کره شمالی و اِریتره، کارِ تیم ملی فوتبال ایران را سخت‌تر کردند

کره شمالی و اِریتره، کارِ تیم ملی فوتبال ایران را سخت‌تر کردند

پایگاه خبری فوتبالی- با کناره‌گیری تیم ملی فوتبال کره شمالی از رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، وضعیت مبهمی پیش روی تیم ملی فوتبال ایران قرار گرفته است. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام AFC به طور رسمی اعلام کرد که تیم ملی فوتبال کره شمالی به دلیل محدودیت‌های کرونایی، از حضور در ادامه مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انصراف داده است. بدین ترتیب، یکی از نمایندگان آسیا در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی دیگر جایی در این رقابت‌ها نخواهد داشت.

کره شمالی در گروه هشتم مرحله دوم انتخابی قرار داشت. این تیم بعد از پنج مسابقه به ۲ برد، ۲ تساوی و یک باخت دست پیدا کرده بود و بعد از تیم‌های ترکمنستان، کره جنوبی و لبنان در رده چهارم قرار داشت ولی فاصله‌اش با تیم رده نخست تنها یک امتیاز بود. تیم آخر هم سریلانکا است که امتیازی ندارد.

همان‌طور که می‌دانید این مرحله از هشت گروه پنج تیمی تشکیل شده است. هشت تیم صدرنشین و چهار تیم برترِ دوم به مرحله سوم و نهایی صعود خواهند کرد. تیم‌های دوم بر اساس تعداد امتیازی که در گروه‌های خود گرفته‌اند در جدول تیم‌های دوم رده‌بندی می‌شوند و به همین دلیل نیاز است که تعداد بازی‌های مشابهی داشته باشند تا عدالت رعایت شود.

حالا با کناره‌گیری تیم ملی کره شمالی، ۲ حالت برای عاقبت این گروه پیش‌بینی می‌شود. یک راه این است که امتیازات بازی‌های بعدی کره شمالی به سود رقبا شود که این راه حل غیر منطقی به حساب می‌آید. راه حل دیگر که محتمل‌ترین راه ممکن به نظر می‌رسد این خواهد بود که کره شمالی به طور کلی از گروه هشتم حذف شود و امتیازات این گروه به صورت چهار تیمی محاسبه شود. یعنی هشت امتیازی که کره شمالی گرفته و حتی باختش نیز محاسبه نمی‌شود. در این صورت وضعیت گروه هشتم بدین صورت خواهد شد:

کره جنوبی ۷ امتیاز

لبنان ۷ امتیاز

ترکمنستان ۶

سری‌لانکا صفر

در این وضعیت تیم دوم این گروه، نسبت به بقیه تیم‌های دوم گروه‌های دیگر ۲ بازی کمتر انجام داده و طبیعی است که امتیازش کمتر باشد. حالا چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ طبق تجربه‌های قبلی در این شرایط تیم‌های آخر هر گروه در محاسبه آخرِ مسابقات حذف می‌شوند تا تعداد بازی‌های تمام تیم‌های دوم جدولی برابر شود و سپس امتیازات محاسبه شود. در گروه ایران، تیم کامبوج قعرنشین است و این تیم یک باخت ۱۴ بر صفر را مقابل ایران تجربه کرده و در بازی برگشت نیز حرفی برای گفتن نخواهد داشت. کنار گذاشته شدن این تیم به منزله کم شدن ۶ امتیاز و تفاضل گل بسیار خوب از تیم ملی فوتبال ایران است. ما در صورت دوم شدن کار سخت‌تری برای صعود به مرحله بعد داریم.

آخرین باری که شاهد ماجرایی تقریبا مشابه در جام جهانی بودیم؛ در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ بود که تیم ملی اریتره پیش از آغاز مرحله دوم مسابقات انتخابی در قاره آفریقا از گروه یازدهم کنار گذاشته شد. در آن سال قرار بود ۱۲ تیم نخست و هشت تیم برتر دوم به دور بعدی صعود کنند. با کنار رفتن اریتره و سه تیمی شدن گروهش، الباقی گروه‌ها هم در محاسبه آخر بر سر رتبه‌بندی تیم‌های دوم، سه تیمی شدند و نتایج تیم‌های دوم با تیم قعرنشین گروهشان محاسبه نشد.

حالا شاگردان دراگان اسکوچیچ بیش از پیش باید برای صعود به عنوان تیم نخست مصمم باشند. تیم ملی فوتبال کشورمان با پیروزی در هر چهار مسابقه بدون دردسر و اما و اگر راهی دور نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و همچنین جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین خواهد شد.

گفتنی است تیم ملی فوتبال ایران در گروه سوم رقابت‌های دور دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های ۲۰۲۳ در گروه C با ۶ امتیاز در رده سوم است. تیم‌های عراق و بحرین رتبه‌های اول و دوم را با یک بازی بیشتر در اختیار دارند. هنگ‌کنگ و کامبوج نیز چهارم و پنجم هستند.

6641