محمدی: فوتبال را باشگاه ها تولید می کنند اما درآمد تبلیغات محیطی به جیب سازمان لیگ می رود/ 40 تا 75 درصد درآمد باشگاه های دنیا مربوط به حق پخش است

محمدی: فوتبال را باشگاه ها تولید می کنند اما درآمد تبلیغات محیطی به جیب سازمان لیگ می رود/ 40 تا 75 درصد درآمد باشگاه های دنیا مربوط به حق پخش است

پایگاه خبری فوتبالی- مدیرعامل باشگاه پیکان روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و در خصوص ماجرای تبلیغات محیطی و سهم باشگاه ها از این درآمدها به گفتگو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، اکبر محمدی، مدیرعامل باشگاه پیکان درباره بحث تبلیغات محیطی که این روزها اخبار زیادی پیرامون آن در رسانه ها منتشر می شود، اظهار داشت: اجازه دهید بنده ابتدا درباره حق پخش باشگاه ها صحبت کنم، مبلغ قابل توجهی از درآمد باشگاه ها در کشورهای خارجی مربوط به مسئله حق پخش است که متاسفانه در کشور ما باشگاه ها از این درآمد محروم هستند. البته در سال های مختلف تلاش های زیادی برای انتقال درآمد حق پخش به باشگاه ها صورت گرفت اما متاسفانه به دلایل گوناگون این تلاش ها به ثمر نرسید؛ از جمله این دلایل می توان به این نکته اشاره کرد که صدا و سیما یک نهاد دولتی است و امکان خصوصی سازی آن وجود ندارد و این مسئله دست برنده را در مذاکرات در اختیار صدا و سیما قرار می دهد. ما باید پیش از رسیدن به بحث تبلیغات محیطی، فکری برای مسئله حق پخش بکنیم؛ چرا که حدود 40 تا 75 درصد درآمد امروز در دنیای فوتبال مربوط به حق پخش است. برای اینکه متوجه شوید درآمد حق پخش چه مبلغ درشتی است، اجازه دهید به فدراسیون فوتبال عربستان اشاره کنم که حق پخش 10 سال خود را به مبلغ یک میلیارد دلار به یک شبکه عربستانی فروخته است.

وی افزود: و اما درباره بحث تبلیغات محیطی، از زمانی که آقای آجرلو مدیرعامل استقلال شدند، بحث تبلیغات محیطی را مطرح کردند و تاکید داشتند مبلغی که از طرف سازمان لیگ در این زمینه به باشگاه ها تعلق می گیرد، ابدا مبلغ منطقی ای نیست و اصلا چرا در درجه اول سازمان لیگ باید اینکار را انجام دهد؟ سازمان لیگ در واقع برگزار کننده مسابقات است نه بیشتر، این سازمان که روز به روز عریض تر و گسترده تر می شود و هزینه هایش افزایش می یابد، این گستردگی و ساماندهی خود را مدیون منابع مالی است که توسط باشگاه ها تامین می شود. فوتبال را ما تولید می کنیم، هزینه های زمین و بازیکن و کادر فنی و... را ما پرداخت می کنیم، اما زمانی که بحث تبلیغات مطرح می شود پولش به جیب سازمان لیگ می رود. و هیچوقت هم به ما اعلام نمی کنند که چقدر پول می گیرند، چندتا قرارداد می بندند و... . این موضوع در کشورهای پیشرفته مدت هاست که حل شده است؛ به عنوان مثال، اتحادیه باشگاه های فوتبال انگلستان خودش مسابقات را برگزار می کند و فدراسیون فوتبال انگلیس در این زمینه هیچ کاره است. فوتبال حرفه ای در اختیار باشگاه هاست و آن ها تصمیم می گیرند که با چه کسانی قرارداد ببندند و از کجا درآمدزایی کنند. در آیین نامه ای که برای توزیع درآمد تبلیغات محیطی تدوین شده است، 20 درصد به عنوان حق کمیسیون به سازمان لیگ تعلق می گیرد، 40 درصد به طور یکسان میان همه باشگاه ها توزیع می شود و 40 درصد هم باتوجه به رتبه ای که تیم ها در جدول به خود اختصاص می دهند در میان آن ها تقسیم می شود. فصل گذشته درآمد باشگاه پیکان از سازمان لیگ حدود 3 میلیارد تومان بود که البته 1.5 میلیارد آن را بابت هزینه ها کسر کردند. 3 میلیارد تومان حتی پول قرارداد یک بازیکن هم نیست!

محمدی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله تبلیغات محیطی امر بسیار مهمی است که ما خیلی قبل تر باید به آن فکر می کردیم. طی جلساتی که اخیرا میان مدیران باشگاه ها و مسئولان فدراسیون برگزار شده است، تازه این علامت سوال به وجود آمده که آیا باید روند سابق را پیش بگیریم یا نیاز به تغییر وجود دارد؟ بنده به عنوان مسئول یک باشگاه که برای تیم هزینه می کنم و سال به سال هم هزینه هایم افزایش پیدا می کند، شکی ندارم که این موضوع امر بسیار مهمی است و معتقدم ما در ابتدا باید مسائل زیرساختی مربوط به حق پخش را حل کنیم و سپس یک بار برای همیشه ماجرای تبلیغات محیطی را حل و فصل کنیم تا باشگاه های ما بیشتر این آسیب نبینند.

7474