تحلیل خادم درباره سرنوشت واگذاری سرخابی

تحلیل خادم درباره سرنوشت واگذاری سرخابی

پایگاه خبری فوتبالی- معاون اسبق وزارت ورزش واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس را اقدام درستی نمی‌داند.

به گزارش فوتبالی، امیررضا خادم که در دوران حضورش در وزارت ورزش مسئول واگذاری دو باشگاه محبوب پایتخت بود، در بخشی از مصاحبه‌اش با خبرگزاری فارس درباره این موضوع گفته است: اگر سرخابی‌ها در بورس عرضه شوند و مردم به خاطر طرفداری، سهام را بخرند، اگر تا امروز روی سکوها به خاطر نگرانی از برد و باخت اعتراض می‌کنند، آینده شاهد اعتراضات سنگین تر به خاطر سرمایه از دست رفته‌ و سود نکرده‌شان خواهد بود و این امکان دارد بحران اجتماعی سنگینی ایجاد کند.

او در دفاع از تحلیلش، این توضیح را داده است: در نوع واگذاری این مسئله کاملاً مشهود است چرا که در نظر دارند در ابتدا ۵ تا ۱۰ درصد را برای کشف قیمت عرضه کنند و این به معنی این است که با عرضه ۵ تا ۱۰ درصد مردم بدون محدودیت قیمتی خرید میکنند. اگر به خاطر عدم آگاهی و علاقه به تیم ها عدد خرید هر سهم بی قاعده بالا رود و درنتیجه مردم با رقم هایی غیرمنطقی یا رویایی سهامدار شوند، در صورتی که در آینده ی نزدیک این رقم کاهش پیدا کند مردم سرمایه زیادی از دست خواهند داد. الان که وضعیت بورس خوب نیست و مردم معترض هستند، نهایتا ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از سهام‌داران جلوی مجلس اعتراض می‌کردند. اما آن زمان اگر این سقوط قسمت روی دهد شما ۱۰۰ هزار معترض در ورزشگاه خواهید داشت که این موضوع مشکل امنیتی ایجاد خواهد کرد. 

از دید خادم، بهترین کار درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس، واگذاری آنها به بنگاههای بزرگ اقتصادی است: این دو باشگاه می‌توانند به بنگاه‌هایی واگذار شوند که پشتوانه مالی جدی دارند مانند ایران خودرو. مثلاً ایران خودرو می‌تواند پیکان را کنار بگذارد، استقلال و پرسپولیس را بگیرد. سایپا هم همینطور. همراه اول از کنار این دو باشگاه سود زیادی کسب کرده که می‌تواند کامل مدیریت این ۲ باشگاه را در دست بگیرد. بنابراین هم می‌تواند سود کند و هم هزینه دو باشگاه را تامین کند. در دراز مدت هم بهره مناسبی خواهد داشت اما الان واگذاری به این شکل در فرابورس فقط برای رفع تکلیف است.

1984