بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۲)؛ بارسلونا در دربی اکوادور

بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۲۲)؛ بارسلونا در دربی اکوادور

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبالی، قسمت بیست و دوم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

بارسلونا – اِمِلِک
فوتبال اکوادور رشد خود را از بند گویاکیل آغاز کرده. جایی که دریچه‌ای برای تبادل با دیگر کشورها بود و بزرگترین دربی این کشور برگزار می‌شود.با حضور بارسلونا و املک. ۲ باشگاه گویاکیلی در تمام اکوادور طرفدار دارند تا دربی کلاسیکوی دل آستیلرو که نامش برگرفته از محلی‌ست که در‌ آن بارسلونا و املک حضور دارند یک رویداد مهم ملی باشد.

بارسلونا در سال ۱۹۲۵ تاسیس شد و املک ۴ سال بعد. نام بارسلونا به داین دلیل روی باشگاه اکوادوری گذاشته که مهاجران کاتلانی آن را تاسیس کرده‌اند. قدرت پشت املک اما جورج کپول آمریکایی بود که کمپانی الکترونیکی امپرسا را در اختیار داشت و نام این باشگاه هم برگرفته از لغات Empresa Electrica del Ecuador است. به لطف قدرت مالی کمپانی مذکور،‌ املک توانست اولین ورزشگاه اختصاصی را داشته باشد و نام آن‌ را هم کپول بگذارد و اولین بازیکنان خارجی را جذب کند. در سمت مقابل بارسلونا در دهه ۴۰ میلادی توانست رشد چشمگیری داشته باشد و در نهایت هم در سال ۱۹۸۷ هم ورزشگاه اختصاصی خود را ساخت. این ۲ باشگاه از همان ابتدای تشکیل لیگ حرفه‌ای اکوادور در سال ۱۹۵۷ قدرت‌های اصلی بودند و تا همین امروز هم بیشتر قهرمانی را دارند. بارسلونا ۱۶ عنوان و املک ۱۴ عنوان.

نکته تاریخی: ریشه این رقابت به یکی از دیدارهای این ۲ تیم در دهه ۴۰ برمی‌گردد. طبق یک روایت بارسلونا ۳-۰ از املک، در زمین میهمان پیش بود که یکی از نورافکن‌های ورزشگاه که توسط کموانی کپول ساخته و اداره می‌شد قطع شد. زمانی که بازی با وصل برق ادامه یافت املک بازی را ۳-۳ کرد و این اتفاق باعث شد در رقابت این ۲ تیم کینه و دشمنی شکل بگیرد.

1101