آسیب‌شناسی باخت پرسپولیس در گفت و گو با آنالیزور سابق قرمزها

آسیب‌شناسی باخت پرسپولیس در گفت و گو با آنالیزور سابق قرمزها

پایگاه خبری فوتبالی-  آنالیزور پرسپولیس در دوران سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ به سوالات مطرح شده درباره بازی دیشب پرسپولیس و الهلال پاسخ داده است.

به گزارش فوتبالی، فرزاد حبیب‌اللهی که با برانکو در پرسپولیس همکار بود و حالا هم آنالیزور تیم ملی عمان است، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فوتبالی، درباره مواردی توضیح داده که احتمالا برای هواداران پرسپولیس، سوال‌برانگیز بوده است.

اولین موردی که می‌توان درباره آن صحبت کرد، حضور وحید امیری در خط حمله و نمایش معمولی این بازیکن در آن پست بود و امیری در شبی که در یک پست غیرتخصصی بازی کرد، نتوانست کار خاصی انجام دهد.

حبیب‌اللهی درباره این موضوع می‌گوید: اول از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که نمی‌توان گفت امیری در یک پست غیرتخصصی بازی کرده است چرا که او در دوران برانکو، حدود یک فصل در این پست و کنار طارمی یا علیپور بازی کرد. اگر قرار باشد که روی بازی امیری در پست غیرتخصصی صحبت کنیم، باید زمانی که او به عنوان دفاع چپ بازی کرده یا در سایر مناطق زمین به میدان رفته، هم به این مساله اشاره کرد چون وحید تقریبا در همه پستها بازی کرده است.

حبیب‌اللهی با این مقدمه سراغ توضیح درباره این مساله می‌رود که چرا امیری به جای اینکه به عنوان یکی از هافبکهای پرسپولیس بازی کند، در خط حمله این تیم به میدان رفت: به نظرم، موضوع کاملا روشن و شفاف است. امیری بازیکنی است که بدون توپ، فشار زیادی روی دفاع حریف می‌گذارد و با پرس انفرادی، مدافعان حریف را مجبور می‌کند که زیر توپ بزنند و بازیسازی حریف از از عقب دچار اختلال می‌کند. تیمی که هافبکهای خوبی مثل سلمان فرج و پریرا را در اختیار دارد اگر از خط‌های عقب پاس سالمی به آنها برسد، در قیاس با زمانی که توپ به صورت بلند ارسال می‌شود، تیم خیلی زهردارتری است به همین دلیل وحید امیری از ابتدا در پست مهاجم بازی کرد تا دفاع وسط‌های حریف نتوانند به خوبی بازیسازی را از عقب شروع کنند. کاری که امید عالیشاه یا مثلا مهدی عبدی آن را انجام  نمی‌دهند. آنها، با توپ بازیکنان خلاقی هستند اما بدون توپ نمی‌توانند آن فشار لازم را  روی بازیکنان حریف بگذارند.

از دید حبیب‌اللهی، استفاده از امیری در خط حمله، کار اشتباهی نبوده است: به نظر من کادر فنی پرسپولیس، تصمیم درستی گرفت و نمی‌شود گفت چون تیم باخته، پس همه تصمیمات، اشتباه بوده است، باید دید ایده کادر فنی پرسپولیس چه بوده و شاید این ایده به شکل خوبی اجرا نشده است که این موضوع دلایل دیگری دارد. به نظرم، در بازیهای حذفی، یکی از دو مهاجم باید به این شکل بازی کند تا برای دفاع حریف مزاحمت ایجاد کند و به مدافعان حریف اجازه بازیسازی ندهد. اگر پرسپولیس مهاجمی با خصوصیات وحید امیری داشت، شاید استفاده از امیری در خط حمله تصمیم درستی نبود اما با توجه به بازیکنانی که پرسپولیس در اختیار دارد، استفاده از وحید امیری در خط حمله، تصمیم درستی برای بازی با الهلال بود. 

تیم ملی، مقصر نیست

از آنالیزور تیم ملی عمان درباره این پرسیدیم که آیا می‌توان این نظریه را قبول کرد که چون نفراتی مثل مهدی ترابی و میلاد سرلک علیرغم حضور در اردوی تیم ملی، فرصت بازی پیدا نکردند، پس تیم ملی و بهتر بگوییم دراگان اسکوچیچ را هم باید یکی از مقصران شکست پرسپولیس دانست.

حبیب‌اللهی می‌گوید: نمی‌شود تیم ملی را در این قضیه مقصر دانست. بالاخره بازیهای تیم ملی در فیفا دی برگزار می‌شود و در فوتبال اروپا هم وقتی بازیهای ملی انجام می‌شود، باشگاهها تحت فشار قرار می‌گیرند. مساله این است که ترابی علیرغم حضور در اردوی تیم ملی، فرصتی برای بازی پیدا نمی‌کند. پرسپولیس قبل از دیدار با الهلال، فقط یک مسابقه رسمی انجام داد و نیاز داشت که بازیکنانش در تیم ملی بازی کنند اما اینکه مهدی ترابی در تیم ملی بازی نکرده، نه تقصیر اوست نه اسکوچیچ. تیم ملی در بخش هجومی بازیکنان خوب زیادی دارد و سرمربی تیم تشخیص داده که از ترابی استفاده نکند. طبیعتا بازی کردن کردن ترابی در تیم ملی، اتفاق بهتری برای یحیی گل‌محمدی بود چون بازیکنش در یک بازی پرفشار به میدان می‌رفت و پرسپولیس اگر چه از این موضوع ضرر کرده اما نباید کسی را مقصر دانست.

نمایش کاپیتان پرسپولیس

قبل از بازی دیشب این بحث مطرح شد که سیدجلال حسینی مامور مهار بافتیمبی گومیس است منتهی دبل مهاجم فرانسوی الهلال نشان می‌دهد که شاید کاپیتان قرمزها در انجام ماموریتش، موفق نبوده است.

اینکه آیا استفاده از سیدجلال حسینی( با توجه به سن و سال این بازیکن) در ترکیب اصلی، تصمیم درستی بوده یا نه، سوال بعدی ما از حبیب‌اللهی بود. پاسخ او را بخوانید: اینکه بخواهیم از بیرون درباره ترکیب تیم صحبت کنیم، کار چندان جالبی نیست چون کادر فنی با این بازیکنان زندگی می‌کند اما اگر قرار به صحبت است، باید این نکته را در نظر بگیریم که پرسپولیس در چند وقت اخیر، فقط یک بازی رسمی انجام داده است. 

اگر پرسپولیس در طول یکی دو هفته گذشته چند بازی انجام داده بود و بازیکن دیگری به جای سیدجلال در ترکیب اصلی قرار داشت و یک دفعه، برای بازی با الهلال، حسینی به ترکیب اصلی برگشته بود، شاید امکان نقد این تصمیم وجود داشت اما در این مقطع اصلا نمی‌شود درباره این موضوع صحبت کرد منتهی این نکته کاملا مشخص است که جدایی شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان به ضرر پرسپولیس بوده چون این دو بازیکن به عنوان نفرات ثابت تیم ملی، مهره‌های تاثیرگذاری در پرسپولیس بودند.

ماجرای آنالیز

یکی از انتقادهایی که از یحیی گل‌محمدی و همکارانش صورت گرفته، عدم آنالیز مناسب الهلال بوده است. منتقدان سرمربی پرسپولیس عقیده دارند وقتی دو گلزن الهلال در بازی دیشب، همان گلزنان بازی مقابل استقلال بودند، نشان دهنده این است که کادر فنی پرسپولیس شناخت خوبی از این نفرات نداشتند.

حبیب‌اللهی می‌گوید: بگذارید اینطوری به سوال شما جواب بدهم که برخی می‌گویند استقلال در قیاس با پرسپولیس، نمایش بهتری جلوی الهلال داشت. شاید استقلال، موثرتر از پرسپولیس جلوی الهلال بازی کرده باشد اما الهلال هم به نسبت بازی با استقلال، تیم هماهنگ‌تری بود و با توجه به اینکه مشغول بازی در لیگ عربستان است، بازیکنانش، کاملا در شرایط مسابقه قرار داشتند. از طرف دیگر بر خلاف پرسپولیس که مهره فیکسش یعنی ترابی، جایی در تیم ملی ندارد، بازیکنان الهلال، نفرات فیکس تیم ملی عربستان هستند و مثلا صالح الشهری که دیشب به جای گومیس وارد میدان شد، در تیم ملی عربستان، بازیکن فیکس است و برای تیمش در مرحله انتخابی جام جهانی به میدان رفته است.

