میزگردی در خصوص اشتباهات داوری در هفته‌های گذشته با حضور حسین عسگری و نوید مظفری

میزگردی در خصوص اشتباهات داوری در هفته‌های گذشته با حضور حسین عسگری و نوید مظفری

پایگاه خبری فوتبالی- حسین عسگری و نوید مظفری دو کارشناس داوری فوتبال ایران روی خط برنامه وقت اضافه رادیوایران آمدند و در خصوص اشتباهات داوری چند هفته اخیر لیگ برتر ایران با حسین معتمدهاشمی مجری برنامه وقت اضافه و چیا فوادی سردبیر پایگاه خبری فوتبالی به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، عسگری در ابتدای سخنانش در رابطه با تعدد اشتباهات داوری در هفته های گذشته لیگ برتر گفت: این امر دلایل زیادی دارد و تنها مربوط به یکی دو ماه اخیر نیست. در 5، 6 سال گذشته تشکیلات داوری مدام در حال تغییر بوده اند. در هر بخش مدیریتی، یکی از ارکان آن بخش این است که مسئولینش امنیت شغلی داشته باشند. هنوز که هنوز است مشخص نکردند که تشکیلات و ساز و کار داوری چگونه است. کمیته داوران چه کاره است؟ دپارتمان چه کاره است؟ و ... زمانی که من حضور داشتم هم همیشه سر این قضیه جنگ و دعوا بود. فیفا واضحا اعلام کرده است که وظیفه کمیته چیست، وظیفه دپارتمان چیست و ... اما متاسفانه اینجا بدان عمل نمی شود. در هیچ دورانی هم هیات رییسه هیچ وقتی برای نگاه به داوری و حل مشکلات اختصاص نداده است. باید روی داوری سرمایه گذاری شود. داورها را باید فدراسیون آماده بکند. اگر امکانات داوران را بخواهید به یک تیمی که می خواهد در لیگ رقابت کند بدهید، آن تیم بازی ها شروع نشده، حذف شده خواهد بود. داوران امکاناتی ندارند. البته بحث من بحث دستمزد نیست. بحث دستمزد و امکانات از هم جدا هستند. مسئول توسعه فنی داوری کشور کیست؟ این داورها چگونه آماده می شوند؟ هیچگونه امکانات سخت افزاری در اختیار داور برای آماده کردن خود قرار نمی دهند. داور باید مانند تیم ها، مربی، بدنساز، روانشناس، متخصص فنی و ... داشته باشد تا بتواند تمرین کند و آماده شود. هیچ توجهی به داوری نیست. این دردی دیرینه در داوری است. در 8 دیدار این هفته، 4 دیدار را اشتباهات داوری رقم زده اند. داورهایی نیز بوده اند که تجربیات کافی داشته اند. پس چرا این اتفاق می افتد؟ اولا باید بگویم که داوری مقوله ای بسیار سخت است. برای همین است که در این چند ساله فیفا و مسئولین فوتبال دنیا به این نتیجه رسیدند که از تکنولوژی استفاده کنند. ما که ادعا داریم که جزو 3 تیم برتر آسیا هستیم، نتوانستیم آن را فراهم کنیم.....

مظفری در ابتدای سخنانش در رابطه با پشتوانه سازی داوری توسط کمیته و دپارتمان داوری در سال های اخیر گفت: از آنجایی که جنگ همیشه بر سر ریاست کمیته و دپارتمان داوری بوده و اینکه کدامیک باید حرف اول را بزنند، وقتی برای رسیدگی به حل مشکلات وجود نداشته! کدام برنامه را ارائه کردند در این چند سال که الان ما بخواهیم درباره پشتوانه صحبت کنیم؟ در طی 10 سال اخیر، چه برنامه ریزی برای داوری انجام شده؟ فقط یک سری کلاس طبق روال 20 یا 30 سال گذشته برگزار کردند، کلاسی هم فیفا برگزار کرد که به اسم خودشان تمام کردند. چه کاری برای داوری انجام دادید که اکنون مطالبات دارید از داورها؟ در دیدار استقلال و آلومینیوم، صحنه ای که آقای قایدی به سمت توپ می رود، کمک داور فکر میکند که او با توپ برخورد داشته است. اگر تصاویر را نیز نگاه کنید، تشخیص آن صحنه خیلی سخت است. به نظر من با توپ برخورد نکرده اما به نظر خیلی از دوستان برخورد داشته است. کمک داور صحنه گل را آفساید نگرفته است. صحنه قبل از آن که آقای قایدی به سمت توپ رفته را آفساید گرفته است که اگر قایدی با توپ برخورد داشت، محمد نادری در آفساید می بود.

عسگری در پاسخ به اینکه آیا داوران تجهیزات خراب در طول بازی در اختیار دارند یا خیر، گفت: عرض کردم که هیچگونه امکانات داوری در کشور وجود ندارد. لباس نیست، هدست نیست، امکان ارتباط رادیویی درست وجود ندارد و ... کجای دنیا 150 داور در لیگ برترشان استفاده می کنند؟ وقتی برنامه نداشته باشید، همین می شود. دو سه سال است که 150 داور در لیگ برتر میخواهند قضاوت بکنند. شما برای تیم ملی نهایتا 25 بازیکن می توانید دعوت بکنید. این یکی از معضلاتی است که کسی به آن توجه نمی کند. فقط این بوده که ارتباط بین تشکیلات داوری و هیات هایی که حق رای دارند باشد. داور باید هر هفته در زمین باشد. چرا کنفدراسیون فوتبال آسیا داوران بین المللی را الیت کرده است؟ ما داور بین المللی داریم که کنفدراسیون فوتبال آسیا به او بازی نمی دهد؛ آقای مومنی. چون امسال معرفی شده اما هنوز الیت نشده است. چرا الیت می کند؟ چون بتواند به داورهایی که شایسته هستند، بازی بیشتری بدهد. ما مکانیزمی نداریم که داور از رده ای، به رده بالاتری برسد. از لحاظ روحی روانی داورها از این مسائل لطمه می خورند. میبینید که یک داور 3 یا 4 هفته در زمین نیست. باید داوری برنامه داشته باشد. وقتی تعداد داورها نامحدود شود، رشد و توسعه داوری کم می شود. یک داور باید در سال  حداقل 30 قضاوت بکند. اما شما میبینید که داوری 3 یا 4 قضاوت کرده است! تمام انتخاب و تعداد داورها، فقط و فقط برای رای گیری و رییس دپارتمان شدن بوده است. دو سه دوره هم هست که این موضوع وجود دارد و چیز جدیدی نیست. همه هم می دانند. هنوز کمیته و دپارتمان داوری مشخص نکردند که چه کسی مسئول فنی داوری است. در کدام کشور و قاره، مشاهده کردید که کمیته داوران در مورد مسائل فنی مصاحبه بکند؟ مسائل فنی مربوط می شود به دپارتمان. همین باعث می شود که رشد و توسعه داوری عقب بی افتد. هیچ برنامه ای برای توسعه و پشتوانه سازی داوری وجود ندارد. برای مثال شما آمدید و دو سه نفر را در راس کار گذاشتید، چند سال بعد من آمدم و خوشم نیامده و عوض کردم. بعد از من هم کسی آمده و اشخاصی که من انتخاب کردم را عوض کرده. مشکلات به خاطر همین مسائل است. در فیفا و ای اف سی رییس دپارتمان داوری که وظیفه توسعه داوری با اوست، حداقل 10 تا 12 سال این مسئولیت را در اختیار دارد. اما اینجا به هیچ عنوان این مسائل وجود ندارند. همین باعث سردرگمی شده است. که وظیفه کمیته چیست؟ وظیفه دپارتمان چیست؟ چیز پیچیده ای نیست. اما مساله این است که کسی که رییس کمیته است، اگر در مورد مسائل روز نظر ندهد، دیده نمی شود. 

وی در مورد خرابی تجهیزات داوری گفت: دو سه سال است که هدست ها خراب هستند. شاید یکی دو عدد سالم باشند! زمانی که ما قضاوت میکردیم مگر اصلا هدستی بوده؟ آن موقع هم اشتباه وجود داشت اما نه به این مقدار. الان در یک بازی میبینیم که دو یا سه اشتباه کلیدی انجام می شود. 

مظفری در پاسخ به این که با توجه به کمبود و یا عدم امکانات و خرابی آنها، امکان راه اندازی کمک داور ویدیویی وجود خواهد داشت یا خیر، گفت: من سال هاست گفته ام که ما زیرساخت های VAR را نداریم. در لیگ برتر فصل بعد هم می توانم بگویم که قطعا نخواهیم داشت. ....

وی در رابطه با تعداد زیاد داوران گفت: زمانی که آقای کامرانی فر رییس کمیته داوران بودند، قدمی بزرگ برداشتند و تعداد این نفرات را کم کردند. جنگی بسیار سخت بود با هیات ها. ایشان این کار را انجام دادند و موفق بودند. دوستان دیگری که آمدند، دیدند به خاطر انتخابات نیاز دارند به رای هیات ها. آمدند تعداد داورها را زیاد کردند و به همان عدد 150 که دور از واقعیت نیست رساندند. اکنون رییس کمیته داوران نیز برخلاف آیین نامه فیفا و غیرقانونی آمده اند. من زمان آقای اصفهانیان این را گفتم، اکنون هم میگویم. در آیین نامه فیفا به صراحت آمده است که افرادی که با تشکلات فوتبالی در ارتباط هستند، حق ندارند در کمیته داوران باشند. الان سرپرست، رییس هیات است. شنیدم که رییس هیات سمنان هم آمده به کمیته داوران. واقعا انتظاری دیگر از این فوتبال و داوری دارید؟ وقتی کمیته داوری که مرکز قانون مداری است، قوانین را رعایت نمیکند، انتظار دارید مربی یا بازیکن اعتراض نکند؟

عسگری در رابطه با عدم اطمینان داوران هنگام اتخاذ تصمیمات خود و یا مصلحت اندیشی، اظهار داشت: یکی از فاکتورهایی که باعث موفقیت یک داور می شود، آرامش روحی و روانی لازم اوست. ببینید که چگونه هم درون زمین و هم بعد از بازی، به داوران حمله می کنند و فشار می آورند و هیچ عکس العملی نیز از کمیته انظباطی دیده نمی شود. ببینید که در بازی برابر گل گهر، آقای گل محمدی به چه شکل پرخاشگری می کرد به طوری که حتی کسانی که میخواستند جلوی او را بگیرند نیز پس میزد. در آن صحنه داور کوتاهی کرد و باید حتما اخراج می کرد. اما کمیته انضباطی طبق مقررات خودش می تواند بعد از بازی فیلم تمام صحنه ها را ببیند و برخورد کند. اینجا هم داور مقصر است هم تشکیلات کمیته انضباطی. اگر کمیته انضباطی حمایت به موقع و قاطع از داوری نکند، داورها از نظر روحی و روانی حس می کنند پشتشان خالی است و در این صورت، دچار شک و تردید می شوند و تمرکز لازم را نخواهند داشت و این اشتباهات رخ خواهند داد. یکی باید آنالیز کند که چرا این اتفاقات افتاد. آیا آقای خورشیدی داور کم تجربه ای است؟ شما باید نگاه کنید و ببینید آقای خورشیدی در آن صحنه در کجا قرار داشته است. ببینید فاصله و جایگیری آقای خورشیدی در آن صحنه کجا بوده است؟ هیچ تذکر یا یادآوری به داورها نمی شود. باید بعد از هر قضاوت، تشکیلات داوری بیایند و عملکرد او را آنالیز کنند و تصمیمات درست و غلط را به او بگویند. پنج شش سالی است که تنها چیزی که اتفاق نمی افتد، چنین چیزی است که اشاره کردم. تست گرفتن را هم در اختیار هیات ها گذاشته اند. قبلا ما یا کسان دیگری که بودند، میرفتیم و تست را به صورت استاندارد می گرفتیم. امسال کرونا را بهانه کردند. اصلا کرونا باشد، مگر جاهای دیگر تعطیل شده اند؟ حتی یک بار تست PCR از داورها نگرفتند! سه هفته پیش اردن بودم. دو گروه آنجا بودند و من ناظر بودم. در آن 13 روزی که آنجا بودیم، 5 بار تست PCR دادیم. هر روزی که مسابقه بود، روز قبلش از تمام عوامل برگزاری مسابقه تست گرفته می شد. الان داورهای ما یک بار هم تست ندادند. فدراسیون فوتبال هیچگونه نگاه لازم و حرفه ای به داوری ندارد. مثلا شاید بگویند چون هر تستی 400 یا 500 هزار تومن هزینه میخواهد، ما نداریم. چرا جاهای دیگر هست و فقط برای داوری نیست؟ 

وی در مورد راه اندازی VAR و ادعای فدراسیون مبنی بر راه اندازی این تکنولوژی تا اسفند فصل آینده گفت: این پروژه زمان بر است. اگر همین الان فدراسیون مصمم شود و هیچ کمبودی از نظر امکانات و بودجه نداشته باشد، حداقل یک سال طول خواهد کشید. چون فیفا چند کلاس برای عوامل VAR، از کسانی که تکنسین داخل اتاق هستند تا داورها برگزار می کند. به این سادگی ها نیست. این در اختیار یک سری شرکت ها است که از فیفا گواهی گرفته اند و همه شرکت ها نمی توانند این کار را انجام دهند. بعد مگر می شود با دوربین هایی که برای مثال در مسابقات همین هفته دیدیم، اصلا روی صحنه ها نظر داد؟ نمی شود. در همین بحث دیدار استقلال و آلومینیوم، اصلا به وضوح مشخص نیست که پای قایدی به توپ خورده است یا خیر. زمانی VAR می تواند نظر دهد که تصویر به وضوح اتفاق را نشان دهد. با 6 دوربین نمی شود و حداقل 17، 18 دوربین می خواهد.

مظفری در رابطه با احتمال حضور VAR گفت: ما ساختارش را نداریم و فکر هم نمی کنم تا اسفند امکان انجام آن باشد. نمیشود که این تکنولوژی را فقط در ورزشگاه آزادی راه انداخت. فقط استقلال و پرسپولیس تیم هستند و بقیه تیم ها وجود ندارند؟ مگر می شود؟ حدود 29 دوربین لازم است. 7 مرحله لازم برای داوران دارد. همه این مراحل را باید برویم. الان چهار پنج سال است که هروقت به مشکل می خورند، می گویند VAR می آوریم. اگر این وقت را روی داوری می گذاشتند، وضع بهتر می بود. الان که تحریم هم هست، برای جبرانش بیایند و به داوری ها برسند!

6641