بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۵)؛ دربی بزرگ تهران

بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۵)؛ دربی بزرگ تهران

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت بیست و پنجم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

استقلال – پرسپولیس

بزرگترین دربی آسیا بین پرسپولیس و استقلال برگزار می‌شود که جمعیتی ۸۰ هزارنفری را به ورزشگاه آزادی می‌کشاند. ورزشگاهی که بین ۲ باشگاه مشترک است هرچند که این بازی در شهرهای دیگر هم برگزار شده. سال‌ها پیش داورانی خارجی برای قضاوت این دیدار به ایران می‌آمدند تا فدراسیون حاشیه های مربوط به قضاوت مغرضانه داخلی‌ها را از بین ببرد. این اتفاق به دنبال درگیری در بازی ژانویه ۱۹۹۵ رخ داد که بازی با هجوم هواداران پرسپولیس به زمین نیمه کاره‌ ماند. آن دیدار به دلیل هجوم پرسپولیسی‌ها به پایان رسید که بابت ۲ گل به ثمر رسیده توسط استقلالی‌ها در دقایق پایانی عصبانی بودند.

در سال ۱۹۶۳ پرسپولیس تاسیس شده. قرمزهای پرسپولیسی محبوب‌ترین باشگاه آسیا و قهرمان فعلی ایران هستند که ۱۳ بار قاتح لیگ شده‌اند.  آن‌ها به طور سنتی تیمی از طبقه کارگر هستند. پرسپولیس پس از انحلال باشگاه محبوب شاهین توسط فدراسیون فوتبال ایران شکل گرفت. زمانی که بازیکنان زیادی از تیم منحل شده شاهین مانند هواداران‌شان تصمیم گرفتند پرسپولیسی شوند.

در طول حیات ۲۵ ساله شاهین (آن‌ها نسبت به آن زمان تغییر کرده‌اند و حالا در لیگ‌های منطقه‌ای بازی می‌کنند) آن‌ها رقابتی سالم با تاج تهران داشتند که تیم نهاد حاکم بود و هوادارانش از طبقه بالادست جامعه بودند. پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ تمام نشانه‌های سلطنت طلبی ممنوع شد و تاج (که معنای فارسی کلمه Crown است) نامش به استقلال تغییر پیدا کرد که به ترجمه لغت Independence است. پرسپولیس هم نام خود را در سال ۱۹۸۷ به پیروزی تغییر داد که معنای لغت Victory در فارسی است اما دوباره در سال ۲۰۱۲ به پرسپولیس برگشت. نامی که بیشتر هواداران این تیم از آن استفاده می‌کنند.

اگرچه آبی‌های استقلال ۵ بار لیگ را نسبت به رقیب کمتر برنده‌ شده‌اند اما در رقابت‌های قاره‌ای دست بالاتر را دارند و ۲ بار در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۱ قهرمان باشگاه‌های آسیا شده‌اند در حالی که پرسپولیس ۲ بار در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ فینال‌های لیگ قهرمانان آسیا را با شکست پشت سر گذاشته.

کارلوس کی‌روش، به عنوان کسی که رئال مادرید را در ال کلاسیکو مقابل بارسلونا هدایت کرده درباره دربی تهران می‌گوید: هر ۲ تیم ۲۰ میلیون هوادار دارند. این یک رقابت بسیار بزرگ در سر تا سر کشور است. یک بازی خاص. شما باید آن را ببینید تا متوجه شوید.

نکته تاریخی: تصمیم مهدی هاشمی نسب در سال ۲۰۰۰ مبنی بر جا به جایی از پرسپولیس به استقلال یکی از پرحاشیه ترین نقل وانتقالات تاریخ این ۲ تیم است و تنش‌ها را در اولین مسابقه مقابل تیم سابقش به شدت بالا برد. به نظر می‌رسید استقلال با گل این مدافع که کار را در فاصل ۵ دقیقه مانده به پایان ۲-۱ کرده بود برنده می‌شود اما گل حریف در دقیقه آخر کار برد را منتفی کرد. با توجه به بروز تنش‌ها و احساسات، بازیکنان در زمین به درگیری پرداختند و خشونت به سکوها کشده شد. هواداران ۲۵۰ اتوبوس را در شهر تخریب کردند و به فروشگاها آسیب زدند.  ۶۰ نفر هم دستگیر شدند که شامل ۳ بازیکن از هر تیم بودند.

پ.ن: این سری از مقالات ترتیبی ندارد و به طور مثال این دربی از نظر ورلدساکر بیست و پنجمین مصاف بزرگ در دنیای فوتبال نیست.

1101