آنالیزور سابق پرسپولیس صحبتهایش را اینگونه ادامه می‌دهد: هر چقدر الهلال به نسبت بازی با استقلال، شرایط بهتری داشت، پرسپولیس نمی‌توانست بعد از بازی با استقلال تاجیکستان، تیم آماده‌تری داشته باشد. از طرف دیگر، پرسپولیس با توجه به نفراتی که در اختیار دارد، در قیاس با الهلال، مقابل تیمی مثل استقلال تاجیکستان، توانایی ارائه فوتبال بهتری دارد.اگر تیمی مقابل پرسپولیس عقب‌نشینی کند، پرسپولیس این توانایی را دارد که در شکل و فرم بازی به حریف ضربه بزند اما در مقابل تیمی مانند الهلال که هافبک‌های خلاقی در اختیار دارد و بین خطوط خوب بازی می‌کند، دچار مشکل می‌شود. این مشکل به دلیل ضعف فنی نیست چون پرسپولیس مهره‌های الیت و نخبه‌اش را از دست داده و دوباره در فاز گذار است تا خود را پیدا کند.

تعویض اسدی درست بود

رضا اسدی در دومین بازی رسمی‌اش برای پرسپولیس نتوانست یحیی گل‌محمدی را راضی کند و یحیی بین دو نیمه، هافبک دفاعی تیمش را تعویض کرد. اتفاقی که از دید حبیب‌اللهی، منطقی و درست بوده است: با توجه به اینکه این بازیکن کارت زرد گرفت، تعویضش بین دو نیمه کاملا قابل پیش‌‎بینی و اتفاق درستی بود. 

این بازیکن در نیمه اول خطاهای زیاد و خطرناکی را مرتکب شد و اخراج احتمالی او می‌توانست به ضرر پرسپولیس تمام شود.

آیا پرسپولیس نیاز به تقویت دارد؟

از دید حبیب‌اللهی، با توجه به اینکه هنوز لیگ شروع نشده و فرم تیمها مشخص نیست نمی‌توان گفت هر تیم چقدر نیاز به تقویت دارد اما پرسپولیس بازیکنی مثل احمد نوراللهی را از دست داده که به عنوان یک بازیکن ملی‌پوش، هم در کار دفاع و هم در حمله تبحر بالایی دارد و همانطور که استقلال نتوانست جای خالی مهدی قایدی را پر کند و بازیکنی هم‌سطح او جذب کند، پرسپولیس هم چنین مشکلی دارد.

حبیب‌اللهی در ادامه صحبتهایش به این نکته اشاره کرده که درست است قرمزها در پست نوراللهی، رضا اسدی را گرفته‌اند اما باید حتما به این موضوع توجه کرد که نوراللهی بازیکن فیکس تیم ملی است و قطعا پیدا کردن جانشین مناسب برای او، اتفاق زمان‌بری خواهد بود. موضوعی که هنگام جدایی مهدی طارمی از پرسپولیس هم رخ داد و اینطور نبود که قرمزها به راحتی بتوانند جای او را پر کنند و حالا که علاوه بر لیگ قطر، بازیکنان ایرانی امکان بازی در لیگ امارات را هم پیدا کرده‌اند، کار استقلال و پرسپولیس و سایر تیمها برای حفظ نفرات کلیدی‌شان، راحت نخواهد بود.

فاکتور مهمی به نام زمان

آنالیزور سابق پرسپولیس در بخش پایانی صحبتهایش به این نکته اشاره می‌کند که زمان، نقش مهمی در موفقیت تیمها دارد. او چلسی و منچسرسیتی را مثال می‌زند که فینالیستهای فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا بودند و در نیم فصل اول لیگ جزیره شرایط خوبی نداشتند اما نهایتا توانستند، فصل را با قهرمانی در اروپا و لیگ برتر انگلیس تمام کنند.

از دید حبیب‌اللهی، قرار داشتن الهلال در شرایط مسابقه نقش مهمی در برتری این تیم مقابل پرسپولی داشت و شاید اگر این دو تیم در زمان دیگری، مقابل یکدیگر قرار بگیرند، شرایط کاملا متفاوتی داشته باشند.

گفت و گو از زانیار دلیری/ پایگاه خبری فوتبالی

7655