یادداشت ویژه/ برای فرهاد مجیدی؛ حریف داوری نمی‌شوی!

یادداشت ویژه/ برای فرهاد مجیدی؛ حریف داوری نمی‌شوی!

پایگاه خبری فوتبالی- فرهاد مجیدی شاید در دربی نبازد، شاید تنها شاگرد قلعه‌نویی باشد که به استاد نباخته، شاید اصول بردن سرمربیان استقلالی را بهتر از هرکسی بلد باشد و هزاران شاید دیگر؛ اما او برابر داوران فوتبال ایران، یک بازنده محض است و حریف داوری نمی‌شود.

 ظاهرا از همان روز که علیرضا فغانی 70 متر را دوید تا تمام دق‌دلی‌اش را سر فرهاد مجیدی خالی و با دادن کارت زرد دوم (در اثر یک خطای خیلی ساده)، کاپیتان استقلال را از زمین بازی با صبا اخراج کند، مجیدی یک طرف قرار گرفت و داوران در طرف دیگر.

 همین 8 هفته برگزارشده را مرور کنیم تا بیشتر مشخص شود که مردان سیاهپوش برای سیاه پوش کردن فرهاد مجیدی چه اتحاد عجیب و غریبی دارند؛ برابر فجر در شیراز، گل ارسلان مطهری با یک پرچم اشتباه مردود شد. گلی که بازی را 2 صفر و استقلال را برنده می‌کرد. برابر صنعت نفت در آبادان، حداقل یک ضربه پنالتی به سود استقلال گرفته نشد هرچند چند کارشناس اعلام کردند داوری به مجیدی و تیمش، 2 پنالتی بدهکار است و بالاخره دربی: قصه همان قصه قبل بود و این بار موعود بنیادی‌فرد لباس محمدرضا اکبریان را به تن داشت. 

خطای پنالتی روی رودی ژستد در 15 دقیقه پایانی بازی گرفته نشد؛ خطایی که یکی دو هفته قبل مشابهش را برای پرسپولیس برابر مس در رفسنجان پنالتی گرفته شد. اجماع جالبی در بین کارشناسان داوری است و تا لحظه نوشته شدن این مطلب، نوید مظفری، سعید مطفری‌زاده، محسن قهرمانی، محمد فنایی و نوذر رودنیل، پنالتی روی مهاجم استقلال در دربی 97 را تایید کرده‌اند. 

فرهاد مجیدی در کنفرانس پس از بازی می گوید در 8 هفته 6 امتیاز از استقلال «دزدیده» شده است. یک دزدی واضح زیر نور انبوهی از دوربین‌های تلویزیونی و کانالها و پیجها و برنامه های تلویزیونی و رادیویی. این 6 امتیاز یعنی گل‌گهر صدرنشین و 16 امتیازی به زیر می‌آید و استقلال با 20 امتیاز به قله می‌رود. استقلال که در 3 هفته اول 9 امتیاز گرفته بود، در 5 بازی بعدی‌اش 10 امتیاز از دست داده؛ 10 امتیازی که بیشتر از نصفش را داوران با دست کردن در جیب مجیدی و تیمش، به سرقت بردند.

از مردود شدن گل بازی با صنعت نفت در آبادان توسط اکبریان که سرنوشت لیگ 18 را تعیین کرد تا همین 6 امتیاز دزدیده شده با عبور از پنالتی‌ای که در دقیقه 2 دربی فصل قبل در اثر خطای واضح امیری روی قایدی گرفته نشد. همه اینها نشان می دهد که آقای فرهاد مجیدی، تو حریف داوری نمی‌شوی!

البته همه اینها دلیل نمی شود که مشکلات تاکتیکی استقلال در چند بازی گذشته درنظر گرفته نشود. تیمی که مدعی قهرمانی است، معمولا اشتباهات داوری را هم شکست می دهد اما بعضی وقتها در بازیهای مهم اشتباهات تاثیرگذار می تواند رویاهای یک تیم و کادرفنی و هوادارانش را به باد دهد. استقلال مطمئنا ضعف دارد اما تنها راه برای اینکه این اتفاقات نه تنها برای استقلال و بلکه برای دیگر تیمها نیفتد، استفاده از فناوری کمک داور ویدیویی است. اینکه این فناوری کی وارد فوتبال ایران می شود مشخص نیست اما تا این فناوری نیاید نه تنها فرهاد مجیدی بلکه دیگر مربیان هم باید منتظر چنین اشتباهات تاثیرگذاری باشند. 

یادداشت از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی