میزگرد برنامه وقت اضافه رادیو ایران در خصوص دربی حساس 97 با حضور بهتاش فریبا و حسین عبدی

میزگرد برنامه وقت اضافه رادیو ایران در خصوص دربی حساس 97 با حضور بهتاش فریبا و حسین عبدی

پایگاه خبری فوتبالی- دو تن از پیشکسوتان استقلال و پرسپولیس روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در خصوص دربی 97 به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، بهتاش فریبا، پیشکسوت باشگاه استقلال در خصوص اینکه وریا غفوری به دلیل مصدومیت بازی مقابل پرسپولیس را از دست داده است و همچنین با توجه به تساوی های اخیر استقلال که برای هواداران نگران کننده بوده راجع دربی 97 چگونه فکر می کند، اظهار داشت: در درجه اول باید بگویم بابت این مسئله که هواداران نمی توانند برای تماشای دربی به ورزشگاه بیایند، قدری ناراحت شدم. اما متاسفانه هواداران در بازی های قبلی که درهای ورزشگاه به صورت آزمایشی باز شده بود، پروتکل ها را رعایت نکردند و به همین دلیل تصمیم بر این شد که دربی بدون تماشاگر برگزار شود. اما در مورد بازی امروز، دیدار استقلال و پرسپولیس با سایر بازی های لیگ متفاوت است و هم برای بازیکن و هم برای مربی و تماشاگر و... از حساسیت ویژه ای برخوردار است. تجربه ثابت کرده که معمولا 10 یا 20 دقیقه اول دربی صرف حواشی و تنش های داخل زمین و پرس های تیمی می شود و بعد رفته رفته شرایط بهتر می شود و هر تیمی که تمرکز بالاتری داشته باشد و بتواند از کمترین موقعیت های خود بیشترین استفاده ممکن را ببرد، پیروز میدان خواهد بود. ضمنا از آنجایی که ستاره های زیادی از دو تیم جدا شدند، شاید دربی 97 کیفیت بالایی نداشته باشد. همانطور که می دانید، از پرسپولیس بازیکنان مهم زیادی از جمله شجاع خلیل زاده، کنعانی زادگان، نوراللهی، مغانلو و... جدا شدند و در آن سمت استقلال هم بازیکنان خوبی مثل دیاباته، قایدی، فرشید اسماعیلی و... را از دست داد.

در ادامه گفت و گو، حسین عبدی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس درباره اینکه با توجه به لژیونر بودن اکثر بازیکنان تیم ملی، دربی امروز تا چه اندازه می تواند کیفیت فوتبال ایران را به نمایش بگذارد، توضیح داد: فارغ از اینکه چه کسانی در دربی به میدان می روند، چه ملی پوش باشند و چه نباشند این مسئله چیزی از حساسیت بازی کم نمی کند. زمانی که من هم جوان بودم و مقابل استقلال بازی می کردم، شاید آن زمان کمتر کسی اسم من را می دانست اما این نکته چیزی از حساسیت بازی کم نمی کرد.

عبدی در ادامه در خصوص عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه و کم شدن فشار هواداری روی بازیکنان تصریح کرد: به نظر من فشاری در کار نیست، بلکه تشویق و حمایت هواداران هیجان بازیکن را بالا می برد. من بارها حضور در دربی را چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی تجربه کردم و یادم است همیشه برای ورود به زمین لحظه شماری می کردم. فکر می کنم آقای فریبا هم این موضوع را تجربه کرده باشند که کسانی که پیراهن استقلال و پرسپولیس را بر تن می کنند بازیکنان خاصی می شوند از این نظر که برای ورود به زمین و تجربه هیجان بالا لحظه شماری می کنند و این مسئله با استرس داشتن متفاوت است. بر همین مبنا من فکر می کنم نبود تماشاگران در دربی چیزی از مسئولیت بازیکنان کم نمی کند و معتقدم در صورت حضور هواداران می توانستیم بازی جذاب تر و هیجان انگیزتری را شاهد باشیم.

