آخرین وضعیت تبلیغات محیطی پرسپولیس و استقلال

آخرین وضعیت تبلیغات محیطی پرسپولیس و استقلال

پایگاه خبری فوتبالی- صادق درودگر می‌گوید که هنوز تضمین بانکی برای تبلیغات محیطی از سوی باشگاه‌ها ارائه نشده است.

به گزارش فوتبالی، صادق درودگر که از مسئولان کارکشته فوتبال ایران در رده مدیریتی محسوب می‌شود، این روزها در سازمان لیگ درگیر ماجرای تبلیغات محیطی است و باتوجه به همین موضوع به برنامه ورزشگاه شبکه پنجم سیما دعوت شد تا در این خصوص به سوالات مجری برنامه پاسخ بدهد. او در گفتگویی نسبتا طولانی در این مورد به بحث با مجری پرداخت:

* شما اولین مدیری بودید که اسکوچیچ را به فوتبال ایران آوردید.

جا دارد آرزو کنم هم آقای اسکوچیچ و تیم ملی در صعود به جام جهانی و صعود به دور دوم موفق باشند و هم باشگاه ملوان به لیگ برتر صعود کند. ما در ملوان پنج بازی متوالی باختیم و من خیلی تحت فشار بودم و می‌گفتند اسکوچیچ را برکنار کنم و من گفتم اگر در سه بازی شش امتیاز بیاورد بماند و ایشان از سه بازی بعدی ۹ امتیاز آورد.

* بگذریم و برسیم به مسائل فدراسیون؛ آیا مجمع تشکیل شد که اساسنامه تغییر کرد؟

مجمعی تشکیل نشد و باشگاه استقلال درست در روز بازی اعلام کرد من می‌خواهم تبلیغاتم را داشته باشم و این برای ما غیرمترقبه بود. باشگاه استقلال یک باشگاه پرطرفدار است و حامیان مختلفی دارد و از جانب دیگر به طرفداران باشگاه بزرگ پرسپولیس هم فشار آمد که شما چرا این کار را نمی‌کند و جوی ایجاد شد که منجر به برگزاری جلساتی شد. جلساتی در حضور معاونت محترم وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و مقرر شد که با رعایت تشریفات قانونی این کار را انجام بدهیم. و در آن جلسه مقرر شد که تضامین لازم و قانونی بانکی را ارائه بدهند که تا این لحظه ارائه نداده‌اند.

* این تضامین چیست؟

شما وقتی می‌خواهی یک درآمدی بدهی بحث سر در صد آن بود که دوستان می‌گفتند ما ده درصد بدهیم و ما می‌گفتیم باید صد در صد را بدهید. چرا ما ده درصد را قبول نکردیم؟ چون در گذشته سابقه داشتیم که بقیه ده درصد را تضمین می‌دادند و حداقل ۳۰-۴۰ درصد پول درمی‌آوردند و می‌گفتند شما با آن ده درصد هر کاری می‌خواهید بکنید. از زمانی که خودمان کار را به عهده گرفتیم و پول به دست ما آمد تضامین لازم نبود اما ما باز هم می‌گرفتیم. اگر دست باشگاه ها باشد باید خودشان باید تضامین بگیرند؛ ما نمی‌گوییم به ما بدهند. تضامین معتبر و بانکی را به ما ارائه بدهند. در جلسه مقرر شد که نامه ای از طرف مدیر کل محترم حقوقی وزارت ورزش و جوانان برای مراجع ذیربط داده شود و استعلام شود چون قانونا همه این دستگاه ها و باشگاه های دولتی موظف هستند پاسخگو باشند و قانون را رعایت کنند و اینجا نمی‌شود قانون را دور زد. قرار شده آنها پاسخ بدهند و بر اساس آن این کار انجام شود. موضوع دیگری که وجود دارد ترک تشریفات قانونی است که گفتیم شما باید تشریفات قانونی را رعایت کنید. گفتند ما نامه ای از وزیر ورزش و جوانان گرفتیم که گفتیم آن را ارائه بدهند که آن را هم تا الان ارائه نداده‌اند.

