گزارش فنی/ آنالیز ویژه وریا غفوری؛ دفاع راست یا هافبک راست؟ مساله این است

گزارش فنی/ آنالیز ویژه وریا غفوری؛ دفاع راست یا هافبک راست؟ مساله این است

پایگاه خبری فوتبالی- تساوی با پیکان می تواند بهترین نتیجه استقلال در این فصل باشد اگر، کادر فنی آبی ها به دقت درس های گرفته شده از این بازی را مرور کند.

به گزارش فوتبالی، یکی از مهمترین درس ها، این است که نیمکت نشین کردن احمد موسوی و بازی دادن به وریا غفوری در سمت راست خط دفاع، به کار استقلال نمی آید و استقلال با چنین ترفندی، با یک تیر به دو هدف می زند ولی هر دو هدف، علیه خودش خواهد بود و هم اقتدار دفاعی پایین می آید و از قدرت فاز هجومی هم کاسته می شود.

اینکه غفوری برابر پیکان، سرما خورده بود و از نظر توان بدنی در افت قرار داشت، تنها بخشی از ماجرای بازی کاپیتان در هفته نوزدهم است. غفوری برابر پیکان به خاطر تدابیر تاکتیکی کادر فنی به ندرت در امور تهاجمی شرکت می کرد و همین یعنی، جناح راست استقلال به عنوان موتور محرکه این تیم از کار افتاد در حالیکه وریا دوست دارد در کارهای هجومی شرکت کند. البته وریا هم در پست دفاع راست و هم در پست هافبک راست توانایی بازی دارد اما کار تیمی استقلال در قبال پستهای وریا هم مهم است.

 بهترین بازیهای غفوری در این فصل برابر گل گهر و فولاد رقم خورد. جایی که مرور ترکیب استقلال در این دو بازی، نشان می دهد کاپیتان در هر دو دیدار، مردی در نیمه زمین حریف و کاملا هجومی بود و وظایف دفاعی در سمت راست به احمد موسوی سپرده شده بود. تعجب اصلی هم عدم رضایت کادر فنی استقلال (هم فکری و هم مجیدی) به استفاده از این زوج در سمت راست زمین است.

غفوری در استقلال، بهتر و بهینه تر بازی می کند اگر کادر فنی متوجه شود کسی توپ را تا حوالی میانه زمین بیاورد و سپس کمک حال کاپیتان در اورلپ و حرکت به سمت محوطه جریمه رقبا باشد. احمد موسوی دقیقا چنین بازیکنی است. یک مدافع راست کامل که انگیزه های تهاجمی زیادی دارد و درست مثل چند سال قبل غفوری، علاقه زیادی به سرک کشیدن در محوطه جریمه رقبا دارد؛ محض نمونه به گل موسوی در این فصل برابر صنعت نفت نگاه کنید. عمده حرکات موثر غفوری برابر رقبا در این فصل، زمانی بوده که موسوی فضای پشت کاپیتان را پوشش داده تا شماره 21 بدون دغدغه دفاعی به قلب خط دفاعی رقیب بزند. نیروی جوانی موسوی و انرژیک بودنش در کنار تجربه بالای و بازیخوانی غفوری و همچنین نبوغ و فانتزی کاپیتان استقلال می تواند جناح راست استقلال را طبق معمول و روال همه سالهای تاریخ این باشگاه، مجدد به موتور محرکه این تیم تبدیل کند. 

برابر پیکان، زوج غفوری و شجاعیان در سمت راست زمین حضور داشت و هیچ کار خاصی انجام نداد درحالیکه با حضور موسوی، تحرک بیشتری روی خط طولی ایجاد شد و موقعیت طلایی دقیقه آخر که با ضربه سر اسماعیلی همراه بود، از همین جناح راست و با ارسال موسوی رقم خورد.

 در فصل قبل هم، بهترین نمایش های غفوری زمانی رقم خورد که استقلال از دانشگر به عنوان دفاع راست بهره می برد و غفوری، جلوتر از او یکی از مردان هجومی بود مثل رویارویی با سپاهان در نیم فصل دوم و یا دربی حذفی. در یک نگاه کلی، بهترین بازیهای غفوری با پیراهن استقلال در نیم فصل دوم لیگ 18 رقم خورد؛ زمانیکه شفر با حیدری در سمت راست خط دفاعی بازی کرد و غفوری را به نیمه زمین رقیب برد و شماره 21، انواع و اقسام شاهکارها را خلق کرد از گلزنی در دربی تا گلی که به استقلال خوزستان زد یا ذوب آهن یا پاس گل سوم به تیام در لیگ قهرمانان برابر همین تیم. این وریای درخشان، هجومی کاملی بود که تیم ملی و جام جهانی را هم به همین دلیل از دست داد و آنجا کی روش، رامین رضاییان را به او ترجیح داد. در حالیکه وریا در اوج قرار داشت.هر چند کی روش با زرنگی خاص خودش، شفر را مقصر خط خوردن وریا اعلام کرد. در هر حال وریا در آن زمان در اوج بود و می توانست به کمک تیم ملی بیاید اما همان خط زدن روحیه او را به شدت خراب کرد و کیفیتش هم افت کرده بود.

در هر حال روی آوردن استقلال به چیدمان 1-3-2-4 و بازی دادن به رضاوند در کنار ریگی، می تواند سمت راست استقلال را به بهترین حالت ممکن درآورد. مثلث موسوی، رضاوند و غفوری پیش از این یک بار برابر گل گهر در سیرجان تشکیل شد و جواب هم داد. سرعت موسوی باعث می شود او بعد از رساندن توپ به غفوری، جزو گزینه های دریافت پاس از کاپیتان قرار بگیرد و برتری عددی در تمام سمت راست خط طولی و بخصوص در نیمه زمین حریف با استقلال باشد. باید دید فرهاد و فراز به چه نتیجه ای درباره پست وریا غفوری می رسند.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی