حاج‌رضایی: امیدوارم فوتبال برنده باشد/ ترابی و قایدی مثل رحیم استرلینگ هستند

حاج‌رضایی: امیدوارم فوتبال برنده باشد/ ترابی و قایدی مثل رحیم استرلینگ هستند

پایگاه خبری فوتبالی - امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال در آستانه دیدار پرسپولیس و استقلال در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی یادداشتی در اختیار خبرورزشی قرار داد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از خبرورزشی، امیر حاج‌رضایی؛ متأسفانه باید بگویم که نتیجه دربی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی هیچ اهمیتی برایم ندارد و دلیلش هم این همه ناهنجاری‌ها و بی‌اخلاقی‌های جامعه فوتبال ماست که هیچ مسابقه ای بدون تنش، درگیری و حواشی غیراخلاقی به پایان نمی‌رسد. من دوست دارم در این دربی «فوتبال» برنده شود.
اما درباره دو مهدی حاضر در دو تیم پرسپولیس و استقلال باید بگویم هر دو (ترابی و قایدی) تکنیکی هستند و می‌توانند به نوعی برای تیم‌های خودشان تعیین کننده باشند.

مهدی ترابی

مشاهده فوتبال مهدی ترابی در این اواخر نشان می‌دهد این بازیکن به یک نیمه بلوغی در این رشته رسیده است. آنچنان‎که در تیم ملی شاهد بودیم هر زمان به میدان می‌آمد می‌توانست گره‎ها را باز کند. این از ویژگی‌های این بازیکن است که می‌تواند حمل توپ خوبی داشته باشد و خودش را از شلوغی بین چند نفر بیرون بکشد و اصطلاحا نجات بدهد. قطعا کادر فنی هر دو تیم برای استفاده از توانایی‌ها و یا مواجهه با این بازیکن طرح و برنامه‌های زیادی دارند.

مهدی قایدی

در این دربی یک مهدی دیگر هم حضور دارد که بسیار باهوش است و تکنیک فوق العاده بالایی دارد. بازیکنی که در لحظات حساس می‌تواند برای تیمش تعیین کننده باشد و برخی اوقات با گل‌هایی که می‌زند تیمش را از بحران خارج کند. این بازیکن هم مانند ترابی بازیکن داخل باکس است. قایدی قادر است در لحظه تصمیم بگیرد که این ویژگی در هر فورواردی باشد می‌تواند فاصله ای واضح بین خودش و دیگر بازیکنان بیندازد.

خصوصیات مشترک

هر دو مهدی درون باکس خطرناک هستند و این توانایی را دارند که با عبور از بین مدافعان آنها را وادار به انجام خطا کرده و برای تیم شان پنالتی بگیرند. مشابه این دو بازیکن را در تیم ملی انگلیس دیدم که در همین مسابقات یورو ۲۰۲۱ چه کرد.

«رحیم استرلینگ» از جنس مهدی ترابی و مهدی قایدی است. بازیکنی که می‌تواند وارد باکس شده، گل بزند، گل بسازد و پنالتی هم بگیرد که دیدیم در این دوره همه این کارها را برای گرت ساوت گیت (سرمربی تیم ملی انگلیس) انجام بدهد. این بازیکنان را «فوتبالیست‌های کارآمد» می‌نامند.

شیوه متفاوت مهار مهاجمان

در فوتبال مدرن امروزی دیگر مانند قدیم نیست که با شیوه‌های منسوخ شده برای مهار یک بازیکن مانند مهدی ترابی یا مهدی قایدی برنامه‌ریزی کنند. در قدیم در چنین مواقعی از «دفاع منطقه‌ای» یا «من تو من» برای یارگیری استفاده می‌شد. در کلاس‌های فوتبال امروزی و شیوه نوین تدریس فوتبال، دیگر چنین روش‌هایی به هیچ وجه آموزش داده نمی‌شوند. بلکه روش امروزی این است که این قبیل بازیکنان باید از سوی نزدیکترین بازیکن تحت فشار قرار بگیرند و نفر دومی‌که نزدیک محدوده است باید به اندازه‌ای نزدیک باشد که اگر فوروارد از نفر اول رد شد بتواند به او نزدیک شود تا جلوی حرکتش را بگیرد.

1470