از مجید حسینی تا کریمی و چشمی/ استقلال و لژیونرهای بی برگشت

از مجید حسینی تا کریمی و چشمی/ استقلال و لژیونرهای بی برگشت

پایگاه خبری فوتبالی- ۷ بازیکن ایرانی که اخیرا از استقلال به تیم‌های خارجی منتقل شده اند، همچنان خارج از ایران فعالیت‌های فوتبالی خود را ادامه می‌دهند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از مهر، باشگاه استقلال را می‌توان یکی از اصلی ترین تیم‌هایی در تاریخ ایران دانست که نقش مهمی در ترانسفر بازیکن داشته است. در تاریخ این باشگاه بازیکنانی زیادی هستند که در تیم‌های آسیایی، اروپایی و حتی امریکایی عضویت یافته و میادین بین‌المللی زیادی را تجربه کرده‌اند.

در سالهای اخیر هم بودند بازیکنانی که از این باشگاه به تیم‌های خارجی رفته و با گام برداشتن در مسیر پیشرفت، بدون برگشت به ایران به کار خود ادامه می‌دهند.

اولین فوتبالیستی که از تیم استقلال (تاج سابق) لژیونر شد، مرحوم بیوک جدیکار بود که راهی تیمی به نام ویکتوریا برلین در آلمان غربی شد تا مسیر ترانسفر بازیکنان را از این باشگاه باز کند.

محمد رضا عادلخانی نیز یکی دیگر از پیشگامان ترانسفر در باشگاه استقلال بود که وی نیز راهی فوتبال آلمان غربی شد و در تیمی به نام «وایس اسن» توپ زد.

از جمله ترانسفر های مطرح آبی پوشان پیش از پیروزی انقلاب می‌توان به انتقال حسن نظری و آندرانیک اسکندریان بعد از جام جهانی ۱۹۷۸ به لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا اشاره کرد.

پس از پیروزی انقلاب اولین فوتبالیستی که از استقلال طعم لژیونر شدن را چشید، مرحوم رضا احدی بود که او نیز به تیم وایس اسن از آلمان غربی پیوست.

بعد از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تعداد زیادی از فوتبالیست‌های ایرانی راهی لیگ‌های اروپایی شدند که در این میان استقلال هم سهم خوبی داشت.

یکی از بهترین و مطرح ترین انتقال‌های استقلال در آن دوران، ترانسفر مهدی پاشازاده به تیم مطرح بایرلورکوزن آلمان بود. پس از او نیز علی موسوی، علیرضا منصوریان، سیروس دین محمدی، داریوش یزدانی، زنده یاد سرژیک تیموریان، علی سامره، فراز فاطمی، سهراب بختیاری زاده، محمد مومنی، فرهاد مجیدی و محمد رضا مهدوی حضور در لیگ‌های مطرح کشورهای آلمان، ایتالیا، یونان، ترکیه، اتریش و بلژیک را تجربه کردند. این ها به جز تعداد زیاد ترانسفر به باشگاه های عربی به خصوص در لیگ امارات بود.

البته در دهه ۶۰ هم راهی برای حضور فوتبالیست‌های مطرح ایرانی در لیگ‌های عربی باز شد که در آن زمان هم بازیکنان مطرح و ملی پوشی مثل برادران بیانی، امیر قلعه نویی، عبدالعلی چنگیز، حسن روشن و… در این کشورها توپ زدند.

در سالهای اخیر هم ۷ بازیکن از استقلال به جرگه لژیونرها پیوسته‌اند که هیچ‌یک از این نفرات بعد از ترانسفر، برگشت نخورده و همچنان در لیگ‌های خارجی توپ می‌زنند که این ۷ بازیکن عبارتند از؛ سید مجید حسینی، الهیار صیادمنش، کاوه رضایی، روزبه چشمی، علی کریمی، امید ابراهیمی و پژمان منتظری.

آخرین وضعیت لژیونرهای شاغل استقلالی به شرح زیر است؛

۱- پژمان منتظری

مدافع ۳۷ ساله و خوزستانی که یکی از رکوردداران حضور در استقلال است. منتظری ۳۱۸ بار در بازی‌های رسمی پیراهن استقلال را بر تن کرده و بعد از محمود فکری که با ۳۴۵ بازی برای استقلال رکورددار است، دومین بازیکنی است که بیشترین تعداد بازی برای این تیم را انجام داده است.

منتظری ابتدای فصل گذشته با اینکه استقلالی‌ها علاقه زیادی به تمدید قرارداد با او داشتند، به تیم الخریطیات قطر پیوست که در فصل جاری از لیگ ستارگان به دسته پایین‌تر سقوط کرد. آینده منتظری در فوتبال قطر هنوز مشخص نیست و این احتمال وجود دارد که منتظری در صورت نداشتن پیشنهاد از لیگ ستارگان بار دیگر به فوتبال ایران بازگردد.

۲- امید ابراهیمی

این هافبک ۳۳ ساله که یکی از ستاره‌های تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۰ روسیه بود و بر بازو بستن بازوبند کاپیتانی استقلال و تیم ملی را هم تجربه کرده، بعد از ۱۳۴ بازی برای استقلال این تیم را ترک و راهی لیگ ستارگان قطر شد.

وی که یکی از بازیکنان خوب تیم الاهلی قطر در دو سال اخیر بود، در پایان این فصل قراردادش با این تیم به اتمام رسیده است. هرچند گفته می‌شود نام او در لیست بازیکنان مورد نیاز الاهلی برای فصل بعد نیست، اما شنیده می‌شود ابراهیمی با پیشنهادات خوب دیگری از یکی دو تیم قطری مواجه است که احتمال بازگشت او به لیگ ایران را به حداقل می‌رساند.

۳- سید مجید حسینی

این بازیکن ملی پوش که فوتبالش را از آکادمی و تیم‌های پایه استقلال آغاز کرد، خیلی زود با درخشش در این تیم به تیم ملی رسید و مورد توجه چند باشگاه خارجی قرار گرفت. حسینی ۲۴ ساله که ۱۳ بازی ملی را هم در کارنامه‌اش دارد، در دو فصل گذشته برای تیم ترابوزان اسپور به میدان رفته است.

با اینکه در خصوص پیشنهادات وی از لیگ‌های ایتالیا و پرتغال هم اخباری به گوش می‌رسید، اما احتمال اینکه او همچنان با ترابوزان ادامه دهد زیاد است.

۴- اللهیار صیاد منش

او را می‌توان جوان‌ترین لژیونر استقلال دانست. این بازیکن که به تازگی ۲۰ ساله شده، در ۱۷ سالگی به استقلال پیوست و با یکسال حضور در این تیم مورد توجه تیم‌های خارجی قرار گرفت و در سن ۱۸ سالگی با عقد قراردادی به باشگاه مطرح «فنر باغچه» ترکیه پیوست.

وی بعد از قرارداد با این باشگاه ابتدا به صورت قرضی به استانبول اسپور ترکیه رفت و سپس باز هم به صورت قرضی به «ژوریا لوهانسک» اوکراین پیوست. او فصل خوبی را در این تیم اوکراینی تجربه کرده است.

۵- کاوه رضایی

تنها یک فصل رویایی در استقلال برای او کافی بود تا خیلی زود به فوتبال اروپا راه پیدا کند. مهاجم ۲۹ ساله و ملی پوش فوتبال کشورمان در لیگ شانزدهم به استقلال پیوست و با درخشش در لیگ برتر و به خصوص لیگ قهرمانان آسیا، راهی تیم شارلوا از کشور بلژیک شد و از آن به بعد در فوتبال بلژیک و دو تیم «اف.ث بروژ» و شارلوا در رفت و آمد بود.

رضایی فوتبالش را برای فصل آینده هم به احتمال زیاد در یکی از همین دو تیم سپری می‌کند.

۶- روزبه چشمی

مدافع ۲۷ ساله و ملی پوش کشورمان بعد از ۴ فصل حضور در استقلال ابتدای فصل جاری به ام صلال قطر پیوست و فصل نسبتاً موفقی را در این تیم سپری کرد. چشمی هم به احتمال زیاد فوتبالش را در فصل آینده با همین تیم ام صلال ادامه خواهد داد.

۷- علی کریمی

هافبک ۲۷ ساله و سابق آبی پوشان بعد از دو فصل حضور در این تیم راهی لیگ قطر شد و عضویت تیم متمول الدحیل را پذیرفت.

کریمی فصل موفقی را در این تیم گذارند و علیرغم اخباری که در خصوص انتقال احتمالی او به الغرافه یا دیگر تیم‌های قطری به گوش می‌رسد، باید گفت احتمال جدایی او از الدحیل بسیار کم است.

7474