حمید استیلی و رمز پیروزی تیم ملی؛ تغذیه درست آزمون و طارمی

حمید استیلی و رمز پیروزی تیم ملی؛ تغذیه درست آزمون و طارمی

پایگاه خبری فوتبالی- بازیکن سابق تیم ملی عقیده دارد تیم ملی در بهترین شرایط خود نسبت به چند سال اخیر خود قرار دارد.

حمید استیلی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری فوتبالی با اشاره به شرایط تیم ملی در آستانه ادامه بازیهای انتخابی جام جهانی 2022 قطر گفت: در چند سال گذشته به این اندازه لژیونر در تیم ملی نداشتیم و این موضوع بی سابقه بوده هر چند برخی از بازیکنانی که در لیگ قطر بازی می‌کنند در لیست اسکوچیچ حضور ندارند. البته نباید از لیگ برتر هم غافل شد. بازیکنان خوبی که در ایران بازی می‌کنند و حضور سه تیم از کشورمان در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا نشان از قدرت فوتبال ایران در قاره آسیا است.

استیلی صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: بازیکنان تیم ملی به خوبی از حساسیت این بازیها اطلاع دارند چون می‌دانند صعود به جام جهانی علاوه بر اینکه فوتبال ایران را بیشتر در کانون توجه قرار خواهد داد برای خود آنها هم بسیار مهم خواهد بود که در این ویترین بزرگ جهانی فوتبال حضور داشته باشند. این موضوع مسئولیت بازیکنان و کادرفنی را سنگین‌تر خواهد کرد.

هافبک تیم ملی در جام جهانی 98 تصریح کرد: نیروی انسانی ما در این مسابقات مهمترین فاکتور تیم ملی است و باید کادر فنی بازیکنانی را در ترکیب قرار دهد که هماهنگی بیشتر با هم دارند. بهترین بازیکنان نباید در زمین قرار بگیرند بلکه باید بازیکنانی وارد زمین شوند که بتوانند همدیگر را درک کنند. ما در منامه به 4 برد احتیاج داریم. متاسفانه کره شمالی کار ما را سخت کرده و برای اینکه جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند باید 4 تا بازی را ببریم .

استیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما هم موافق نظر علی دایی هستید که عقیده دارد بحرین حریف اصلی ما است گفت: بحرین و عراق از لحاظ نیروی انسانی رقیب ما نمی‌شوند مگر اینکه با حاشیه‌سازی برخی عوامل بیرونی بخواهند تیم ما را در حاشیه ببرند که بازیکنان و مربیان قطعا پیش‌بینی این اتفاقات را کردند و جلوی آن را خواهند گرفت. من برخلاف نظر دایی معتقدم عراق حریف اصلی ماست و اگر می‌خواهیم صدرنشین باشیم باید عراق را ببریم. عراق قوی‌تر از بحرین است و صدرنشینی آنها در این گروه به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. شاید بحرین به خاطر میزبانی یک مقدار حاشیه درست کند و مثل همیشه مشکل ساز شود اما به نظر من حریف اصلی ما عراق است.همه حریفان قابل احترام هستند اما باید بازیکنان و کادر فنی به این نکته توجه داشته باشند که هنگ کنگ هم به نسبت بازی رفت یک مقدار تغییر کرده و حتی کامبوج در کادر فنی تغییراتی داشته و باید مواظب این تیمها هم باشیم.

مورد بعدی که استیلی به آن اشاره کرده، سیستمی است که اسکوچیچ در بحرین از آن استفاده خواهد کرد: خیلی مهم است که با چه سیستمی در این مسابقات بازی خواهیم کرد. چون به برد نیاز داریم قطعا محتاط بازی نمی کنیم. خیلی باید قوی و مصمم باشیم و اگر بتوانیم آزمون و طارمی را در خط حمله به خوبی تغذیه کنیم می‌توانیم در این مسابقات برنده از زمین خارج شویم. برخی مربیان اعتقاد دارند با تعداد نفرات بیشتری باید حمله کرد و در این سیستم باید دفاع های کناری در زمان حمله اضافه شوند تا با ارسال از کناره‌ها بتوانند موقعیت سازی کنند.