سپس، فریبا درباره ترکیب احتمالی استقلال و دروازه بان احتمالی آبی پوشان مقابل پرسپولیس با توجه به خط خوردن رشید مظاهری عنوان کرد: در مورد دروازه بان، آنطور که ما شنیدیم رشید مظاهری مصدوم است و به همین دلیل در لیست حضور ندارد. اما در مورد ترکیب احتمالی، هیچ کس به جز کادر فنی نمی تواند نظر بدهد که چه بازیکنانی برای حضور در زمین مناسب هستند. اما تجربه ثابت کرده که بازیکنان با تجربه بهتر می توانند در دربی مثمر ثمر باشند و باقی آن بستگی به این دارد که چه کسی در تمرین سرحال تر است و از آمادگی روحی و روانی بالاتری برخودار است. هم من و هم آقای عبدی گل های زیادی در دوران بازیگری به ثمر رساندیم اما گلی که مقابل پرسپولیس زدم همیشه جزو آمار است. گلی که در بازی دربی به ثمر می رسانید، گل خاصی است و برای همیشه در آمارتان نوشته می شود.

فریبا در ادامه درباره دربی حساس سال 73 که با نتیجه 2 - 2 به پایان رسید و در انتها به جنجال کشیده شد، عنوان کرد: حقیقتش را بخواهید در آن بازی من به دنبال این بودم که به نحوی بچه های خودمان را جمع کنم و از معرکه بیرون بکشم و در اوج دعوا به رختکن رفتم و دیدم که یکسری از بچه های ما را بردند و در نهایت تعدادی از بازیکنان هر دو تیم را یک روز نگه داشتند و خاطره از دربی از این بدتر نمی شود!

در ادامه حسین عبدی در خصوص خاطره ای که از آن دربی جنجالی دارد، اظهار داشت: در آن بازی یادم است که در دقایق پایانی به درگیری شدید کشیده شد و من هم به عنوان بازیکن در زمین بودم و از آقای قلعه نویی فقط چند متر فاصله داشتم. دوست ندارم به آن موقع برگردم ولی خب تماشاگران دو تیم به زمین هجوم آوردند و در نهایت هم کمیته انضباطی ما را 3 بر صفر مغلوب استقلال اعلام کرد در حالی که وقتی یک هوادار به زمین هجوم می آورد نمیتوان گفت طرفدار استقلال است یا پرسپولیس، من همیشه به بازیکنان و پیشکسوتان باشگاه استقلال احترام می گذاشتم اما احترام به حریف در داخل زمین یعنی اینکه با تمام قدرت مقابل آنها ظاهر شوید و به هیچ وجه آنها را دست کم نگیرید. در هر صورت فوتبال همین است و به دلیل همین هیجان ها و حساسیت هاست که ورزش اول دنیا نام گرفته است.

سپس عبدی در خصوص تغییرات زیاد در ترکیب پرسپولیس و جدا شدن خیلی از بازیکنان این تیم تصریح کرد: این در فوتبال یک امر طبیعی است که خیلی از بازیکن ها جدا می شوند و بازیکنان جدید به تیم می آیند. نکته مهم این است که شما چگونه از آنها بازی بگیرید و چه بازیکنانی را انتخاب کنید با توجه به سیستم و فلسفه ای که دارید. من فکر می کنم بعد از اینکه پرسپولیس تصمیم گرفت در چند بازی با سیستم 3 دفاعه بازی کند، قدری ناهماهنگی در میان بازیکنان و کارهای تاکتیکی به چشم می خورد. اما طی دو بازی اخیر که پرسپولیس به سیستم 4 دفاعه برگشت، به نظرم هماهنگی بازیکنان بیشتر شد و توانستند عملکرد بهتری داشته باشند. در کل به نظرم عاملی که باعث شد پرسپولیس در این فصل مقداری افت و خیز را تجربه کند همین تغییرات سیستمی و ناهماهنگی بازیکنان جدید بود.

در پایان گفت و گو، فریبا درباره اینکه فرهاد مجیدی امسال برای اولین بار خودش تیم را بسته است اما با این حال همچنان قدری ناهماهنگی میان بازیکنان استقلال به ویژه در خط هافبک دیده می شود توضیح داد: خب ما تازه در هفته هشتم هستیم و برای قضاوت قدری زود است. من ترجیح می دادم دربی در هفته سیزدهم یا چهاردهم برگزار شود که تیم ها خودشان را کاملا شناخته باشند و به نظم تاکتیکی و فردی رسیده باشند. مصدومیت و محرومیت هم همیشه در فوتبال هست که اینبار مصدومیت وریا گریبانگیر استقلال شد و مجیدی بازیکنی به خوبی وریا برای پست دفاع راست یا وینگر راست در اختیار ندارد. به هر حال باید ببینیم استقلال امروز با چه سیستمی بازی می کند و چه فکری برای جانشینی وریا دارد. در مجموع هر تیمی که هیجان خود را کنترل کند و با تمرکز بیشتری بازی کند می تواند برنده این جدال حساس و نفسگیر باشد.

7474