گزارش ویژه؛ سرنوشت خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس

گزارش ویژه؛ سرنوشت خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس

پایگاه خبری فوتبالی- سرنوشت خصوصی‌سازی دو باشگاه محبوب پایتخت در پایان دولت حسن روحانی چه خواهد شد؟

به گزارش فوتبالی، خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس بحث امروز و دیروز نیست و سالهاست که درباره واگذاری این دو باشگاه صحبت می‌شود اما تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده است.

وزیر ورزش که پیش از این گفته بود استقلال و پرسپولیس تا پایان سال 99 واگذار خواهند شد، چند روز پیش در حاشیه بازدید از اردوی تیم ملی وزنه‌برداری قول داده که این اتفاق تا پایان عمر دولت حسن روحانی رخ خواهد داد.

در چنین شرایطی خبرهای جالبی درباره تلاشهای صورت گرفته برای تسریع روند واگذاری این دو باشگاه به گوش می‌رسد. به تازگی محمد مبین مشاور وزیر ورزش، در صحبتهایش در شبکه کلاب هاوس اعلام کرده که برای تسریع در روند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و با دستور مقامات، مالیات تعیین شده آنها بخشیده شده است.

پیش از این خبرهایی درباره بخشش مالیاتی این دو باشگاه منتشر شده بود و خبرگزاری میزان در گزارشی به تاریخ 11 تیر سال گذشته به این نکته اشاره کرد که در صورتی که استقلال و پرسپولیس از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شوند بدهی مالیاتی آنها بخشیده خواهد شد.

استقلال و پرسپولیس چقدر بدهی مالیاتی دارند؟

28 اردیبهشت بود که معاون شرکت‌ها و قیمت گذاری بنگاه‌های خصوصی سازی درباره آخرین شرایط باشگاه های استقلال و پرسپولیس صحبت کرد. ابوالقاسم شمسی جامخانه درباره بدهی مالیاتی دو باشگاه گفته بود: بدهی مالیاتی یکی از باشگاه‌ها(پرسپولیس) 70 و یکی دیگر(استقلال) 56 میلیارد تومان است. بدهی مالیاتی نیزبرای سالیان قبل از 95 است و مراحل دادرسی آن درحال انجام است و احتمال دارد بخشی از این مالیات‌هانیز کاهش یابد. البته بحث مالیاتهای انباشته اعدادی نزدیک به دو برابر این رقم را نشان می دهد.

دردسرهای واگذاری

وزیر ورزش وعده داده که استقلال و پرسپولیس نهایتا تا چند ماه آینده واگذار خواهند شد اما قضیه به همین راحتی نیست. همین الان پرسپولیس با یک مشکل جدید مواجه شده و گفته می‌شود سه دانگ از ساختمان این باشگاه به خاطر بدهی فدراسیون فوتبال به شرکت شستا، به نام شرکت شستا سند خورده است.

از طرف دیگر حتما در جریان هستید که برای بالا رفتن سرمایه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، دو ورزشگاه امام رضا(ع) و شهیدکاظمی در فهرست دارایی‌های این دو باشگاه قرار گرفت.

 منتهی طبق شنیده‌های خبرنگار فوتبالی، در صورتی که تا پایان سال 1400 خبری از واگذاری دو باشگاه پایتخت به بخش خصوصی نباشد، دارایی‌های جدید دو باشگاه از آنها گرفته خواهد شد و باید دید تا پایان امسال، بالاخره این دو باشگاه واگذار خواهند شد یا نه.

گزارش از سالار علیخواه