میزگرد برنامه وقت اضافه در رابطه با حواشی مربوط به داوری در فوتبال ایران با حضور عسگری و مظفری

میزگرد برنامه وقت اضافه در رابطه با حواشی مربوط به داوری در فوتبال ایران با حضور عسگری و مظفری

پایگاه خبری فوتبالی- حسین عسگری و نوید مظفری دو کارشناس برجسته داوری روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در رابطه با مسائل داوری و حواشی مربوط به آن به گفت و گو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، حسین عسگری در ابتدا در رابطه با درگیری نیمکت‌های تیم‌های لیگ برتری با داوران مسابقات اظهار داشت: هر تشکیلاتی صاحب نداشته باشد همین می‌شود و تشکیلات داوری ما صاحب ندارد. بحث دپارتمان و کمیته داوری روز به روز تشدید می‌شود. در فوتبال ما به اندازه کل فوتبال دنیا بيانيه و شبنامه می‌دهند و دیگر بحث اعتراض نیست و بحث اتهام است. وقتی می‌گویند نتایج جای دیگری رقم می‌خورد و نمی‌خواهند تیم ما قهرمان شود و ... داور چگونه می‌تواند با اعتماد به نفس به زمین رفته و قضاوت کند؟ داوران حامی و پشتوانه ندارند. در دربی آن اتفاقات افتاد و بعد از مدتی حکم دادند. الان نسبت به آن حکم اعتراض و حرف و حدیث هست. وقتی برخوردی صورت نگیرد، همین می‌شود. داوری این نیست که فکر کنید داور خیلی ساده به زمین می رود و قضاوت می کند. شرایط و امکاناتی حداقلی هستند که باید برای داور فراهم شوند. ببینید چه مقدار هجمه بر علیه داوری وجود دارد. بحث اشتباه داوری در فوتبال روز دنیا هم وجود دارد. داوران ما چه دارند؟ داوران ما یک سیستم رادیویی معمولی ندارند، این مسائل تا حل نشود مطمئن باشید داوری ما هیچ موقع استاندارد نخواهد شد. بحث VAR را که نیز سال پیش گفتم حتی فکرش را هم نکنید.

نوید مظفری در ابتدای سخنانش در همین رابطه گفت: در بعضی از استان های آلمان گاهی 17 لیگ مختلف وجود دارد. قبل از شروع فصل، دفترچه هایی به تیم ها و داوران می دهند که در آن ها نوشته مسابقات در چه تاریخ و محلی برگزار می شوند. این برنامه ریزی ای هست که در آلمان شاهدش هستیم. در فوتبال ما، تمام اتفاقاتی که رخ می‌دهند، به هم می‌خورند! این مساله ابعاد مختلفی دارد. عملکرد داوران، رفتار کادر فنی و نیمکت تیم ها و همچنین تصمیمات کمیته انضباطی. 

مظفری در ادامه در پاسخ به این که در اذهان عمومی به گونه‌ای میبینیم که اعتماد به داوران و تصمیماتشان از بین رفته است، این ذهنیت از کجا ‌می‌آید؟ گفت: ذهنیت منفی به خاطر اینست که تمامی برنامه ریزی و دستوراتی که کمیته داوران باید انجام دهد اشتباه است. ما پشتوانه سازی نکردیم. چه کسی می‌خواهد جایگزین آقای مسعود مرادی، محسن ترکی و آقای سعید مظفری‌زاده شود؟ ما در لیگ برتر اصلا داوری نداریم که بتوانیم جایگزین این افراد بکنیم. سطح قضاوت این افراد از لیگ ما بالاتر بود. ما هیچ پشتوانه سازی نداشتیم و کسی را نداریم که بتوانیم جایگزین داوران بزرگ خود کنیم. استعدادیابی نکردیم. داوران خوبی در سطح این کشور داریم اما اصلا دنبالشان نرفتیم. به جای آن، از هیات هایی که به ما رای دادند تا به هیات رییسه برویم، از داورانش استفاده می‌کنیم. داورانی که به هیچ عنوان در لیگ یک هم نباید قضاوت کنند، الان در لیگ برتر هستند. این فاجعه است. دنبال چه هستیم؟

