گزارش ویژه/ نگاهی به هفته 29 لیگ برتر؛ لغزش آن دیگری!

گزارش ویژه/ نگاهی به هفته 29 لیگ برتر؛ لغزش آن دیگری!

پایگاه خبری فوتبالی- یک هفته به پایان لیگ بیستم باقی مانده ولی هنوز نمی توان درباره قهرمان و دومین تیم سقوط کننده با قاطعیت حرف زد اما شاید هفته 29 روی بسیاری از مجهولات خط قرمز بکشد و خیلی چیزها را عیان کند.

به گزارش فوتبالی، نکته‌ای که می‌تواند این هفته مورد توجه قرار گیرد، لغزش است؛ لغزشی که سایر رقبا انتظارش را می‌کشند. سپاهان و پرسپولیس در صدر جدول و برای قهرمانی، منتظر لغزش دیگری هستند. در انتهای جدول، نفت و ذوب آهن و سایپا و بخصوص دو تیم آخر، منتظر لغزش رقیب مستقیم‌شان برای سقوط هستند. در میانه رو به بالا هم تراکتور و گل گهر و فولاد و حتی پدیده منتظر لغزش دیگران برای رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان هستند. پس هفته، هفته لغزش است.

* پرسپولیس- تراکتور

  3 برد در 4 بازی یعنی تراکتور فیروز کریمی با تیمی که در سایر هفته ها دیده بودیم، فرق دارد. اما همین تراکتور متفاوت هم، تنها شکستش در آزادی رقم خورده و حالا رقیبی دارد به نام پرسپولیس که هر 10 بازی آخرش در این ورزشگاه را برده و یکی از دو تیم بدون باخت خانگی فصل است.

 پرسپولیس می‌خواهد ببرد تا با توجه به توقف احتمالی سپاهان و یا حتی برد خفیف سپاهان، در هفته پایانی کار راحتی مقابل پیکان داشته باشد و به اصطلاح تکلیف را یکسره کند. تراکتور هم می‌خواهد ببرد تا حالا که به رتبه چهارم و سهمیه احتمالی رسیده، بازهم سندروم هفته های پایانی گریبانش را نگیرد. تراکتور البته کار سختی دارد چراکه از لیگ 14 دیگر نتوانسته در تهران، پرسپولیس را ببرد و در 11 رویارویی آخرش با این تیم، تنها یک بار برنده شده به علاوه اینکه فیروز کریمی هم آمار جالبی برابر پرسپولیس ندارد. 

در هر حال اگر آنها پرسپولیس را ببرند گام بلندی برای گرفتن سهمیه برداشته‌اند و حتی تساوی هم می‌تواند آنها را امیدوار به گرفتن سهمیه نگه دارد چرا که در روز پایانی، تراکتور با سایپای نگون‌بخت در تبریز بازی دارد.

* نساجی- استقلال

  شاید در لیگ محلات هم اتفاق نیفتد که تیمی بدون حتی یک جلسه تمرینی برای یک بازی آماده شود ولی در این دو دوره 4 ساله آنقدر اتفاقات عجیب و غریب برای استقلال افتاده که این یکی هم کسی را متعجب نمی‌کند. نساجی شاید به همین دلیل، خودش را برای یک اتفاق تاریخی آماده می‌کند:« شکست دادن استقلال در لیگ برتر، برای اولین بار.» البته استقلال هیچ دغدغه ای بابت از دست دادن رتبه سوم ندارد و البته با این وضعیت، امیدی هم برای رسیدن به نایب قهرمانی ندارد مگر اینکه سپاهان بازی به ذوب را ببازد و البته در تهران هم با تفاضا گل بالا مغلوب استقلال شود که احتمالش اصلا بالا نیست.

 اگر دیدید فرهاد مجیدی روی نام امثال قایدی، رضاوند، اسماعیلی و حتی ریگی برای حضور در این بازی و حتی سفر به قائمشهر، خط قرمز کشید زیاد نباید تعجب کرد. شاید حالا نوبت شجاعیان 3 میلیاردی و دانشگر 5/5 میلیاردی است که خودی نشان دهند بخصوص اولی با بازوبند احتمالی کاپیتانی! در هر حال آنها در آخرین لحظات تصمیم گرفتند که امروز را تمرین کنند تا بی تمرین به قائمشهر و وطنی نروند.

* فولاد- صنعت نفت

  فولاد برای این بازی، چند هدف ویژه دارد:«شکستن طلسم نبردن صنعت نفت که 6 بازی است به طول کشیده؛ حفظ روند نباختن در خانه و رساندن آن به 25 بازی و تبدیل شدن به سومین رکورد برتر از این نظر و البته نیم نگاهی به توقف امثال تراکتور و گل گهر برای رسیدن به پله چهارم.» البته به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقاتی که پیرامون فولاد در اهواز رخ داده و هر آن ممکن است به کودتا علیه آذری و نکونام منجر شود، سرمربی تیم همه هدفش را روی جام حذفی بگذارد.

 برای صنعت نفت طبق معمول همیشه، تنها آرزوی نیم فصل دوم این است که بازیها زودتر تمام شود. تیمی که همیشه لیگ را با قدرت شروع می‌کند و در نهایت با دلسردی و بی پولی محض تمام می‌کند؛ باید التماس کرد که به خدا مردم آبادان گناه دارند اما در هر حال فولاد سهمیه می‌خواهد و صنعت نفت هم می‌خواهد از حیثیتش دفاع کند.

* مس رفسنجان- پدیده

 بعد از شروع خوب مس در لیگ بیستم، همه چیز از تمدید قرارداد ربیعی شروع شد که ناگهان تیم را به حضیض منحنی فرستاد و نتیجه اش شد کسب تنها 2 برد در 13 بازی اخیر. البته که برای اولین فصل حضور در لیگ برتر، بقا مهمترین نکته است اما نه برای مس که قراردادهای آنچنانی بسته هم از نظر کمیت و هم کیفیت. به هر حال قرارداد 14 میلیاردی برای یک همیشه مصدوم، تبعاتی هم دارد. پدیده با رحمتی، فصلی خوب ولی پر از نوسان و بالا و پایین داشت. آنها با 3 برد پیاپی حتی برای گرفتن سهمیه هم کاندیدا شدند ولی بعد از 2 باخت در هفته های اخیر، به خود واقعی‌شان برگشتند. به نظر می‌رسد رحمتی در پدیده بماند اما ربیعی در مس ماندنی نیست.

* نفت مسجدسلیمان- گل گهر

محمود فکری، بازیکن محبوب امیر قلعه‌نویی بود و رابطه این دو نفر، چیزی فراتر از یک مربی و بازیکن. این دو در استقلال، زمانی کنار هم بازی می‌کردند و زمانی، شاگرد و مربی بودند و زمانی همکار روی نیمکت. گل گهر این فصل را باید یکی از شکست‌خورده‌ها لقب داد با توجه به هزینه‌ای که کرد و نتیجه‌ای که نگرفت.

 نفت هم شانس آورد لیگ خیلی زود تمام می شود وگرنه با این روند اخراج هفته ای 3 بازیکن، دیگر بازیکنی نمی‌ماند تا روانه زمین شود. نفت به تنها یک امتیاز برای بقا نیاز دارد که کاری سخت برابر گل گهر نیست:«تیم قلعه‌نویی در 5 بازی بیرون از خانه اخیرش برنده نشده و تنها یک گل زده است. 

* سپاهان- ذوب آهن

بدون هیچ تردیدی، مهمترین بازی هفته دربی اصفهان است و به همین دلیل، انتخاب موعود بنیادی‌فر که اصولا داوری نه چندان شجاع است، مایه تعجب. سپاهان برای رساندن کورس قهرمانی به هفته آخر باید ببرد و ذوب آهن برای نرسیدن عملیات بقا به هفته پایانی، نیاز به برد دارد. 

تیم نویدکیا در این هفته های اخیر، کمی به مشکل خورده ولی همچنان می‌برد و ذوب آهن، درست مثل همه روزهای فصل مشکل دارد که فقط توانسته 2 برد در 9 بازی اخیرش به دست بیاورد. برد سپاهان شاید پای سقوط ذوب آهن امضا بزند و برد ذوب آهن، پایان همه امیدهای سپاهان برای رسیدن به قله خواهد بود. این دربی حکم همشهری‌کشی دارد اما در هر حال می‌تواند همچنان امیدهای سپاهان برای قهرمانی را زنده نگاه دارد. زردها هنوز هم حسرت بازی با فولاد را می‌خورند که نبردند و دو امتیاز اختلاف با بالای جدول ایجاد کردند.

* ماشین سازی- پیکان

  تیمهای تارتار معمولا لقمه راحت الحلقومی برای پرسپولیس بوده و هستند و به همین دلیل، شاید این بازی آخرین فرصت پیکان باشد تا رکورد بی نظیرش را به یک باخت در 12 بازی آخر برساند. ماشین سازی را باید در زمره ضعیف‌ترین تیمهای تاریخ لیگ برتر و جایی در کنار امثال استقلال اهواز لیگ پانزدهم یا حتی گهر و مس سرچشمه قرار داد. البته حواس پیکان باید باشد که اتفاق مس رفسنجان برایش در تبریز تکرار نشود. بازیکنان ماشین سازی نشان داده اند هرچقدر استرسشان کمتر باشد، بهتر بازی می کنند اما در کل تیمی که 13 بازیکن بیشتر ندارد مطمئنا انتظار زیادی از این تیم نمی رود. برای پیکان بازی تمرینی خوبی است و برای ماشین هم یک بازی دوستانه برای آمادگی حضور در لیگ یک!

* سایپا- آلومینیوم

  تیمی مثل سایپا که فقط یکی از 16 بازی آخرش را برده و برای عملیات بقا روی فراز کمالوند و سپس سعید اخباری (با تنها یک برد در تاریخ لیگ برتر) حساب کرده، شاید لیگ یک مقصد خوبی باشد هرچند مدیرعامل این تیم ادعا کرده نه تنها تیمش این فصل می‌ماند که فصل بعد برای گرفتن سهمیه می جنگد! البته از این حرفها زیاد است اما همه سایپا را سقوط کرده فرض می‌کنند. آلومینیوم در این فصل، تیم خوبی بود که ناگهان در یک بازه زمانی، اکسیر قدرتش تمام می شد و از سپاهان 6 گل می خورد یا 3 باخت پیاپی را متحمل می شد اما حالا این تیم با منصوریان هم حال و روز خوبی ندارد و روند سقوطی را طی می‌کند. در هر حال نتیجه دربی اصفهان و باخت احتمالی ذوب آهن، ممکن است بهترین هدیه برای سایپا باشد البته اگر آنها، یادشان بیاید که می شود و باید هر 3 امتیاز بازی را گرفت.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی