لیگ دسته اول در سه ماه اول سال/ بی ثباتی باشگاه‌ها برای چه کسی اهمیت دارد؟/ جعل اسناد سوالی بدون پاسخ روشن

لیگ دسته اول در سه ماه اول سال/ بی ثباتی باشگاه‌ها برای چه کسی اهمیت دارد؟/ جعل اسناد سوالی بدون پاسخ روشن

پایگاه خبری فوتبالی- بی ثباتی مدیریتی در باشگاه‌های لیگ دسته اول موضوعی است که همیشه مربیان و بازیکنان را آزار می‌دهد اما ظاهرا برای متولیان فوتبال اهمیتی ندارد و تیم‌ها حتی در صورت صعود، ضعف‌ها و کمبودهایشان را به لیگ برتر منتقل می‌کنند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، لیگ دسته اول فوتبال ایران با صدرنشینی مس کرمان در سال 99 به پایان رسید اما سال 1400، سالی کاملا متفاوت نه تنها برای مس کرمان بلکه برای سایر تیم‌های حاضر در این تورنمنت شد. درگذشت شادروان نادر دست نشان سرمربی پیشین رایکای بابل تلخ‌ترین اتفاق لیگ یک در سال جدید بود که تمام اهالی فوتبال را متاثر کرد.

در پایان هفته هجدهم که هفته پایانی سال99 بود، سه تیم مس کرمان، بادران و استقلال خوزستان در رتبه‌های اول تا سوم حضور داشتند. بازی‌های لیگ آزادگان در سال جدید از هجدهم فروردین آغاز شد. شهرداری آستارا که قهرمان نیم فصل بود سال جدید را با سقوط دو پله‌ای به رده چهارم آغاز کرد و در عوض این فجرسپاسی بود که خودش را بین سه مدعی اول جدول نشان داد. صعود هوادار و خوشه طلایی را می‌توان پررنگ ترین اتفاقات جدول در سه ماه اول سال دانست. در هفته نوزدهم مس کرمان، فجرسپاسی و استقلال خوزستان اول تا سوم بودند اما حالا پس از طی 11 هفته، هوادار در صدرجدول قرار دارد، بادران دوم است و شاهین‌بوشهر نام خودش را به عنوان یک مدعی صعود مطرح کرده و روی پله سوم ایستاده است. فجرسپاسی و خوشه طلایی (که سال99 را با رتبه یازدهم به پایان رساند) نیز به عنوان تیم‌های چهارم و پنجم جدول، سایه به سایه تیم‌های بالاتر حرکت می‌کنند و نزدیکترین چراغ خطر به آن‌ها هستند.

مشکلات ادامه دارند

مشکلات لیگ دسته اول در سال جدید همچنان در همان مسیر قبلی ادامه دارد. هنوز حضور افراد غیر مجاز و خارج از محدوده تیم‌ها در ورزشگاه‌ها باعث ایجاد جنجال و حواشی زیاد می‌شود. نبود نظارت جدی و دقیق در برگزاری مسابقات حواشی را به وجود می‌آورد که خود سازمان لیگ و حتی فدراسیون را هم درگیر می‌کند. درگیری‌های بین دو نیمه یا اواخر مسابقات و یا حتی در جریان بازی‌ها معمولا به وسیله تحریکاتی که بیرون از زمین رخ می‌دهند، اتفاق می‌افتد و منجر به محرومیت‌ها و جرایم نقدی برای اعضای تیم‌ها می‌شود.

علاوه بر این پرخاش نیمکت‌ها به یکدیگر و حتی به بازیکنان داخل زمین، تقریبا تمام بازی‌های لیگ یک را پرتنش کرده و هفته‌ای نیست که از بی احترامی و درگیری در حاشیه بازی‌ها خبری نباشد. مانند رفتار زشت برخی از اعضای تیم استقلال ملاثانی با برخی از عوامل چوکا در هفته سی‌ام لیگ برتر که در کنار پرخاش به تیم داوری، صحنه‌های زننده‌ای را بعد از اتمام مسابقه رقم زد.