بازیکن سابق تیم ملی با اشاره به کری‌خوانی عراقی ها که اعلام کردند ایران از ما می‌ترسد و بحرین حریف اصلی ماست گفت: به نظر من الان با این بازیکنانی که داریم هیچ ترسی از عراق نداریم و به نظرم عراقی‌ها به خاطر ترسشان این صحبت را مطرح می‌کنند. آنها قدرت ایران را می‌دانند و بازیکنان ما را به خوبی می‌شناسند. این صحبت عراقی‌ها قطعا وحدت و یکدلی بچه ها را بیشتر می کند و بازیکنان باید بی‌توجه به این حاشیه‌ها تمام تمرکز خود را روی بازی گذاشته تا پاسخ این کری‌ها را با برد مقابل عراق بدهند.در بازی رفت هم که مشکلاتی زیادی با ویلموتس داشتیم از عراق سرتر بودیم اما الان که تیم یکدست‌تر شده و شرایط بهتری داریم و با اضافه شدن جهانبخش و ترابی که بازیکنان تاثیرگذاری هستند می‌توانیم به راحتی عراق را شکست دهیم.

سوال بعدی ما از استیلی درباره این بود که چه بازیکنانی باید در خط میانی به میدان بروند. پاسخ او را بخوانید: باید ببینیم کادر فنی و اسکوچیچ چه سیستمی را برای این بازیها انتخاب می‌کنند. اگر سیستم 2-4-4 خطی بازی کنیم از بین نوراللهی، حاج صفی، کامیابی‌تسل و عزت اللهی باید دو نفر هافبک دفاعی باشند و اگر بخواهیم 2-4-4 لوزی بازی کنیم شرایط فرق خواهد کرد و باید در آن زمان با یک هافبک دفاعی متمرکز به زمین برویم. اگر قرار به استفاده از سیستم 3-5-2 باشد این خیلی مهم است که دفاع‌های کناری ما رونده باشند و بتوانند خوب نفوذ کنند. ما در سمت چپ سلمانی و میلاد محمدی رو داریم و وحید امیری هم چند بازی است در دفاع چپ به میدان می رود و در لیگ قهرمانان و لیگ برتر خیلی خوب در رفت و آمدها کار کرد.در سمت راست هم سه گزینه داریم. محرمی و اسماعیلی‌فر که جهانبخش هم می‌تواند در این پست به میدان برود. اسکوچیچ در حین بازی هم می‌تواند تغییر سیستم دهد و برای مثال بازیکنی مثل مهدی قایدی در زمانی که بازی گره می‌خورد می‌تواند به زمین رفته و یک به یک را خوب برداشته تا وارد محوطه جریمه شود و پنالتی بگیرد یا خود مهدی طارمی همین تخصص را دارد.

استیلی در ادامه صحبتهایش به اهمیت ضربات ایستگاهی اشاره کرد: هم بازیکن قد‌بلند داریم و هم بازیکن خوش‌پرش. در هر سه خط دفاع، هافبک و حمله بازیکنان قد بلندی داریم که می توانند در ضربات ایستگاهی تاثیرگذار باشند. در سالی که با برد مقابل بحرین به جام جهانی صعود کردیم محمد نصرتی روی یک ضربه کرنر به بحرین گل زد و این نشان‌دهنده اهمیت ضربات ایستگاهی است.اهمیت این ضربات زمانی مشخص می‌شود که بازی گره می‌خورد و ضربات ایستگاهی و حتی اوت بلند می‌تواند کارساز باشد. شما بازی فینال لیگ قهرمانان را ببینید. منچستر سیتی مقابل چلسی در ده دقیقه پایانی با استفاده از این شیوه کلی موقعیت ایجاد کرد که شاید در 90 دقیقه به این اندازه موقعیت خلق نکرد. در ضربات ایستگاهی هم زننده ضربه مهم است و بازیکنانی که در محوطه جریمه حاضر خواهند شد. جهانبخش و مهدی ترابی جزو کسانی هستند که خوب ضربه ایستگاهی می زنند و سردار آزمون و طارمی و کنعانی‌زادگان می توانند مکمل‌های خوبی برای آنها باشند.

استیلی در بخش پایانی صحبتهایش درباره اضافه شدن کریم باقری به کادر فنی تیم ملی صحبت کرد: کریم می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. برای اینکه ما یک تیم خوب داشته باشیم نظم و انضباط تیمی اهمیت زیادی دارد و آمدن کریم کمک می‌کند به نظم و انضباط تیمی و دسیپلین مورد نظر برسیم.

7655