پیش‌بازی لیورپول - میلان؛ تکرار کامبک استانبول یا انتقام آتن؟

پیش‌بازی لیورپول - میلان؛ تکرار کامبک استانبول یا انتقام آتن؟

پایگاه خبری فوتبالی - در نخستین هفته از رقابت های فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا در گروه بی مسابقات، امشب تیم های لیورپول و میلان مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

به گزارش فوتبالی، در یکی دیگر از حساس ترین مسابقات هفته نخست لیگ قهرمانان اروپا در فصل جدید، دو تیم پر افتخار در این رقابت ها یعنی لیورپول و میلان امشب چهارشنبه 23 شهریور 1400 مصادف با 14 سپتامبر 2021 از ساعت 23:30 به وقت تهران با قضاوت شیمون مارسینیاک از کشور لهستان در استادیوم آنفیلد شهر لیورپول برابر هم صف آرایی خواهند کرد.

نکته جالب توجه هفته اول لیگ قهرمان برای علاقمندان فوتبال اروپا بدون شک بازگشت میلان به این بازی‌ ها پس از هفت سال خواهد بود؛ تیمی که پس از رئال مادرید، پرافتخارترین تیم اروپا است و هفت بار فاتح لیگ قهرمانان شده است. جالب این که میلانی ها در اولین بازی پس از بازگشت، باید در آنفیلد به مصاف لیورپولی بروند که شش عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا دارد و با یورگن کلوپ، یکی دیگر از مدعیان قهرمانی این مسابقات به حساب می‌ آید. رقابت این دو تیم در گروه مرگ، بدون شک یکی از جذابیت های این فصل لیگ قهرمانان خواهد بود.

میلان پس از هفت سال به لیگ قهرمانان اروپا برگشته و در اولین بازی به مصاف لیورپولی می‌ رود که خاطرات زیادی از تقابل با این تیم دارد؛ خاطراتی مثل فینال فصل ۲۰۰۵ در ترکیه.

لیورپول که این روزها تحت تاثیر مصدومیت شدید هاروی الیوت، بازیکن جوان تیمش است، خودش را برای یک ماجراجویی موفق در لیگ قهرمانان اروپا آماده می کند اما کار شاگردان کلوپ در این گروه اصلا راحت نیست؛ میلانِ با انگیزه، پورتوی سرسخت و البته اتلتیکو مادریدی که سابقه فتح آنفیلد را دارد، رقبای قرمزها در این گروه هستند. با این حال کلوپ تیم با کیفیتی در اختیار دارد و می توان آن ها را مدعی اول صعود از گروه دانست. لیورپول با وجود داشتن چند مصدوم، همچنان ترکیب با کیفیتی دارد و آن ها می خواهند همچون لیگ برتر، در لیگ قهرمانان اروپا هم شروع خوبی داشته باشند. از سوی دیگر میلان، یکی از صدرنشینان کنونی سری آ و دومین تیم پرافتخار لیگ قهرمانان اروپا پس از هفت سال غیبت، بار دیگر به این مسابقات بازگشته است. میلان در بازگشتش در قرعه ساده ای قرار نگرفته اما دی ان ای برنده آن ها در مسابقات اروپایی و شخصیت این تیم، باعث می شود تا میلان را هم مدعی صعود از این گروه سخت بدانیم. روسونری برای این دیدار، انگیزه های فراوانی دارد و با وجود این که بازی در آنفیلد است، آن ها می خواهند ثابت کنند که روند رو به جلوی خود را ادامه می دهند.

با نگاهی به همین چند بازی ابتدایی فصل لیورپول، حق را به یورگن کلوپ می‌ دهیم که بابت مصدومیت های پر تعداد بازیکنان کلیدی تیمش در فصل گذشته ناراحت باشد. او فصل قبل را به این دلیل کامل از دست داد و حالا شروعی دوباره داشته است. لیورپول همان تیم شاداب ۲ و ۳ فصل قبل است و می‌ تواند مدعی قهرمانی در تمامی تورنمنت ها باشد. قهرمان ۳ فصل پیش لیگ قهرمانان اروپا در گروهی دشوار قرار گرفته و چالش صعود خواهد داشت، به همین دلیل کسب امتیازهای کامل در خانه اهمیتی دوچندان پیدا می‌ کند. میلان رقیبی که کمتر با آن رو به‌ رو شده‌ اند اما بازی‌ هایشان تاریخی بوده، اولین رقیب است. حالا لیورپول آماده می‌ خواهد یک خاطره خوش دیگر مقابل میلان رقم بزند.

هواداران میلان دوست دارند تیمی مثل ۱۵ سال پیش داشته باشند و ادعای قهرمانی در ایتالیا و اروپا کنند. کسی تصور نمی‌ کرد استفانو پیولی کسی باشد که بتواند روسونری را به روزهای خوب برساند. تیمی متشکل از بازیکنان جوان و با تجربه که باز هم فصل جدید را خوب شروع کرده و بالای جدول سری آ قرار دارد. بعد از چند سال، میلان به مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا رسیده و آن‌ ها هم در قرعه‌ کشی چندان خوش‌ شانس نبوده‌ اند. پیولی و شاگردانش نمی‌ خواهند زیر سایه لیورپول و اتلتیکو قرار بگیرند و برای صعود باید از همین آنفیلد شروع به امتیازگیری کنند. اگر چه میلان موفق شده آخرین قهرمانیش را با شکست لیورپول به‌ دست آورد، ولی هنوز هم خاطره تلخ فینال استانبول را همه به یادشان می‌ آورند. فرصت خوبی است در زمین لیورپول یک مرتبه دیگر آن شب بد را تلافی کنند.

