میزگرد جنجالی برنامه وقت اضافه در رابطه با لزوم ارائه ضمانت‌نامه بانکی توسط باشگاه‌ها با حضور رفیعی، وکیل و محمودزاده

میزگرد جنجالی برنامه وقت اضافه در رابطه با لزوم ارائه ضمانت‌نامه بانکی توسط باشگاه‌ها با حضور رفیعی، وکیل و محمودزاده

پایگاه خبری فوتبالی- غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال، امیرساعد وکیل کارشناس حقوقی فوتبال و فریبرز محمودزاده مدیر نقل و انتقالات سازمان لیگ روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمده و در رابطه با قانون سازمان لیگ مبنی بر لزوم ارائه ضمانت‌نامه بانکی برای به‌کارگیری بازیکن خارجی و تبلیغات محیطی به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، امیرساعد وکیل در ابتدای سخنانش درباره ضمانت نامه هایی که قرار است از باشگاه ها در بحث جذب بازیکن خارجی و همچنین تبلیغات محیطی گرفته شود، اظهار داشت: اگر بخواهیم به مقررات موجود یعنی آیین نامه برگزاری لیگ برتر و مقررات مربوط به بازیکنان و نقل و انتقالات بسنده کنیم و آن ها را مبنا قرار دهیم، به نظر می رسد این شروط و الزامات، در این مقررات انعکاسی ندارند و به نوعی محدودکننده اختیارات باشگاه ها است. این می تواند در سرنوشت باشگاه های حرفه ای تاثیر بگذارد. بر اساس ماده 5 آیین نامه برگزاری لیگ برتر و ماده 8 مقررات فدراسیون فوتبال در رابطه با وضعیت بازیکنان و نقل و انتقالات، یک نسخه از برگ قرارداد و شناسنامه بازیکن برای هیات فوتبال استان ارسال شود، و ظرف یک روز مهر و امضا شود و اگر تاخیر در این زمینه اتفاق افتد، درخواست باشگاه به سازمان لیگ تسلیم خواهد شد تا بررسی نهایی را جهت ثبت بازیکن انجام دهند. و وقتی کارت بازیکن صادر شد، باید قائل بر این باشیم که باشگاه اختیار محض در رابطه با استفاده از آن بازیکن دارد. در مسائلی مانند ضمانت نامه بانکی یا شروطی از این قبیل، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال می توانند یک سری الزامات را اعمال کنند. اما اگر قرار باشد این الزامات منتهی به محدودشدن دایره اختیارات یک باشگاه شود و نتواند از ظرفیت های کافی برای بهره برداری از بازیکنانش روبه‌رو شود، از نظر من این با روح و مقررات فیفا می تواند تعارض داشته باشد.

غلامرضا رفیعی در ابتدا در پاسخ به این که وقتی کارت بازی صادر می شود، چگونه قبل از یک دیدار از شرکت کردن بازیکنی در آن دیدار جلوگیری می شود، گفت: ما مقررات داخلی، بین المللی و ... داریم. مقررات داخلی به فدراسیون ها و سازمان لیگ اجازه می دهد فوتبال و برگزاری‌اش و مسائل این‌چنینی را مدیریت کنند. دارای اختیاراتی هستند که هیات رییسه سازمان لیگ و فدراسیون آن ها را به نحو یکسان برای همه وضع می‌کنند. چرا وقتی باشگاه‌هایی که منابع مالی ندارند و دولتی هستند و از بودجه یا کمک های دولت استفاده می کنند، قراردادهایی را می بندند و بعد نمی توانند پرداخت کنند و در دیوان حکمیت ورزش محکوم می شوند. تا کی باید این روال ادامه داشته باشد؟ الان باشگاه استقلال نگفته است که من ضمانت نامه نمی دهم یا نگفته که من احترامی برای مقررات فدراسیون قائل نیستم. استقلال اعلام کرد که من ضمانت نامه را می گیرم و در مهلت مقرر به شما می دهم. بازیکنانش را ثبت کرد و دو بازی هم انجام دادند. تقاضای مهلت کردند و مهلتشان پذیرفته شد. ولی باشگاه استقلال به دلیل وضع قوانین و مقرراتی که از بحث خارج است، اعلام کرد که ما اقدام کردیم ولی به دلیل اینکه باشگاه و شرکت دولتی حساب می شویم، بانک مرکزی با افتتاح حساب ما مخالفت کرده است. 

وی در ادامه اظهار داشت: اعتقاد به ضمانت‌نامه وجود دارد. باشگاه استقلال اطلاع داد که ما تلاش کردیم و مهلتی خواست که آن مهلت منقضی شد. بعد از این که این تصمیم گرفته شد، ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا واقعا این برای باشگاه های استقلال، پرسپولیس یا هر باشگاه دولتی دیگری که اعلام کردند که حساب بانکی جدید در بانک های عادی نمی توانید باز کنید، و وقتی حساب نتوانند بازی کنند، نمی توانند تقاضای ضمانت نامه بانکی کنند. چهار یا پنج موسسه مالی اعتباری غیربانکی هم که وجود دارند، هنوز بدون افتتاح حساب حاضر نیستند برای باشگاه های دولتی ضمانت‌نامه صادر کنند، از موجباتی است که فدراسیون و سازمان لیگ آن را بررسی خواهند کرد.

