالی دارد و یکی از نکات مثبت لیگ تغییر چرخه مربیان لیگ است. مربیان این دو تیم بسیار خوب عمل کردند. اکثر مربیان جوان هستند. مثلا آقای نویدکیا در سپاهان، آقایان ربیعی و خطیبی و ... از مربیان قدیمی یکی دو نفر بیشتر در لیگ نیستند. چیزی که میخواهم بگویم این است که من فوتبال استقلال را یک فوتبال نتیجه‌گرا میدانم. تیم هایی هستند که مربی محورند و تیم هایی هستند که بازیکن محورند. در سازمان‌محوری، من سپاهان را سازمان‌محور میدانم. اطلاعاتی که راجع به سپاهان دارم، متاسفانه در مورد آلومینیوم و مس رفسنجان ندارم. اما طبیعی است که نقش مربی اهمیت داشته باشد اما مسائل مهم دیگری نیز در این که این تیم ها اکنون در جایگاه خوبی در جدول قرار دارند، نقش دارند. نشان دهنده این است که در آن جا سازمان‌دهی خوبی وجود دارد. از نظر اقتصادی نیز شرایط خوبی دارند.  بازیکنان اعتصاب نمی‌کنند و صدایی بلند نمی شود و ... مربیان چند دسته هستند. دسته ای از مربیان به مسائل دفاعی اهمیت می دهند و خیلی هم نتیجه گرا هستند. می گویند این نتیجه است که اهمیت دارد. مانند آقای مورینیو. به اعتقاد من، لیگ ما به طور نسبی، نسبت به استانداردهای فوتبال پیشرفت داشته است. نه به گونه ای که خیلی آشکار و شاخص باشد. رقابت فشرده تیم ها در بالای جدول به سود فوتبال ماست.

وی در پایان اظهار داشت:  کیفیت زمین به 50 درصد کیفیت مسابقه کمک می کند. ما مشکلاتی در مورد زمین داریم. همه از زمین ها شاکی هستند. برای ما دردناک است که در شمال کشور با این طبیعت، ما روی چمن مصنوعی فوتبال بازی می‌کنیم. این مربوط به چه کسی است؟ مدیران. شمال کشور ما همه چیز دارد به جز مدیر توانمند.

6641 / 7474