مدیریت باشگاهی سد بزرگ در مسیر پیشرفت لیگ دسته اول

بحث مدیریت در باشگاه‌های لیگ یکی را می‌توان مانع بزرگی در پیشرفت کیفی تیم‌ها دانست که چالش‌های زیادی را برای همه عوامل ایجاد می‌کند. ماجراهای پارس جنوبی مثال خوبی برای این موضوع است. پس از کش و قوس‌های زیاد مدیرعامل پارس جنوبی توسط مدیرعامل منطقه ویژه پارس برکنار شد تا این سوال مطرح شود که بهرام رضاییان اکنون بر چه اساسی در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هنوز عضویت و سمت دارد؟ ضمن اینکه مشکلات مدیریتی پارس جنوبی همیشه عبور و مرور و سفرهای این تیم را با چالشی جدی همراه کرده و نقطه عطف آن سردرگمی بازیکنان و سرمربی تیم در کنار جاده بود! یا موضوع مالکیت دو گانه باشگاه گل‌ریحان که باعث شده سازمان لیگ هم در این خصوص دچار سردرگمی باشد و از مسئولان استان البرز درخواست کمک کند!

تیم‌های حاضر در مسابقات هنوز از سو مدیریت رنج می‌برند. تغییر و تحولات زیاد مدیریتی باعث شده تیم‌ها به طرز وحشتناکی دچار بی ثباتی باشند. پارس جنوبی از این تحولات مدیریتی ضربه زیادی خورد و کار حتی به اعتصاب بازیکنان و استعفای سرمربی نیز کشیده شد. شاید بهتر باشد سازمان لیگ به جای تلاش برای برگزاری بازی ها به هر قیمتی، نگاهی نو به کیفیت برگزاری بازی‌ها داشته باشد.

ممکن است برخی از اینکه در لیگ آزادگان 10 تیم مدعی صعود به لیگ برتر هستند، خوشحال باشند اما نگاه واقع بینانه نشان می‌دهد که این مساله به خاطر عدم ثبات باشگاه‌ها و تیم‌ها است و در این آشفته بازار هر هفته یک تیم مدعی می‌شود! این موضوعی است که پیروز قربانی سرمربی جوان رایکا هم به آن اشاره کرد.

ضعف‌هایی که به لیگ برتر منتقل می‌شوند

تیم‌های صعود کننده، ضعف‌ها و کمبودهای مدیریتی و ساختاری خودشان را به لیگ برتر می‌آورند و همین مساله برگزاری بازی‌های لیگ برتر را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال تیم آلومینیوم اراک که نتایج خوبی هم در این فصل کسب کرده هنوز درگیر ماجرای نور ورزشگاه خانگی خودش است. هنوز این باشگاه مورد حمایت کامل مسئولان شهری و استانی نیست و اختلافاتی که بین آلومینیوم و هیات دوومیدانی استان مرکزی وجود دارد به خوبی نشان می‌دهد این تیم لیگ برتری هنوز درگیر مشکلات ابتدایی است و حتی نمی‌تواند در شهر خودش یک زمین تمرین اختصاصی داشته باشد. مشابه همین مشکل برای تیم خیبر خرم آباد نیز وجود دارد. مالک خیبر در نامه به استاندار لرستان در خواست زمین تمرین کرد و این در حالی است که خیبر میان دیگر تیم‌ها از نظر حمایت مسئولین زبانزد است. به این ترتیب مخاطب فوتبال با خودش می‌اندیشد که وای به حال تیم‌هایی که حمایتی را از جانب مسئولین شهری و استانی نمی‌بینند! تمام این مشکلات به صورت زنجیر به هم متصل هستند و درنهایت روح فوتبال کشورمان را خراش می‌دهند.

