استقلال نه خرج الهلال را داد، نه خرج داوران را؛ پول استقلال را بالا کشیدند!

استقلال نه خرج الهلال را داد، نه خرج داوران را؛ پول استقلال را بالا کشیدند!

پایگاه خبری فوتبالی- ماجرای 250 هزار دلاری که می گویند خرج اردوی استقلال در امارات شده، به جاهای باریک کشیده شده است... حراست وزارت ورزش نسبت به سرنوشت این پول حساس شده و اشتباه گروهی که به نظر می رسد در حیف و میل این پول نقش دارند، حساسیت ها را چند برابر کرده است. فقط کافی است نهادهای نظارتی همین تلاش امروز برای فاکتور سازی و سرپوش گذاشتن روی پول های گم شده در امارات را پیگیری کنند تا به سرنخ ماجرا برسند!

به گزارش فوتبالی و به نقل از طرفداری، گروهی که به نظر می رسد در حیف و میل کردن 250 هزار دلار گم شده در امارات نقش دارند، روز گذشته گزارشی را برای انتشار در اختیار برخی کانال های تلگرامی قرار دادند که نشانه تلاش آنها برای فاکتورسازی و سرپوش گذاشتن روی حقیقت اردوی استقلال در امارات است. آنها متن آماده ای را برای انتشار به یک سایت و چندین کانال تلگرامی سپردند که در آن تلاش شده بود مخاطب توجیه شود هزینه اردوی استقلال در امارات 250 هزار دلار و بلکه بیشتر (!) هم بوده است اما این متن سفارشی فقط ابهامات را بیشتر کرد!

شبی که احمد مددی در برنامه ورزشگاه مدعی شد 250 هزار دلار هزینه اردوی استقلال در امارات شده، آنهایی که دستی بر آتش فوتبال دارند، از تعجب خشک شان زد. مگر می شود اردوی هشت روزه یک تیم در امارات حتی یک سوم این مبلغ هزینه داشته باشد؟

فردای آن روز رسانه طرفداری با ارائه اسناد و مدارک هتل های 5 ستاره، به بررسی هزینه های اردوی استقلال پرداخت و مشخص شد استقلال اگر 8 روز در بهترین هتل پنج ستاره دبی با بهترین امکانات تفریحی و جانبی اقامت کرده باشد، با تمام ریخت و پاش های معقول و نامعقول، با پرداخت سنگین ترین هزینه اجاره زمین چمن و ماشین و سالن بدنسازی و ... هزینه اش بیشتر از 80 هزار دلار نمی شود.

فاکتور رویایی برای رد گم کنی!

این که چگونه این رقم را به 250 هزار دلار رسانده اند، پرسشی است که گویا حراست وزارت ورزش دنبال پاسخ آن می چرخد اما روز گذشته در کمال تعجب، متن آماده ای در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این که مدیران استقلال تمامی ابعاد ماجرا را برای هواداران شفاف اعلام نکرده اند و از آن جایی که استقلال میزبان الهلال بود، هزینه هتل و پذیرایی از الهلال، هزینه اجاره استادیوم، هزینه حمل و نقل الهلال، هزینه هتل داوران و نمایندگان کنفدراسیون و ... را هم استقلال پرداخته و یک فاکتور رویایی به شرح؛ 80 هزار دلار اقامت استقلال در هتل، 50 هزار دلار اجاره هتل الهلال، 20 هزار دلار هزینه اقامت داوران، 100 هزار دلار هزینه ورزشگاه الوصل و هزینه محل تمرین هم ضمیمه این متن سفارشی شده بود تا مبلغ 250 هزار دلار جور شود، غافل از این که این فاکتور سازی خنده دار به جای آن که روی پول گم شده در دبی سرپوش بگذارد، بیش از پیش نهادهای نظارتی را حساس کرده است.

خنده دارتر از فاکتورسازی در ایران؛ 100 هزار دلار برای ورزشگاه؟

این که استقلال 100 هزار دلار بابت ورزشگاه الوصل داده باشد، شوخی خنده داری است. 100 هزار دلار برای دو جلسه تمرین و یک بازی؟ باور کنید هیچ ناقص العقلی هم این را قبول نمی کند. حتی آن کسی که برای یک باشگاه داخلی 11 میلیون تومان فاکتور کاور تمرین (استفاده از کاورها در تمرین رایگان بود) و 10 میلیون تومان فاکتور اتوبوس (هزینه اتوبوس دو میلیون تومان می شد) و 10 میلیون تومان فاکتور گوسفند زنده (دو میلیون تومان هم قیمت گوسفند نبود) نوشته بود اگر این فاکتور را جلویش بگذارید هنگ می کند! فاکتور سازی باید حداقل با عقل جور در بیاید. چرا دوستان تصور می کنند تا به حال هیچ تیمی از ایران خارج نشده و ما باید هر چه آنها گفتند را بپذیریم؟

پرسپولیس پول نداد، استقلال پول داد؟

آن کسی که مدعی است استقلال 50 هزار دلار پول هتل الهلال را داده، به این نکته توجه داشته باشد که پرسپولیس هم در این مرحله میهمان بود و پول هتلش را در تاجیکستان خودش پرداخت کرد.

به گفته مدیران پرسپولیس، آنها پول هتل را از طریق کمک هزینه AFC پرداخت کردند و هزینه هتل، اقامت، تمرین و ترددشان به گردن باشگاه میزبان نبود. مدیران پرسپولیس صراحتا می گویند کنفدراسیون فوتبال آسیا از صندوقی که برای پرداخت هزینه ها در نظر گرفته (این صندوق هیچ ربطی به پاداش پرسپولیس که در کنفدراسیون مانده، ندارد) کمک هزینه سفر آنها به تاجیکستان و اقامت شان در دوشنبه و هزینه های تردد شان در این شهر را پرداخت کرده است. 

یعنی ما باور کنیم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس بابت سفر به تاجیکستان کمک هزینه داده اما به الهلال بابت سفر به دبی کمک هزینه نپرداخته و هزینه این باشگاه را گردن استقلال انداخته است؟ یعنی قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا برای استقلال و پرسپولیس فرق دارد؟ استقلال باید از جیبش هزینه کند؟

قابل توجه فاکتور سازان؛ صندوق کمک هزینه کنفدراسیون

کنفدراسیون فوتبال آسیا علاوه بر صندوق پاداش ها که در حال حاضر به دلیل تحریم ها برای ایران و کره شمالی قفل است، صندوقی دارد به نام صندوق کمک هزینه سفر تیم ها در لیگ قهرمانان آسیا. تا چند سال قبل هزینه سفرها برعهده تیم ها بود و بعضا میزبان و میهمان تقبل می کردند هزینه های یکدیگر را برعهده بگیرند اما در حال حاضر کنفدراسیون فوتبال آسیا به تیم ها کمک هزینه می پردازد که معمولا 80 درصد هزینه سفر هر تیم را پوشش می دهد. این کمک هزینه در کشورهای مختلف متفاوت است. به طور نمونه پولی که پرسپولیس در هند گرفت با پولی که در تاجیکستان دریافت کرد فرق داشت.

محض اطلاع آنهایی که احتمالا در حیف و میل 250 هزار دلار نقش دارند و در تلاش برای فاکتور سازی هستند، هزینه هتل داوران و نمایندگان کنفدراسیون در بازی های حذفی به هیچ وجه برعهده میزبان نیست و کنفدراسیون خودش این مبلغ را می پردازد تا هیچ گونه شائبه ای پیش نیاید، هزینه هتل تیم ها هم برعهده کنفدراسیون فوتبال آسیا است و کنفدراسیون هم به استقلال و هم به الهلال کمک هزینه داده است. تقریبا 70 تا 80 درصد هزینه های 4 روز اقامت استقلال و الهلال در امارات را کنفدراسیون فوتبال آسیا از همین صندوق پرداخت کرده و آنهایی که به اسم هزینه اردو، مبالغی از روی پول انتقال مهدی قائدی برداشتند، باید پاسخگو باشند و توضیح بدهند این مبلغ را چه کرده اند. وقتی 70 تا 80 درصد از هزینه 4 روز اقامت استقلال برعهده کنفدراسیون بوده، دیگر امکان ندارد کسی قبول کند هزینه 4 روز اقامت خارج از برنامه استقلالی ها در امارات 80 هزار دلار شده باشد.

ورود حراست وزارت ورزش به پرونده اردوی استقلال

به نظر می رسد بهتر است آن کسی که در امارات مسئول هزینه های اردوی استقلال بوده، هر کس که هست خیلی شفاف هزینه های اردو را به هواداران و مهم تر از آن به وزارت ورزش که متولی استقلال است اعلام کند تا این تلاش های خنده دار برای فاکتور سازی به پای او نوشته نشود.

