گزارش ویژه/ همه اسطوره‌هایی که پنالتی خراب کردند؛ از مارادونا تا رونالدو، مسی و امباپه

گزارش ویژه/ همه اسطوره‌هایی که پنالتی خراب کردند؛ از مارادونا تا رونالدو، مسی و امباپه

پایگاه خبری فوتبالی - کیلیان امباپه ستاره فرانسوی پاریسن ژرمن با خراب کردن پنالتی حساس مقابل سوئیس زمینه ساز حذف تیم ملی کشورش شد. او ساعاتی بعد در صفحه توییترش از هواداران عذرخواهی کرد.

به گزارش فوتبالی، در طول تاریخ فوتبال بسیاری از شخصیت های سرشناس در برخی لحظات دوران فوتبالشان پنالتی های حساس را از دست داده اند و حالا امباپه را هم می توان به این لیست شلوغ و طولانی اضافه کرد.

زیکو، پلاتینی و سوکراتس
اگر به گذشته برگردیم، در روز 21 ژانویه 1986 در جام جهانی مکزیک، دو تیم برزیل و فرانسه در یک چهارم نهایی به مصاف هم رفتند. در پایان وقت اضافه، بازی با تساوی یک بر یک به اتمام رسید. زیکو در جریان بازی یک پنالتی حساس را از دست داد و کار به وقت اضافه کشیده شد.  در ضربات پنالتی اما دو اسطوره دیگر فرصت هایشان را خراب کردند: سوکراتس و میشل پلاتینی که اسطوره های برزیل و فرانسه بودند. البته در نهایت فرانسه در ضربات پنالتی مقابل برزیل با نتیجه چهار بر سه پیروز شد و صعود کرد.

مارادونا
چهار سال بعد و در جام جهانی ایتالیا، در روز 30 ژانویه 1990 ، آرژانتین و یوگسلاوی سابق در یک چهارم نهایی به مصاف هم رفتند. بازی در 120 دقیقه با تساوی بدون گل به اتمام رسید. مارادونا اسطوره ابدی آرژانتین پنالتی خود را از دست داد. مارادونا گفت که این بدترین پنالتی دوران فوتبالش بوده است. او پنالتی را به وسط دروازه زد و ایوکوویچ دستش را خواند و توپ را مهار کرد. البته دیگو خوش شانس بود چرا که آرژانتین با نتیجه سه بر دو پیروز شد و به مرحله بعدی رفت.

بارزی... و باجو
به  جام جهانی دیگری برویم. این بار در مسابقات 1994 در آمریکا، ایتالیا و برزیل در فینال در لس آنجلس به مصاف هم رفتند. بازی در 120 دقیقه بدون گل بود و کار به ضربات پنالتی کشیده شد. فرانکو بارزی یکی از بهترین مدافعان میانی تاریخ اولین پنالتی را خراب کرد.  روبرتو باجو در آن شب فرصتی داشت تا ایتالیا را زنده نگه دارد اما او هم پنالتی خود را در مقابل تافارل از دست داد و برزیل قهرمان جهان شد.

بکام
دیوید که متخصص ضربات ایستگاهی بود، در روز 24 ژوئن 2004 مقابل انگلیس در یک چهارم نهایی یورو به مصاف پرتغال رفت. این بازی در زمین پرتغال برگزار می شد. بازی در 120 دقیقه با تساوی 2-2 به اتمام رسید. در ضربات پنالتی، بکام موقعیت خود را از دست داد و در نهایت پرتغال صعود کرد.

رونالدو و راموس
اگر بخواهیم از تورنمنت های باشگاهی یاد کنیم باید به سال 2012 برگردیم. در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ به ضربات پنالتی کشیده شد.  کریستیانو رونالدو پنالتی خود را خراب کرد، راموس و کاکا هم موقعیت های خود را از دست دادند تا رئال مادرید از رسیدن به فینال باز بماند.

لیونل مسی
لیونل مسی نیز تجربه تلخی در این زمینه دارد. در 27 ژوئن 2016 ، تیم ملی آرژانتین در فینال کوپا آمریکا به مصاف شیلی رفت که بازی در وقت اضافه با تساوی بدون گل به اتمام رسیده بود. مسی فرصت طلایی گلزنی با ضربه ایستگاهی را از دست داد و شیلی با برد چهار بر دو در ضربات پنالتی به قهرمانی رسید.

4125