هنوز سیستم فوتبال ما نتوانسته فکری اساسی برای جلوگیری از ضعف ساختاری باشگاه‌ها انجام بدهد. تیم‌ها با این ضعف‌ها هر سال وارد مسابقات می‌شوند و با ضعف‌های انباشته شده فصل را تمام می‌کنند و فصلی جدید را برای پذیرفتن دردسرهای جدید شروع می‌کنند! این دردسرهای جدید، مشکلات جدیدتری را برای برگزار کنندگان فوتبال کشورمان به وجود می‌آورد و آن‌ها همچنان به تزریق مُسکن به جای جراحی و مداوای این تن بیمار، اصرار و اصرار دارند!

ثبات تیم‌ها برای متولیان اهمیت ندارد؟

تیم‌ها در کنار تمام مشکلات مدیریتی و ساختاری، از لحاظ فنی هم مشکلات بزرگتری را به خودشان می‌بینند. مدام دچار تغییرات روی نیمکت می‌شوند و این اتفاق مسلما برای فوتبال کشور سازنده و مفید نیست. نگاهی به وضعیت تیم‌هایی مانند چوکا، نود ارومیه و گل‌ریحان به خوبی نشان دهنده آشفتگی در سطح تیم‌ها است. اما فقط تیم‌های پایین جدول دچار این آشفتگی نیستند. بادران با زیرسازی محسن عاشوری نتایج خوبی گرفت و حتی جوانگرایی این مربی نیز جواب داد اما وقتی تیم در کورس صعود جایگاه خوبی به دست آورد، سرمربی عوض شد. مانند همین اتفاق برای مس کرمان هم افتاد. یا ماجرای رفت و برگشت پایان رافت به شهرداری آستارا که در نهایت به سرمربیگری نادر عزت اللهی ختم شد. شاید اگر مهاجم اسبق پرسپولیس پس از قهرمانی در نیم‌فصل آنطور که می‌خواست حمایت می‌شد الان این تیم جایگاهی بهتر از رده دوازدهم داشت.

در کل قوانین بی آزار نقل و انتقالات مربی، تیم‌ها و هوادرانشان را آزار می‌دهد و متولی فوتبال نیز عملا هیچ ایده‌ای برای جلوگیری از بی ثباتی در تیم‌ها ندارد.

پرونده‌های مسکوت وشائبه‌های بزرگ

دخالت‌های بیرون از فوتبال روی برگزاری مسابقات تاثیر گذار هستند و ردپای این دخالت‌ها شاید واضح نباشد اما با کمی دقت دیده می‌شود. به عنوان مثال ادعای تخلف باشگاه خیبر خرم آباد در جعلِ فسخ قرارداد چند بازیکن که دامنه آن به جام حذفی و شکایت نفت مسجد سلیمان هم رسید هیچ گاه جواب روشن و درستی نداشت. یا شکایت چند باشگاه از نود ارومیه به خاطر استفاده از بازیکنان غیرمجاز نه تنها پاسخی قانونی و موجه نداشت در عوض برای شکایت کنندگان نیز دردسرهایی ایجاد شد. البته کمیته انضباطی و کمیته استیناف نود ارومیه را تبرئه کردند اما توضیحات مدیرعامل باشگاه قشقایی حاوی نکات قابل توجهی است که نیاز به روشنگری و پاسخی صریح دارد:

