اعلام مکانیسم AFCبرای مقدماتی جام ملتهای آسیا پس از پایان رقابتهای مرحله دوم مقدماتی جام جهانی

اعلام مکانیسم AFCبرای مقدماتی جام ملتهای آسیا پس از پایان رقابتهای مرحله دوم مقدماتی جام جهانی

پایگاه خبری فوتبالی- تیم های صعود کننده به مرحله بعدی مسابقات انتخابی جام جهانی مجوز حضور در مرحله نهایی جام ملت های آسیا در سال 2024 را دریافت می کنند.

به گزارش فوتبالی، در حالی که مسابقات انتخابی جام جهانی در مرحله مقدماتی قاره آسیا در حال پیگیری است قرار است 12 تیم صعود کننده به دور بعد مسابقات در دو گروه 6 تیمی برای حضور در جام جهانی2022 قطر با هم به رقابت بپردازند.

در بین 8 گروه 5 تیمی این مسابقات 8 تیم اول همراه با 4 تیم دوم برتر به دور بعد صعود خواهند کرد. با توجه به اینکه قطر میزبان جام جهانی است این کشور به صورت مستقیم به این مسابقات صعود خواهد کرد اما دلیل حضور قطر در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات انتخابی جام جهانی دریافت مجوز حضور در مسابقات جام ملت های آسیا است و به همین دلیل بنابراین قطر در این مرحله حضور دارد اما در دور بعد با توجه به صعود مستقیم قطر به جام جهانی و همچنین جام ملت های آسیا پنجمین تیم بهترین دوم گروهها، دیگر جانشین آنها خواهد شد و به جای قطر یک تیم دیگر به مرحله گروهی مسابقات صعود خواهد کرد.

از جمع تیم های صعود کرده به دور بعد مسابقات چین هم میزبان جام ملت های آسیا است و به صورت مستقیم به این مسابقات صعود خواهد کرد.

با توجه به قوانینی که ای اف سی تصویب کرده است 12 تیم صعود کننده به دور بعد مسابقات انتخابی جام جهانی به صورت مستقیم مجوز حضور در جام ملت های آسیا را دریافت خواهند کرد و برای انتخاب 28 تیم دیگر(اگر کره شمالی حاضر به شرکت درمرحله مقدماتی رقابتهای جام ملتهای آسیا نشود و محرومیتی شامل حال این تیم نشود) قرار است AFCساز و کار آن را بعد از پایان مسابقات دور مقدماتی اعلام کند.

در مجموع کشورهای حاضر در مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا 28 تیم خواهند بود که در بین آنها 12 تیم به جام ملت های آسیا 2024 که در کشور چین برگزار می شود صعود خواهند کرد. پایگاه خبری فوتبالی سعی خواهد کرد در چند روز باقی مانده به پایان مسابقات از مکانیزم ای اف سی برای ادامه این برگزاری مسابقات انتخابی جام ملت های آسیا را منتشر کند.

بهترین و مطمئن ترین راه برای صعود به مرحله بعدی، سرگروهی و صعود مستقیم است که لازمه آن کسب حداکثر امتیازات از دو بازی آینده است. تیم ملی ایران در صورت برتری مقابل کامبوج و عراق به عنوان سرگروه صعود بی دردسری خواهد داشت و نیازی به معادلات دیگر وجود ندارد ولی اگر نتیجه ای به جز برد مقابل عراق برایش حاصل شود کار به اما و اگر کشیده خواهد شد.

بر اساس اعلام فیفا، نتایج تیم های دوم با تیم آخر گروه محاسبه نخواهد شد و بر این اساس برد 14 بر صفر مقابل کامبوج و بازی برگشت برای تیم ملی فوتبال ایران محاسبه نخواهد شد و نتیجه بازی آتی با این تیم هم چنین شرایطی دارد. تیم ملی ایران در حال حاضر بعد از بردن بحرین شرایط خوبی بین تیم های دوم دارد و در جایگاه دوم این جدول قرار می‌گیرد. ایران در صورت تساوی با عراق در هفته آخر پس از کسر گلها  وامتیازات کامبوج 10 امتیازی با تفاضل مثبت پنج خواهد شد و باید دید نتایج سایر تیم ها چه شرایطی در این صورت برای تیم ملی رقم خواهد زد.

قرعه کشی مرحله پلی آف جام ملت های آسیا در تاریخ 24 جون برابر با سوم تیرماه و قرعه کشی مقدماتی جام جهانی در اول جولای برابر با 10 تیر برگزار می شود.

7655