گزارش روز/ بررسی تمام بدهی‌های پرسپولیس؛ تمام ناشدنی!

گزارش روز/ بررسی تمام بدهی‌های پرسپولیس؛ تمام ناشدنی!

پایگاه خبری فوتبالی- مشکلات مالی مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر فراتر از چیزی است که تصورش را داشته باشید.

به گزارش فوتبالی، آخرین دغدغه جعفر سمیعی و همکارانش در حوزه مسائل مالی، پرداخت مطالبات سرمربی سابق این تیم است.

رفتن کالدرون و حضور یحیی گل‌محمدی، اتفاقی بود که هزینه زیادی برای پرسپولیس داشت. در دوران مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد بود که سرمربی سابق پرسپولیس از این تیم جدا شد و یحیی گل‌محمدی جای او را گرفت.

درنهایت، هم جذب یحیی و به‌خصوص رضایتنامه‌اش برای پرسپولیس هزینه داشت هم شکایت کالدرون از پرسپولیس این باشگاه را به دردسر انداخته است.

 مربی آرژانتینی طلبی معادل 580 هزار دلار دارد که با دلار25180 تومانی چیزی نزدیک 14 میلیارد تومان می‌شود.

پس ابلاغ حکم از سوی دادگاه عالی ورزش به قرمزها، با توجه به قوانین انضباطی فیفا در این زمینه ابتدا به باشگاه مهلت داده خواهد شد تا نسبت به پرداخت مطالبات کالدرون اقدام کند در غیر اینصورت جرایم فیفا انتظار پرسپولیس را خواهد کشید

تبعات پرداخت دیرهنگام طلب برانکو

درمورد پرداخت طلب برانکو فقط همه می‌دانند که باشگاه 784 هزار یورو در چند نوبت آن هم با ارز آزاد به این مربی کروات پرداخت کرده است . در این میان اخبار مختلفی درمورد تامین منابع مالی به گوش رسید. کارگزار اعلام کرد بخشی از تعهداتش را زودتر اجرایی کرده تا پول لازم برای پرداخت بدهی برانکو در اختیار باشگاه قرار بگیرد. بانک گردشگری که پرسپولیس با آنها قرارداد اسپانسری به مدت سه سال و جهت عرضه کارت هواداری بسته است، در آن زمان 7 میلیارد به باشگاه پرداختی داشت و ظاهرا این پول در پرداخت این بدهی نقش مهمی داشته است و هنوز اطلاعات شفافی از توافق باشگاه و بانک گردشگری در زمان مدیریت قبلی در دسترس نیست.

گفته می‌شود یکی از اعضای هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس رقمی حدود 3 میلیارد تومان در پرونده برانکو پرداختی داشته که مشخص نیست این پول برگردانده شده یا این مبلغ هم جزو بدهی‌های پرسپولیس محسوب می‌شود.

بدهی به ریحان فیلم، اوساگونا و استوکس

باشگاه پرسپولیس باید به اوساگونا 100 هزار دلار پرداخت کند و این جدا پولی است که در آپشن‌های قرارداد این بازیکن وجود داشته است.. ظاهرا باشگاه به یک آژانس مسافرتی هم بدهی کلانی دارد که حتی مدیر آژانس مسافرتی بارها به ابراهیم شکوری بابت تسویه بدهی پیام داده است 

درگیری حقوقی میان باشگاه پرسپولیس و شرکت ریحان فیلم ادامه دارد. شرکتی که بابت گرفتن حق بلیت فروشی 8 میلیارد تومان در زمان مدیریت ایرج عرب به پرسپولیس داد اما شرکت توسعه اماکن ورزشی، بلیت فروشی را در اختیار گرفت تا جدال حقوقی این شرکت با پرسپولیس آغاز شود و این احتمال وجود دارد که رای شکایت به سود این شرکت صادر شود.

در این میان باید به شکایت آنتونی استوکس از باشگاه پرسپولیس هم اشاره کرد . انصاری‌فرد و همکارانش روی محکم بودن قرارداد این بازیکن تاکید ویژه‌‌ای داشتند اما مهاجم ایرلندی که به بهانه کرونا، پرسپولیس را پیچانده بود، حالا به دنبال گرفتن پول بیشتر از پرسپولیس است.

او قبل از سفر به تهران، 115 هزار دلار از پرسپولیس گرفت و باید دید تکلیف مابقی قرارداد او با پرسپولیس چه خواهد شد.

مالیات برانکو و دستیارانش

پرداخت تمام مطالبات مربی کروات، پایان بحران برانکو در باشگاه پرسپولیس نبود. این باشگاه طی چهار سال همکاری‌اش با برانکو در بندی از قرارداد پذیرفته بود که تمام مالیات این مربی و دستیارانش را بپردازد اما در دو سال آخر قرارداد، تسویه حساب مالیاتی به طور کامل انجام نشده است. این یعنی برانکو ایوانکوویچ حالا با یک بدهی سنگین مالیاتی در ایران مواجه است و  امکان سفر به ایران را ندارد چرا که اگر به ایران بیاید، ممنوع‌الخروج خواهد شد.

باشگاه پرسپولیس تا آخر اردیبهشت فرصت دارد که بدهی مالیاتی برانکو را پرداخت کند در غیر اینصورت امکان شکایت مجدد مربی کروات از این تیم وجود خواهد داشت.

بدهی به شرکت‌های مختلف

جعفر سمیعی مدیرعامل پرسپولیس به کمک صدری رییس هیات مدیره و با توجه به ارتباطی که او با شرکت‎های مختلف دارد، مبلغ نسبتا زیادی قرض کرده تا بتواند بخشی از مشکلات مالی قرمزها را حل کند. آنها مبلغ 534 هزار یورو در تاریخ یازدهم بهمن ماه سال گذشته از شرکت ارتباطات پرتوی آبی که در آن زمان معادل ریالی‌اش 15 میلیارد تومان می‌شد، قرض گرفتند.

مدیران پرسپولیس در تاریخ پانزدهم دی ماه سال گذشته نیز مبلغ هشت میلیارد تومان از شرکت تدبیر پرداز دلفا قرض گرفتند تا به اینجا مبلغ 23 میلیارد تومان بدهی داشته باشند.

قرض بعدی مدیران پرسپولیس طی دو مرحله از شرکت همراه اول و به مبلغ 30 میلیارد تومان (طی دو دریافتی 15 میلیارد تومانی) به تاریخ‌های نهم و بیست و سوم آذرماه سال قبل بوده است.

شرکت دیگری که باشگاه و مدیران پرسپولیس از آنها دریافتی به شکل قرض داشته‌اند، "شرکت تحقیقاتی آزمون کیفیت" بوده که پرسپولیسی‌ها  در تاریخ 27 اسفند ماه سال گذشته مبلغ 5 میلیارد تومان از آنها قرض گرفته‌اند. این مبلغ جمع بدهی‌های پرسپولیس را به شرکت‌های مخابراتی به 58 میلیارد تومان رسانده است.

باشگاه پرسپولیس برای دریافت این مبالغ چک و سفته ممهور به مهر باشگاه به عنوان ضمانت بازپرداخت داده است که مسلما می‌تواند یک چالش بزرگ برای قرمزها در آستانه پایان دولت و نزدیک شدن به تغییرات در بدنه ورزش محسوب شود. این در حالی است که در این زمینه به نظر می‌رسد تخلفی صورت گرفته و آن این است که مدیران فعلی باشگاه پرسپولیس برای ضمانت پرداخت این بدهی‌ها از چک و سفته باشگاه که با مهر باشگاه همراه بوده استفاده کرده‌اند.

تمدید قرارداد بازیکنان

در چنین شرایطی باشگاه پرسپولیس به دنبال تمدید قرارداد چند بازیکن مورد نظر یحیی است و از طرف دیگر باید با کادر فنی و بازیکنانش تسویه حساب کند که همین اتفاق نیاز به یک بودجه ویژه دارد.

باید منتظر ماند و دید باشگاه پرسپولیس برای پرداخت این بدهی‌ها برنامه‌ای خواهد داشت و تیم مدیریتی این باشگاه می‌تواند مشکلات مالی مدافع عنوان قهرمانی لیگ را حل کند یا نه.

7655