عسگری در این باره که علیرغم گفته‌ی خداد افشاریان، تعداد داوران در لیگ برتر آنچنان کاهش پیدا نکرد گفت: این روند تا وقتی ادامه خواهد داشت که فدراسیون فوتبال نگاهی که باید را به تشکیلات داوری نداشته باشد. کجای دنیا دیدیم این تعداد داور وجود داشته باشد؟ داوری در لیگ برتر مکانیزمی دارد که هیچکدام از آن‌ها انجام نمی‌شود و هیچ برنامه ای برای توسعه داوری وجود ندارد. در بازی پرسپولیس و هوادار، چه تصمیمی در مورد این داور گرفته شد؟ در 50 سال گذشته من چنین قضاوت کسل‌کننده‌ای ندیده بودم. درست است که اشتباه تاثیرگذاری نداشت اما آن داور، بازی را کشت. با کمک‌هایش همکاری نداشت. بازی فقط حرف زدن و بحث کردن بود. بازیکنان و تیم های ما به این نوع قضاوت ها عادت می کنند و بعدا در مسابقات بین‌المللی به مشکل برمی‌خورند. وقتی توجه لازم به داوری نشود، خروجی اش همین می شود. با حرف آقای مظفری کاملا موافقم که داوری در سطح داوران نامدار قدیمی‌ترمان نداریم.

وی در رابطه با بیانیه‌ها و اعتراضات تیم‌ها نسبت به داوران و تاثیر این هجمه‌ها بر روی انگیزه و عملکرد آن‌ها گفت: یکی از کارهای مهمی که تشکیلات داوری باید بکند، حمایت به موقع، صحیح و قانونی از داوران است.  در آیین نامه کمیته های انضباطی و داوران صراحتا نوشته شده است چنانچه عضوی از یک باشگاه بعد از مسابقه، اعتراض به تصمیمات و عملکرد داور داشته باشد، تخلف انجام داده و بر اساس آیین نامه باید با او برخورد شود. الان بحث اعتراض نیست، بحث اتهام است! و هیچ برخوردی نمی‌بینیم. داور با چه انگیزه ای به زمین برود؟ داوری را به کل رها کرده اند و نتیجه اش می شود قضاوت های غیراستاندارد. سرمربی که جریمه شده است، بلافاصله دوباره به رای اعتراض کرده است. گفته است، که آقای سیدعلی برای حریف قضاوت کرد و اجازه نداد ما ببریم. 

عسگری در این باره که سیدمهدی سیدعلی قرار نبود داور دربی باشد و اتفاقاتی افتاد که به این کار انجامید، اظهار داشت: عرض کردم که تشکیلات داوری صاحب ندارد. تصمیمات تشکیلات داوری قبل از شهرآورد، این مسابقه را برای داور مانند جهنم کرد. به هر حال در داوری، یک سری اشتباهات است. اما وقتی قبل از مسابقه این مسائل پیش بیایند، قطعا باعث حرف و حدیث می‌شوند. عامل این صحبت ها، تشکیلات داوری است. فدراسیون فوتبال باید وضعیت این تشکیلات را مشخص کند. مسئول مستقیم و اجرای داوری کشور، دپارتمان داوری است که هم‌اکنون اصلا مسئول ندارد! آقای سخندان رفت. کجای دنیا چنین چیزی می‌بینیم؟! از کنفدراسیون فوتبال آسیا آمدند در همین رابطه جلسه گذاشتند. قرار شد دپارتمان و کمیته وظایف خود را بشناسند و با هم همکاری کنند.

حسین عسگری در خصوص مشکلات در فدارسیون قبلی و حواشی ایجاد شده میان اصفهانیان و کامرانی فر اظهار کرد: همه به مشکل خوردند، به این علت که طبق اساسنامه فیفا هیات رییسه باید وظایف دپارتمان و کمیته داوران را مشخص کند که تا به حال این اتفاق نیافتاده است، هر شخصی آمد در این سمت به مشکل خوردند و علتش هم همین مشخص نشدن شرح وظایف است.

وی ادامه داد: کمیته داوران ما الان کار اجرایی انجام می‌دهد، دپارتمان داوری اصلا وجود خارجی ندارد.

نوید مظفری در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه به داوری که نزدیک بازنشستگی است قضاوت دربی بدهند، گفت: در آیین نامه فیفا آمده است که افرادی که در کمیته داوران هستند نباید با هیچ ساختار فوتبالی در ارتباط باشند، در حال حاضر و حتی سال‌های گذشته فدراسیون فوتبال علاقه داشته که این نکته را نبیند، در فدراسیون قبلی اعضای کمیته داوران روسای هیات‌های فوتبال بودند این یعنی در تضاد مستقیم با آیین نامه فیفا زمانی که ما این‌ها را رعایت نمی‌کنیم و دنبال این هستیم که چرا یک مربی در مورد داوری انتقاد می‌کند، زمانی که اصل مسئله مشکل دارد و ما آن را حل نمی‌کنیم، در وحله اول قانون را رعایت نکردیم.

وی ادامه داد: من چه قبلا و چه حال حاضر ندیدم کمیته داوران تصمیم درست گرفته باشد، الان که خودشان را درگیر کردند و یک نفره بازی می‌چینند، یک زمانی به این راحتی دارو چهارمی نمی‌توانست داور چهارم لیگ برتر باشد، الان با کوچکترین مشکل چون تجربه ندارند و بلد نیستند کادرهای فنی و نیمکت‌ها مدیریت کنند و داور را صدا می‌زنند، در هر بازی داور چندین بار به سمت نیمکت‌ها میاد، در گذشته اصلا به این شکل نبود، لیگ برتر ما محله برو و بیا شده است، آن هم به خاطر اینکه به دنبال رای هیات‌های فوتبال هستند.

حسین عسگری در پاسخ به این سوال که داور یک استان برای قضاوت انتخاب شود آیا به آن هیات فوتبال سودی می‌رسد یا نه، گفت: اگر یک هیاتی در مسابقات لیگ برتر یک یا دو داور داشته باشد در ازرشیابی‌ها تاثیر دارد و آن هیات براساس این ارزشیابی نمره می‌گیرد.

وی ادامه داد: هیات فوتبال از داوران تهرانی حمایت نکرده است، به همین علت است که تهران داوری ندارد، زمانی رکن اساسی داوری تهران بود، به جز سیدعلی تهران داور دیگری ندارد‌، موعود بنیادی فر هم از استان چهارمحال هستند.

وی در خصوص شایع‌های فساد در داوری، تصریح کرد: جامعه داوری جدا از جوامع دیگ این کشور نیست، در بخش‌های مختلف تخلفات و کج‌روی‌های وجود دارد، نمی‌توانیم بگوییم به طور مطلق در جامعه داوری ما اصلا همچین مشکلی وجود ندارد، ولی درصد آن خیلی کم است حتی اگ یک داور هم در این داستان‌ها ورود کند برای فوتبال ما زیاد است، چند ماه قبل وحید صالحی به وضوع در مورد این قضایا صحبت کرد اما هیچگونه پیگیری نشد، این نشان‌ دهنده این است که این قضایا برای تشکیلات داوری اصلا مهم نیست، دنبال این هستند که برای آینده و انتخابات هیات‌ها را راضی نگه دارند.

نوید مظفری زاده در خصوص فساد در فوتبال آلمان، اظهار کرد: کشور آلمان بیشترین باشگاه‌های فوتبال و تعداد داوران بسیار زیادی دارد، این اتفاق در آنجا افتاد و داوری را پیدا کردند که شرطبندی انجام ‌می‌داد، پیگیری کردند حتی افرادی بدون اینکه ثابت شود خطای انجام دادند ولی اسمشان با این قضیه درگیر شد از داوری کنار گذاشته شدند، اما در ایران داورانی بودند که به همین دلیل رای بر علیه‌شان صادر شده اما در این چند سال اخیر در مسابقات فوتبال به عنوان ناظر حضور داشتند.

وی در خصوص اینکه مربیان و بازیکنان بعد از بازی مصاحبه‌های بر ضد داوری انجام می‌دهند و این صحبت‌ها به سکوهای ورزشگاه‌ها کشیده می‌شود و داوران را مورد اتهام قرار می‌دهند اظهار کرد: داوری ما صاحب ندارد، اصولا هر چقدر که جلو می‌رویم باید تشکیلات فوتبال بهتر شود، زمانی که آقای غیاثی حضور داشتند، فقط کافی بود که ما در گزارش می‌نوشتیم که این بازیکن به این شکل اعتراض کرده است اون بازیکن محروم می‌شد، یعنی احکامی که کمیته انضباطی و آقای شاه‌حسینی ‌می‌دادند بازدارنده بود اما الان اصلا به اون شکل نیست.

وی ادامه داد: هبچ امکاناتی به داوران نداده‌ایم این‌ها حتی در حد آموزش عقب هستند، به طور مثال سال قبل قوانین در مورد خطای هند عوض شد اما چیزی که به داوران آموزش داده شده برای قبل تر از آن بوده است.

۴۱۵۴ / ۶۶۴۱