صد البته یک منبع موثق گفت حراست وزارت ورزش در حال پیگیری این موضوع است تا هزینه های اردوی استقلال به طور کامل مشخص شود. همچنین شایعه شده در حاشیه اردوی یک تیم ایرانی اتفاقی منشوری رخ داده  

رسانه طرفداری بار دیگر تاکید می کند هرگز به هیچ یک از مدیران و مربیان و سرپرست و کمک سرپرست استقلال تهمت نمی زند و بدون هیچ گونه پیش داوری از مدیران استقلال تقاضا می کند صورت هزینه ها را برای شفاف سازی در اختیار افکار عمومی قرار بدهند ولی تردید نداریم استقلال طبق قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا هزینه هتل داوران و الهلال را پرداخت نکرده و هزینه هشت روز اقامت 42 نفر (اصلا شما بگویید 50 نفر) در امارات با تمام مخارج جانبی و ... به هیچ وجه چنین رقم سنگینی نمی شود.

سر استقلال کلاه گذاشته اند؟

در همین خصوص یک منبع آگاه گفت: باشگاه استقلال 250 هزار دلار در اختیار سرپرست کاروان تیم در امارات قرار داده که از این مبلغ 120 هزار دلار عودت داده شده است چرا که مددی در برنامه ورزشگاه تاکید کرد پولی که از فروش قائدی برای باشگاه مانده یک میلیون و 670 هزار دلار است و این یعنی استقلال 130 هزار دلار در امارات خرج کرده و بقیه هزینه ها را از صندوق کمک هزینه کنفدراسیون فوتبال آسیا داده اند. مددی هم آن شب به حافظ کاظم زاده گفت تمام  250 هزار دلار از پول قائدی خرج نشده و یک بخش آن را کنفدراسیون داده است.

حتی اگر این روایت درست باشد. باز هم هزینه اردوی استقلال در امارات می شود همان 250 هزار دلار (130 هزار دلار از پول قائدی و 120 هزار دلار کمک هزینه صندوق AFC) که برای هزینه اردوی استقلال در امارات فوق العاده سنگین است. بر فرض که 50 هزار دلار از این پول را هم به گابریل پین داده باشند، 200 هزار دلار برای 8 روز اقامت؟ از دو حالت خارج نیست؛ یا استقلالی ها به اصطلاح گران خریده اند(!) و یک نفر سرشان کلاه گذاشته یا زبان مان لال، بحث فاکتور سازی در میان است.

یک نمونه کامل از میزبانی استقلال در قطر از الهلال؛ 

در سال های اخیر به دلیل برگزاری بازی های تیم های ایرانی و عربستانی در زمین بی طرف، تیمهای ایرانی بارها در امارات، قطر و ... میزبان تیم های عربی بودند و به راحتی می توان از مرور هزینه های آنها به مبلغی که استقلال در امارات پرداخته پی برد؛ 

اسناد یک نمونه از این میزبانی در باشگاه استقلال موجود است، زمان سرمربیگری وینفرد شفر، استقلال در دوحه میزبان الهلال بود.

از وزارت ورزش و جوانان می خواهیم همان اسناد را مرور کند و به تفاوت ها پی ببرد.

استقلال با یک کاروان 45 نفره برای 4 شب و 5 روز اقامت در دوحه و میزبانی از الهلال تنها 40 هزار دلار هزینه پرداخت کرد. محض اطلاع آنهایی که هزینه اجاره ورزشگاه را 100 هزار دلار حساب کرده اند، از این 40 هزار دلار، کمتر از 12 هزار دلار هزینه اجاره ورزشگاه و پرداخت تمام هزینه های میزبانی به فدراسیون قطر و ورزشگاه میزبان بوده است. هزینه اجاره ورزشگاه الاهلی برای برگزاری بازی و تمرین 25160 ریال معادل 6800 دلار بوده است. یعنی استقلال 6800 دلار به باشگاه الاهلی داده تا در این ورزشگاه تمرین کند و میزبان الهلال هم باشد، استقلال 5100 دلار هم به فدراسیون فوتبال قطر پرداخته که اسکورت، نیروی امنیتی، پلیس، اورژانس و آمبولانس را برای برگزاری بازی تامین کند. هزینه پذیرایی و هزینه تامین مایحتاج رختکن های دو تیم و داوران هم در همین پول لحاظ شده است. حالا چگونه باید پذیرفت استقلال برای اجاره ورزشگاه الوصل 100 هزار دلار هزینه کرده باشد؟

همچنین تنها هزینه ای که استقلال در آن سفر برای تیم میهمان پرداخت کرد، هزینه اجاره یک اتوبوس، یک ون و دو اتومبیل سواری برای تیم الهلال بود که مطابق پروتکل ها از دو روز قبل از بازی در اختیار حریف قرار گرفت. آن زمان کنفدراسیون کمک هزینه پرداخت نمی کرد و استقلال به عنوان میزبان موظف بود هزینه تردد باشگاه الهلال را بپردازد که مطابق فاکتورهای موجود در باشگاه این هزینه ها هم بیشتر از 1500 تا 2000 دلار نشده است.

6641