* شنیده می‌شود ۲۰ درصد از تبلیغات محیطی را سازمان لیگ برمی‌دارد و مثلا اگر سال گذشته کل آن ۸۰ میلیارد بوده، ۱۶ میلیارد سهم سازمان لیگ می‌شود. شنیده می‌شود باشگاه های استقلال و پرسپولیس می‌گویند ما به جای ۱۶ میلیارد شما ۳۰ میلیارد می‌دهیم ولی بگذارید دست خودمان باشد.

قانونی آن ۲۵ درصد است ولی باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام کردند ما ۳۰ درصد می‌دهیم. اینکه ما بگوییم ۳۰ درصد می‌دهیم فقط گفتن آن کافی نیست. شرط لازم این است که شما حتما تشریفات قانونی و تضامین لازم را داشته باشی چون اگر این کار انجام نشود ما هم تخلف کردیم. ما اگر [بدون تضمین بانکی] بپذیریم تخلف کردیم. ما جلسه ای داشتیم و کارگروهی تشکیل شد و نمایندگان محترم باشگاه فولاد، باشگاه نفت، باشگاه تراکتورسازی، باشگاه نساجی، پرسپولیس و استقلال و آقای بهاروند و آقای کامرانی‌فر، دبیرکل محترم فدارسیون و نایب رئیس فدارسیون حضور داشتند و آنجا مقرر شد تمام تضامین لازم و تشریفات قانونی رعایت شود و مجری کار سازمان لیگ باشد.

* پرسپولیس و استقلال می‌گویند عدد (برای تبلیغات محیطی)، عدد بیشتری است که ما حاضریم بیشتر بدهیم؟

این عددی که اعلام شده خیلی خوب است و من واقعا قبول دارم که عدد قشنگی است ولی به نظر من مثل کاسه ماستی است که اگر کنار دریا دوغ شود خیلی خوب می‌شود.

* چطور بدون برگزاری مجمع این اتفاقات افتاد؟

ما با مسائل مختلفی برخورد کردیم و این مورد یک سوال کلان است که مسئولان کلان تر و بزرگ تر فدارسیون فوتبال و سازمان لیگ باید پاسخ بدهند ولی آنچه که من در جریان آن هستم، تصمیماتی از جای بالاتر از ما گرفته شده که به این کار کمک شود.

* جدا از این ۲۵ درصد، سازمان لیگ چه هزینه هایی از باشگاه ها و بازیکنان می‌گیرد؟

سازمان لیگ هیچ هزینه ای نمی‌گیرد و بر اساس بند "د" ماده سیزده اساسنامه فدارسیون فوتبال، فدراسیون فوتبال ۲/۵ درصد از قرارداد بازیکنان می‌گیرد که من می‌بینم که چون باشگاه ها ندارند که اول بدهند سازمان لیگ از درآمدشان کسر می‌کند و پرداخت می‌کند. در یک برنامه تلویزیونی دوست عزیز ما علیرغم اینکه من برایش اس ام اس زدم و تشریح کردم و اساسنامه را فرستادم مرتب تکرار می‌کند پنج درصد! این اصلا واقعیت ندارد. ۲/۵ درصد هم ۲ درصد متعلق به فدراسیون فوتبال است و نیم درصد برای توسعه بانوان است. تیم هایی که تیم بانوان دارند، نیم درصد از آنها کسر نمی‌شود.

در تمام دنیا وقتی لیگی برگزار می‌شود و فدارسیون فوتبال یک فوتبالی اداره می‌کند، سی درصد قراردادها برای فدارسیون فوتبال و سازمان لیگ است و در اسپانیا و ایتالیا و ... اینطور است. وقتی فوتبال برگزار می‌شود همینطور نیست که یک بشکن بزنید و فوتبال انجام شود. هزینه های مختلف، سازماندهی، برنامه ریزی، نیروی کار، داور، ناظر، هتل و سفر دارد.