آخرین بازی رسمی دو تیم فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۷ بوده است. میلان آن بازی را ۲ بر یک برد و انتقام باخت فینال استانبول در سال ۲۰۰۵ را گرفت. برای روسونری اینزاگی ۲ گل زد و درک کویت تنها گل قرمزهای مرسی‌ ساید را به ثمر رساند.

میلان و لیورپول دومین و سومین تیم‌ های پرافتخار لیگ قهرمانان اروپا هستند. میلان ۷ مرتبه جام گرفته که آخرین آن‌ ها به سال ۲۰۰۷ برمی‌ گردد و لیورپول ۶ قهرمانی دارد که آخرین آن‌ ها در سال ۲۰۱۹ رقم خورده است.

نکته جالب درباره رویارویی لیورپول و میلان این است که فقط دو مرتبه به مصاف هم رفته‌ اند که هر دو در فینال های لیگ قهرمانان اروپا بوده است. یکی در سال ۲۰۰۵ که ۳-۳ مساوی شد و لیورپول در ضربات پنالتی برد و دیگری در سال ۲۰۰۷ که میلان دو بر یک برد. البته دو تیم دو مرتبه در دیدارهای دوستانه هم مقابل هم قرار گرفته‌ اند که هر دو را لیورپول برده است.

لیورپول ۳۳ مرتبه به مصاف تیم‌ های ایتالیایی رفته که در مجموع آمارش چندان خوب نیست. تنها ۱۲ برد کسب کرده‌ اند، ۶ بازی مساوی شده و ۱۵ بازی را باخته اند. در مرحله گروهی فصل قبل آخرین بازیشان مقابل تیمی ایتالیایی بود که به آتالانتا ۲ بر صفر باختند. البته بازی رفت را با ۵ گل برده بودند.

آمار میلان هم مقابل انگلیسی ها خیلی خوب نیست. در ۴۱ بازی فقط ۱۲ برد داشته‌ اند، ۱۳ بازی مساوی شده و در ۱۶ بازی هم شکست خورده‌ اند. آخرین رویارویی روسونری با تیمی انگلیسی، در یک‌ هشتم نهایی لیگ اروپای فصل قبل بود که در خانه با یک گل به منچستر یونایتد باختند و در مجموع با شکست دو به یک حذف شدند.

بعد از این که ۲ فصل قبل اتلتیکو مادرید به رکورد ۶۸ بازی شکست‌ ناپذیری لیورپول در خانه خاتمه داد، قرمزها در لیگ قهرمانان در ۵ بازی خانگی ۳ برد، یک تساوی و یک باخت داشته‌ اند.

از آخرین برد میلان در زمین یک تیم انگلیسی ۱۶ سال و ۷ ماه می‌ گذرد. در مرحله یک‌ هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپای فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ روسونری موفق شد در اولدترافورد با تنها گل کرسپو، منچستر یونایتد را شکست دهد.

زلاتان ابراهیموویچ، ستاره تمام‌ نشدنی میلان با ۴۸ گل، نهمین گلزن برتر تاریخ لیگ قهرمانان اروپا است. او ۲۰ سال با پیراهن آژاکس، یوونتوس، اینتر، بارسلونا، میلان و پاریسن‌ ژرمن در لیگ قهرمانان گلزنی کرده که ۹ گل از گل‌ های او با پیراهن روسونری بوده است.

لیورپول با بازگشت مدافعان مصدومش این فصل اوضاع بهتری در لیگ برتر دارد؛ هر چند که فن دایک در فیفادی باز هم مصدوم شد. ترنت الکساندر آرنولد سی‌ و پنجمین پاس‌ گل لیگ برتری خود را این هفته ثبت کرد و صلاح صدمین گل لیگ برتری اش را. برد شاگردان کلوپ مقابل لیدز یونایتد یک مصدوم دیگر را هم روی دست این تیم گذاشت و هاروی الیوت با خطای شدید پاسکال دچار مصدومیتی سنگین شد. کنار تخت الیوت در بیمارستان، یک بازیکن از تیم زیر ۱۴ ساله‌ های یک تیم از شمال شرق حضور داشت که مچ پایش شکسته بود اما از سوی الیوت کفش و پیراهنش را هدیه گرفت. روبرتو فیرمینیو و ویلیامز هم همچنان مصدومند اما ویرجیل فن‌ دایک می‌ تواند بازی کند. از زمان بازگشت ویرجیل به ترکیب لیورپول تیم در ۴‌ بازی، ۳‌ برد و یک‌ مساوی داشته و ۳ بار کلین‌ شیت کرده و ۹ گل زده است. در تیم میلان کرونیچ مصدوم است و باکایوکو و اولیویه ژیرو هم معلوم نیست به بازی امشب برسند.

لیورپول آمار فوق‌ العاده ای مقابل این حریف ایتالیایی دارد و از ۴ رویارویی ۳‌ تا را برده که البته همان طور که گفته شد، شامل دو بازی دوستانه هم می شود؛ از جمله برده‌ای لیورپول مقابل میلان، آن کامبک رویایی فینال سال ۲۰۰۵ در استانبول است. البته آندری شوچنکو، اسطوره اوکراینی میلان ۳ تیم دیگر حاضر در گروه مرگ را بدشانس دانسته که با میلان آماده این فصل رو به‌ رو شده‌ اند. زلاتان ابراهیموویچ که کمتر از ۳ هفته دیگر ۴۰ ساله می‌ شود، پس از پشت‌ سر گذاشتن مصدومیتی طولانی، سرانجام در بازی ابتدای هفته برابر لاتزیو وارد زمین شد و ۸ دقیقه بعد گل دوم میلان را وارد دروازه این تیم کرد اما با مصدومیتی جدید، بازی هفته اول مقابل لیورپول را از دست داد تا غایب بزرگ هفته لقب بگیرد.

9404