چرا بایرن مونیخ و پی‌اس‌جی در جمع باشگاه‌های موسس سوپرلیگ اروپا نیستند؟

چرا بایرن مونیخ و پی‌اس‌جی در جمع باشگاه‌های موسس سوپرلیگ اروپا نیستند؟

پایگاه خبری فوتبالی - بیانیه 12 لیگ بزرگ اروپا در مورد تاسیس سوپرلیگ با واکنش تند یوفا همراه شده است. جنگ به شدت بالا گرفته است اما غیبت تیم هایی نظیر بایرن و پی اس جی در میان باشگاه های موسس مسابقات ابهامات بزرگی ایجاد کرده است.

به گزارش فوتبالی، اکیپ گزارش داده است که ناصر الخلیفی مدیر باشگاه پی اس جی فعلا در این باره موضع بی طرف را گرفته است. اما سوال بزرگ این جاست که چطور ممکن است که تورنمنتی که بهترین تیم های اروپا در آن حضور دارند، بدون پی اس جی باشد آن هم در حالی که الخلیفی همه تلاشش را کرده تا در سالهای اخیر با باشگاه های بزرگ اروپا هم سطح شود. پی اس جی نمی تواند بدون میزبانی از رئال مادرید، منچسترسیتی، بارسلونا، یوونتوس و ... استادیوم پارک دو پرنس را پر کند و از سویی آنها در صورت غیبت در چنین تورنمنتی اسپانسرهایشان را از دست خواهند داد و بدین ترتیب حفظ ستارگانشان نظیر ام‌باپه و نیمار کاملا غیرممکن خواهد بود. 

الخلیفی اما در این موضوع با معذوریت هایی مواجه است. او از سال 2011 که وارد فوتبال اروپا شده، مدیریت شبکه "بین اسپورتس" را به عهده گرفته و عضو کمیته برگزاری جام جهانی 2022 در قطر است. الخلیفی در سال 2016 عنوان قدرتمندترین فرد فوتبال فرانسه را کسب کرد و در سال 2019 عضو کمیته اجرایی یوفا شد تا به اولین غیراروپایی تبدیل شود که در این سمت قرار می گیرد. الخلیفی بدین ترتیب نمی تواند فعلا بین یوفا و سوپرلیگ یکی را انتخاب کند.

غیبت بایرن مونیخ و دورتموند دلیل دیگری دارد. در حقیقت در اکثر باشگاه های بزرگ اروپا قانون "50 درصد به علاوه یک" برقرار است به این شکل که 50 درصد به علاوه یک رای در زمان تصمیم گیری در باشگاه ها متعلق به اعضایشان است و اگر بایرن بخواهد وارد سوپرلیگ شود، باید حمایت هوادارانش را داشته باشد.  البته در این میان استثناهایی مثل لورکوزن و ولفسبورگ هم وجود دارد. البته در آینده احتمال اضافه شدن پی اس جی ، بایرن یا دورتموند به سوپرلیگ وجود دارد اما فعلا هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

4125