آفساید شیمبا؛ مو از ماست کشیده شد

آفساید شیمبا؛ مو از ماست کشیده شد

پایگاه خبری فوتبالی- صحنه آفسایدی که روز گذشته کمک داور دیدار استقلال و فولاد از لوسیانو پریرا گرفت، به یکی از تصمیمات جنجالی هفته دوازدهم تبدیل شد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، لحظه ای که پاتوسی از غفلت خط دفاعی استقلال نهایت استفاده را برد و با یک پاس طلایی شیمبا را در موقعیت تک به تک با حسینی قرار داد، فکرش را نمی کرد که پرچم جلیل شعرانی پایانی باشد بر زمینه سازی او برای یک پاس گل اما این اتفاق رخ داد و فرهاد مجیدی نفس راحتی بابت باز نشدن دروازه اش کشید.

  استقلال در روزی که یکی از کم موقعیت ترین بازی های این فصلش را پشت سر گذاشت، توانست با سوپرگل استثنایی مهدی مهدی پور از سد فولاد گذشته و سه امتیاز حساس را از آن خود کند. پیروزی که می تواند در پایان فصل حسابی به کار آبی ها بیاید اما پرچمی که جلیل شعرانی در دقیقه 40 زد، به موضوع اصلی کنفرانس جواد نکونام تبدیل شد.

در قسمت پایانی برنامه شب گذشته فوتبال برتر، محمدحسین میثاقی به کنار مانیتورهای استودیو رفت و در قامت یک کارشناس داوری به تحلیل صحنه آفساید شیمبا پرداخت. مجری برنامه فوتبال برتر اعلام کرد که در تماس دوباره با کارشناسان  داوری نظرات آنها را جویا شده که همگی متفق القول روی آفساید بودن این صحنه تأکید کرده اند.

سرمربی فولادی ها در نشست خبری پس از بازی با استقلال گفت: «ما باید در این بازی گل می‌زدیم، ولی اشتباه فاحش کمک داور تک به تک را از تیم ما گرفت و ما در نیمه اول به گل نرسیدیم.» نکونام به همان پرچمی اشاره می کند که مانع از تک به تک شدن لوسیانو پریرا با حسینی شد. مسئله ای که در برنامه شب گذشته فوتبال برتر نیز به اندازه کارشناسی یک مسابقه فوتبال وقت برنامه را گرفت.

 محمدحسین میثاقی مجری فوتبال برتر در برنامه شب گذشته و درخصوص صحنه جنجالی دیدار استقلال و فولاد بارها روی دشوار بودن تصمیم گیری درباره درست یا غلط بودن تصمیم بحث برانگیز جلیل شعرانی تأکید کرد. میثاقی با به نمایش گذاشتن نظرات متفاوت کارشناسان برنامه، درباره این صحنه گفت: این صحنه بسیار سخت است. به نظر نمی آید اعلام آفساید درست باشد ولی زاویه دوربین هم خوب نیست و اوریب است.

از دیگر صحنه های مشکوک دیدار روز گذشته استقلال و فولاد، اعلام آفساید ارسلان مطهری بود که میثاقی دقایقی بعد دوباره به آن پرداخت و از قول کارشناسان داوری اعلام کرد که این صحنه به اشتباه آفساید اعلام شده است.

 میثاقی سپس از همکارانش خواست تا لحظه ارسال توپ را از زاویه دیگری به نمایش بگذارند و در این لحظه او کمی از صحبت های قبلی اش عقب نشینی کرد و سپس گفت: صحنه خیلی سختی است. از یک زاویه به نظر می رسد آفساید درست است ولی از زاویه دیگر به نظر اشتباه می آید. این یک آفساید خیلی مویی و میلی متری است ولی برای هزارمین بار می گویم که صحنه خیلی سختی است.

 در برنامه فوتبال برتر سعید مظفری زاده اعتقاد داشت که تصمیم جلیل شعرانی برای اعلام آفساید اشتباه بوده است. به اعتقاد این کارشناس داوری، کمک داور مسابقه عجله کرده است و نباید آفساید اعلام می شد. اما دو کارشناس دیگر برنامه نظرات متفاوتی با مظفری زاده داشتند. علی خسروی پیشکسوت داوری با به کار بردن اصطلاحات خاص خود مدعی شد این یک آفساید کولیسی و میلی متری بوده و تصمیم کمک داور درست است. حسین زرگر نیز نظر مشابهی با خسروی داشت و او نیز اعلام آفساید را درست دانست.

سعید مظفری زاده در ابتدا اعتقاد داشت که کمک داور بازی مرتکب اشتباه شده است اما میثاقی در پایان برنامه دیشب اعلام کرد که کارشناسان داوری تصمیم جلیل شعرانی را تأیید کرده اند.

 اما حساس بودن این صحنه باعث شد تا میثاقی دقایقی بعد و خارج از بخش کارشناسی داوری دیدار استقلال و فولاد، به این صحنه بپردازد. میثاقی که برای توضیح این صحنه از صندلی خود بلند شد و به پای وال استودیو رفت و گفت: اگر زاویه قبلی را نگاه کنید، تصور می شود که شیمبا 2 متر عقب است. اما در این زاویه که توپ از پای پاتوسی جدا شده است، شرایط اینگونه است. با اینکه دوربین باز هم عمود نیست، به نظر می رسد که شیمبا کمی جلوتر است.

 علی خسروی از اصطلاح جالب کولیسی به معنای میلی متری بودن صحنه استفاده کرد و تصممی کمک داور را تأیید کرد. حسین زرگر نیز همین اعتقاد را داشت.

 او ادامه داد: با وجود اینکه قد مرادمند از شیمبا جلوتر است، اما از روی سایه ها مشخص است که زانو و بالاتنه شیمبا نسبت به مرادمند کمی جلوتر است و پس از صحبت دوباره با کارشناسان داوری معتقد بودند این صحنه آفساید است. ما ویدیوی این صحنه را برای کارشناسان فرستادیم و آنها بارها و بارها صحنه را دیدند و اعتقاد دارند شیمبا در آفساید قرار داشته است.

 میثاقی دقایقی بعد و در قسمت انتهایی برنامه به صحنه مشکوک دیگر این بازی پرداخت. جایی که ارسلان مطهری روی ضربه سر رودی ژستد با احسان مرادیان تک به تک شد و کمک داور مسابقه آفساید مهاجم آبی ها را اعلام کرد اما مجددا طبق اعلام نظرات کارشناسان داوری، این صحنه آفساید نبود و جلیل شعرانی برخلاف پرچم قبلی خود، در اینجا مرتکب اشتباه شده بود.

۴۱۵۴