امیر ساعد وکیل در خصوص تضمین بانکی باشگاه‌ها برای عقد قرارداد با بازیکنان خارجی اظهار کرد: صحبت‌های دکتر رفیعی از نگاه فلسفه وجودی که این ضمانت نامه را به عنوان پیش شرط مطرح کردن برای استفاده از بازیکنان خارجی کاملا متین می دانم برای اینکه این دغدغه عمومی هست در فوتبال کشور ما به ویژه باشگا‌های دولتی بدون اینکه پشتوانه درست را داشته باشند اقدام به عقد قراردادها می‌کنند و بدهی های نجومی را برای باشگاه ها بالا می‌آورند، تا اینجا من کاملا با صحبت‌های دکتر رفیعی موافق هستم که باید تمهیداتی در این زمینه اندیشه شود اما در مورد شکل کار باور اینجاست که مقررات داخلی فدراسیون اجازه نمی‌دهد ما صدور کارت مشروط داشته باشیم وقتی بازیکن قراردادش در سازمان لیگ ثبت شود و کارت صادر شود صراحتا بند ۱۰ ماده ۱۹ مقررات وضعیت بازیکن استفاده از بازیکن توسط باشگاه مستلزم ثبت قرارداد است، یعنی زمانی که که شما قرارداد رو ثبت کردید بعد در ماده ۳ پیوست همین مقررات صدور کارت شرکت در مسابقات در واقع شرط حضور بازیکن در مسابقه است، لذا خیلی روشن است یا ما باید بپذیریم که اگر واقعا این ضمانت نامه شرط قطعی است پس نباید کارت صادر می شد برای بازیکن و اگر کارت صادر شد جزء در صورتی که بازیکن بر اساس احکام ارکان قضایی فدراسیون محروم شناخته شود دیگر نمی‌شود مانع شرکت و حضورش در مسابقه بود حالا نکته ای که اینجا وجود داره این است که این شرط ضمانت نامه دو ایراد اساسی دارد، ایراد اول که اینجا قاطعانه عرض می کنم بر اساس مقررات مالی و معاملاتی شرکت های دولتی یک اصل اولیه و بدیهی است که هیچ شرکت دولتی حق ندارد حساب بانکی دیگری باز کند بنابراین گرفتن ضمانت نامه بانکی بر اساس مقررات بانکی امروز ما در کشور امر غیر ممکنی است دو بر اساس اصول تجارت حاکم بر فوتبال هم اینکه شما یک شرکتی را و یا یک بازیکن را متعهد کنید که اگر می‌خواهید بازیکن یا مربی خارجی بیاورید، معادل کل مبلغ قرارداد یا اعتبار یا پول در بانک تا ضمانت نامه بیاید به ما نشان بدهند خب این قطعا در یه شرکت خیلی تعهد سنگینی است به این علت که طبیعی است یک باشگاه در طول مدت با منابع درآمد زایی خود از طرق حالا از طریق بلیت فروشی، تبلیغات و پرداخت های اسپانسر به تدریج منابع درآمدی خودشان را تکمیل می‌کند.

غلامرضا رفیعی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه که اگر موجبات گرفتن ضمانت نامه برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فراهم نشود تکلیف چه خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه حکم مقنن است و حکم مقنن بر احکام مقرراتی که برای هیات رییسه در خصوص این موضوع گذاشته در اولویت هست وقتی که قانون گذار اجازه نداده است که باشگاه‌ها و شرکت های دولتی افتتاح حساب نزد بانک های معمولی بکنند، ولی اجازه داده که نزد موسسات اعتباری غیر بانکی افتتاح حساب بکنند ولی این موسسات حاضر نیستند که بدون افتتاح حساب مبادرت به صدور رضایت نامه بانکی بکنند چاره ای جز این نیست، به نظر من اگر برای سازمان لیگ و فدراسیون مدلل شود که واقعا شخصی مسئول نیست.

فریبرز محمود زاده مدیر نقل‌وانتقالات سازمان لیگ فوتبال در مورد قوانین مربوط به تضمین بانکی گفت: شما تمامی قوانین‌های نقل و انتقالی دنیا را اگر مطالعه کنید در درون فدراسیون های ملی طبق مجوزهای لازم از فیفا یک سری از قوانین که چه در اجرای بازی و چه در اجرای نقل و انتقال گذاشتند تا جایی که روح قانون زیر سوال نرود،  دومین موضوع هیچ جای دنیا مثل ایران پرونده های بزرگ بین‌المللی در عرصه باشگاهی حالا شما ویلموتس را مطرح کردین آیا در سیستم پرونده‌های باشگاهی در دنیا فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مقصر بود، بنا به گفته رسانه‌های که کارشناس‌های خیلی خوبی دارند گفتند شما چرا نمی‌آیید در قوانین فیلتر هایی بزارید برای اجرای درست تر قراردادها، مردم ما برگردند به رسانه‌ها و در یک سال گذشته که با گذاشتن قانون تضامین بانکی همه استقبال کردند چرا برای یک باشگاه خاص این فشار رسانه‌ای عجیب است.

وی در خصوص صدور ای دی کارت موقت اظهار کرد: ما در مورد حوزه نظام وظیفه‌ کارت موقت داریم، در حوزه نظام وظیفه که تاریخ اعزام و مجوز فعالیت ورزشی بر روی کارت زده می‌شود.

وی ادامه داد: خطاب بنده افکار عمومی هستند که با گذاشتن این فیلتر حقوقی تضمین بانکی همه استقبال کردند چگونه تمامی باشگاه‌ها ملزم به اجرا شدند، حتی باشگاه استقلال، هواداران خوب استقلال بدانند برای اولین بار می‌گویم مدیران و مسئولین باشگاه خوب استقلال تهران در اولین مراجعشان به سازمان لیگ قول مساعد دادند که تا پایان آن هفته تضمین بانکی را بیاورند، این یک هفته شد دو هفته و خیلی جالب است که امروز اولین نکته‌ای که آقای سمیعی مدیر حقوقی استقلال مطرح کردند یک فرار رو به جلو بود.

۴۱۵۴/۶۶۴۱