* آیا نمی‌شود این هزینه ها را با اسپانسر یا روش های مختلف پر کرد؟

ما فقط همین محل اسپانسر را داریم که به باشگاه ها می‌دهیم و دوباره می‌گیریم. ۲/۵ درصد که بازیکنان می‌دهند دوستان عزیز مرتب می‌گویند چرا باید بازیکنان بدهند؟ من می‌گویم چرا باید ایجنت ها ده درصد بگیرند؟

* سپاهان که تیم بانوان دارد، بازیکنان ۲ درصد پرداخت می‌کنند؟

بله. باید دو درصد پرداخت کنند. من نمی‌دانم چرا کسی روی ده درصد ایجنت ها صحبت نمی‌کند؟ مقایسه کنید. فدراسیون فوتبال بیشتر از ۲۰۰ کارمند، سازمان لیگ با بیشتر از ۶۰ کارمند، ایفمارک که زیر نظر سازمان لیگ است و بخشی از حقوق ها را ما می‌دهیم، تیم های ملی، داوری، هزینه هتل، ناظر، سفر و بالا رفتن ۴۰۰ درصدی هزینه داوران وجود دارد.

* فدراسیون چه کاری انجام می‌دهد که این هزینه را می‌گیرد؟

هر موضوعی باید منطق خودش را داشته باشد. در باشگاه های فوتبال کشور آیا غیر از این است که بازیکنان با یک هماهنگی از پیش تعیین شده و برنامه ریزی شده بین باشگاه ها جابجا می‌شوند؟ اگر قرار بود خدماتی ارائه شود همین سوالات نباید برای بازیکنان نباید مطرح می‌شد. ایجنت وظیفه دارد همه این مسائل را به بازیکن توضیح دهد و بازیکن هر سوالی دارد در رسانه ها نباید بپرسد و باید از ایجنت بپرسد و او هم وظیفه دارد تشریح کند و وقتی به مراحل مختلف شکایت می‌رسد باید در کنار بازیکن باشد و قانون ها را با او آموزش دهد و در جهت تعالی باشد. نهایت صعود و ترانسفر شدن بازیکنان ما کجاست؟ زمانی بازیکنان ما در بایرن مونیخ و باشگاه های بزرگ دنیا بازی می‌کردند‌. قبلا چند بازیکن در آلمان داشتیم و الان چطور؟ در این زمینه برای گسترش، شکوفایی و گسترش فوتبال و ارتقای سطح بازیکنان هم باید تلاشی شود. من مدافع فدراسیون فوتبال نیستم و دوست دارم فوتبال پیشرفت کند اما فدراسیون با تمام فعالیت هایی که می‌کند فقط برای یک بازی ۲۸ میلیارد خرج می‌کند. برای بازی با سوریه و لبنان ۲۸ میلیارد هزینه می‌کند. اگر ۲/۵ درصد را بگیرد، خدماتش قابل مقایسه است؟ الان که هیچ چیز نمی‌تواند بگیرد.

* آیا درست است که سقف درآمدزایی تبلیغات محیطی فوتبال ایران ۲۲۰ میلیارد است؟

خیر؛ سقفی ندارد و بر اساس شرایط اقتصادی کشور است. شما هرجا می‌روی روی بیلبورد تبلیغات فرهنگی زده‌اند. شرکت ها الان هزینه آنچنانی برای تبلیغات نمی‌کنند و بودجه تبلیغات کاسته شده و حتی بانک ها اعلام کردند سرمایه گذاری در تبلیغات انجام نمی‌دهند و در این شرایط ممکن است سقف کم باشد و حدود ۲۲۰ و ۲۳۰ باشد ولی در شرایطی که کشور از لحاظ اقتصادی دچار مشکل نباشد این رقم خیلی بالاتر می‌رود.