"پنجره نقل و انتقالات نودارومیه به دلیل بدهی قبلی به بازیکن خارجی این تیم از طرف فیفا بسته شد بود و تا تسویه این بدهی امکان باز شدن پنجره به هیچ عنوان وجود نداشت. بر اساس قوانین، تنها فیفا می‌تواند دستور باز شدن پنجره را بدهد تا بازیکن جدیدی استخدام کنند. برخلاف تمام قواعد و مقررات، دوستان ما در سازمان لیگ اقدام به استعلام از کمیته تعیین وضعیت و با یک جلسه درون سازمانی مجوز چند بازیکن جدید تیم نودارومیه را صادر و عملا پنجره را باز می‌کنند. آن‌ها به گفته‌های هیات فوتبال ارومیه و تیم نودارومیه بسنده می‌کنند که؛ این بازیکنان، بازیکنان سابق خودمان بوده و بازیکن جدید محسوب نمی‌شوند. ما کارت بازی این دو بازیکن که در تیم‌های دیگر بودند و هیچ وقت در تیم نود ارومیه بازی نکرده و سال گذشته در تیم‌های استان‌های مختلفی مانند خراسان، تهران و چهارمحال وبختیاری بودند را ارائه دادیم. این تخلف محرز است.کمیته انضباطی باید سازمان لیگ و کمیته تعیین وضعیت را محکوم می‌کرد. به صورت شکلی دعوا را رد می‌کنند و می‌گویند بر اساس ماده فلان این بازیکن چون صدور مجوزش را سازمان لیگ داده بازیکن غیرمجاز محسوب نمی‌شود. در صورتیکه سازمان لیگ تخلف کرده و اجازه بازی به آن ها داده است. شما به شکل ماجرا ورود می‌کنید و اصلا نمی‌روید در مورد این بازیکنان پیگیری کنید. فیفا به شما این اجازه را نمی‌دهد. مثل پنجره استقلال و پرسپولیس که فیفا می بندد و هیچ راهی وجود ندارد که یک کشور بیاید برخلاف نظر فیفا اعلام کند."

فریاد بلند تیم‌ها از داوری های بحث برانگیز و تصمیمات عجیب و غریب

بی کیفیت بودن زمین مسابقات همچنان معضل بزرگی در لیگ آزادگان است. تقریبا تمام بازی‌ها کیفیتی از نظر فنی ندارند اما ظاهرا برگزار کنندگان تنها توجهشان به تعداد تیم‌های مدعی صعود است تا آماری کمی را به عنوان یک دستاورد و موفقیت ارائه بدهند!

داوری‌های عجیب و غریب روی صحنه‌های بسیار ساده و ابتدایی، تاثیر زیادی روی رقم خوردن نتایج دارد اما هنوز تدبیری برای رفع این معضل وجود ندارد. از ابتدای فصل آفسایدها، پنالتی‌ها، اوقات تلف شده در پایان نیمه‌های دوم و کارت‌های زرد و قرمز، در هر هفته جدول را دستخوش تغییرات زیاد می‌کند و همیشه هم صدای اعتراض چند تیم علیه قضاوت‌های بحث برانگیز بلند بوده اما هیچ نظارتی نیست و همان روال ادامه دارد. رضا عنایتی پس از بازی هفته بیست و نهم مقابل خیبر در واکنش به داوری این بازی گفت: ما شخصی را نداریم که در فدراسیون بگذاریم، راهمان را می‌رویم و اگر قسمت باشد به لیگ برتر می‌رویم.

در کنار داوری‌ها، تصمیمات عجیب و غریب‌تری هم وجود دارند که باعث نقش بستن علامت تعجب بزرگی روی سر هر مخاطب فوتبال می‌شود. به عنوان مثال اعلام حکم محرومیت بازیکن فجرسپاسی در ساعت 8 صبح روز مسابقه مهم با استقلال خوزستان به خاطر پرخاش به داور در بازی چندین هفته قبل، باعث شد تا سرمربی تیم شیرازی اعلام کند تمام تیم‌های لیگ یکی تاوان دو سه تیم را می‌دهند!

یا محرومیت بازیکن ملوان دو روز قبل از بازی با خیبرخرم آباد به علت درآوردن پیراهن هنگام شادی گل که اگرچه با کارت زرد داور جریمه شده بود اما این عمل سهیل فداکار تحریک حضار در ورزشگاه خالی تلقی شد و محرومیت مهره موثر مازیار زارع مقابل خیبر را در پی داشت.

سرمربی ملوان پس از شکست دو بر صفر مقابل خیبر با اشاره به داوری اشکان خورشیدی گفت: از زمانی که مربی شدم چیزهایی زیادی در مورد داوری و پشت پرده فوتبال می‌دانم. واقعا متاسفم. می‌خواهید ملوان را حذف کنید. مگر نکردید؟ همین آدم باعث و بانی سقوط ملوان شد. همین داور. او را اینجا می‌فرستند و می‌دانند چرا می فرستند! به راحتی می‌توانست پنالتی بگیرد تا ورق بازی برگردد. آقایی که در راس فدراسیونی، تغییر کردی، بدتر شدی ولی بهتر نشدی. مگر می‌شود به این راحتی سر یک تیم را ببرند؟ بازیکن را به خاطر خوشحالی گل محروم می‌کنند. درچشم‌هایتان نگاه می‌کنم و می‌گویم. از هیچ کدامتان نمی‌ترسیم. تا آخر این عمر محرومم کنید. نیاز به این فوتبال ندارم. این فوتبال و این تیم‌ها نباشند، تک تک شما نیستید. جمع کنید بروید دنبال زندگی‌تان، سناریو چیده شده است.

تبانی و شرطبندی، ابهامی بدون پاسخ

دیدار دو تیم گل‌ریحان و رایکا در هفته بیست و هفتم لیگ یک، پرونده‌ای خاموش را دوباره به جریان انداخت. این بازی تا دقیقه89، دو بر یک به سود گل‌ریحان در جریان بود اما در نهایت با نتیجه 3 بر 2 به سود رایکا تمام شد تا سرمربی گل‌ریحان به اشتباهات عمدی بازیکنانش، وجود فساد مالی در این تیم و همچنین تصمیم گیری‌ها در جلسات قهوه‌خانه‌ای اشاره کند و از ارائه مدارک به کمیته اخلاق خبر بدهد! پیش از او هم برخی مربیان مانند علی لطیفی از حضور افراد ناشناس در اطراف تیم‌ها و ارائه پیشنهاد به اعضا و بازیکنان برای تعیین نتایج بازی‌ها بیرون از زمین مسابقه خبر داده بودند.

پرونده تبانی و شرطبندی، هرسال در هفته‌های پایانی گردگیری و چند روزی نقل محافل می‌شود اما پس از فروکش کردن سروصداها این پرونده نیز دوباره به بایگانی می‌رود. موضوع تبانی به خاطر شرطبندی و مبالغ میلیاردی که از این طریق جا به جا می‌شوند به نظر می‌رسد از حیطه عمل سیستم فوتبال کشورمان خارج است و لازم است که نهادهای امنیتی به صورت مجزا و مستقل در این زمینه ورود کنند. این طبیعی است، بازیکنی که پول چندانی از فوتبال بازی کردن در نمی‌آورد، تن به پیشنهادات سایت‌های شرطبندی بدهد. پنالتی‌ها، خطاها، اشتباهات و حتی کرنرها و اوت‌های مشکوک پول‌های خوبی را نصیب بازیکنان می‌کند و به همین خاطر هر از گاهی سروصدایی شنیده می‌شود اما در مرحله اثبات وقتی همه چیز به بن بست می‌رسد پرونده شرطبندی هم مسکوت می‌ماند.

جدول گلزنان لیگ دسته اول در پایان هفته سی‌ام:

15گل:

عارف رستمی (خیبر خرم آباد)

11گل:

حمید کاظمی (بادران تهران)

علی فاتح (پارس جنوبی جم)

8گل:

فرشاد جانفزا (استقلال خوزستان)

سجاد عبدویی (استقلال ملاثانی)

بابامحمدی (مس کرمان)

ایمان غلامی (بادران تهران)

6641