* هم بانوان از وضعیت و امکانات گله دارند و هم بازیکنان نسبت به وضعیت لباس گله دارند. بخش درآمدزای فدراسیون با نگاهی که به قرارداد بازیکنان دارند باید پاسخ بدهند.

از آنجایی که من در فدراسیون فوتبال نیستم و اطلاعاتی ندارم نمی‌توانم پاسخگو باشم اما با قراردادی که سه سال پیش منعقد شده بود آن شرکت متعهد بود خیلی کارها انجام بدهد و الان یک نامه ای همان زمان به ما داد و گفت بخاطر شرایط کرونا ما نمی‌توانیم به شما لباس بدهیم و دچار مشکل شده بود و حتی نامه داده بود که قراردادش را فسخ کند و الان من اطلاع ندارم.

* گفته شده یک بخشی رایگان در اختیار می‌گذارند تا برند جدید مشخص شود.

رایگان نمی‌شود چون از اسپانسری استفاده می‌کنند.

* سازمان لیگ چه اندیشه ای برای جلوگیری از بدهی مالیاتی باشگاه ها دارد؟

من یک نامه ای برای آقای بهاروند تنظیم کردم که ایشان باید ارجاع بدهند به عزیزی خادم ایشان هم به آقای حمید سجادی بدهند. ما دو مشکل داریم یکی ماده ۱۳۴ قانون مالیات های کشور است که می‌گوید باشگاه ها و فعالیت های ورزشی به طور کلی از پرداخت مالیات معاف هستند و در آن یک تبصره آورده که تبلیغات از این امر مستثنا هستند. چون در برخی از باشگاه ها در گذشته فرآیند ارائه اظهارنامه مالیاتی مطرح نشده بود و از جانب اداره دارایی هم اطلاعی داده نشده بود و مدیران هم پی در پی عوض می‌شدند اظهارنامه ای نداده بودند همه را علی الراس کردند با رقم های خیلی بالا که به نظر من خدماتی که فوتبال و باشگاه ها و فدراسیون ها و هیات ها به کشور برای نشاط اجتماعی می‌دهند صدها برابر این مالیات هاست که دولت اگر کمک نمی‌کند حداقل باید چیزی هم نگیرد.

* این شرکت ها (باشگاه ها) سودده هستند؟

همه ضررده هستند. تامین اجتماعی هم حساب بعضی از باشگاه ها را مسدود کرده و اعلام کرده بر اساس ماده ۳۸ شما باید ۱۶/۵ درصد قراردادهای مربیان و بازیکنان را به تامین اجتماعی بدهید. فوتبال و فدارسیون و ورزش کشور گوشت قربانی شده و همه خدمات را می‌دهد و آخر سر آن هم می‌برند. حساب خیلی از باشگاه ها را مسدود کرده‌اند و از خیلی از باشگاه های صنعتی گرفته‌اند. بازیکنی که یک فصل قرارد می‌بندد و می‌رود چه ماده و قانونی؟

* اگر یک باشگاه صد میلیارد قرارداد بازیکنانش باشد، ۱۶/۵ میلیارد از یک باشگاه گرفته می‌شود؟

الان تقاضا شده و این را هم می‌دانم که مسئولین محترم تامین اجتماعی و اقتصاد دارایی هم می‌خواهند کمک کنند ولی باید قانون مصوب شود. تامین اجتماعی شامل این قانون نمی‌شود چون بازیکنان یک ساله کار می‌کنند و بهتر است جناب سجادی در هیات محترم وزیران این موضوع را مطرح کند که یکباره حل شود. آقای رییسی هم که اعلام کردند ما می‌خواهیم برای مردم گشایش ایجاد کنیم و این درنهایت از جیب مردم می‌رود.

7474