انتشار مکاتبات فدراسیون فوتبال ایران و ای اف سی بر سر ماجرای لغو میزبانی ایران

انتشار مکاتبات فدراسیون فوتبال ایران و ای اف سی بر سر ماجرای لغو میزبانی ایران

پایگاه خبری فوتبالی- در ماجرای از بین رفتن حق میزبانی بازیهای مرحله انتخابی جام جهانی یک نکته عجیب وجود دارد.

به گزارش فوتبالی، در شرایطی که فدراسیون فوتبال امیدوار بود میزبان بازیهای گروه C مرحله انتخابی جام جهانی شود، کنفدراسیون فوتبال آسیا در تصمیم عجیب، میزبانی این گروه را به بحرین داد. کشوری که رابطه خوبی با ایران ندارد و طبیعتا برگزاری بازیها در این کشور به سود اسکوچیچ و شاگردانش نخواهد بود.

نکته قابل توجه اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا، یکی از دلایل ندادن میزبانی به ایران را به وجود آمدن چالش‌های متعدد در بخش های تجاری، حق پخش و لجستیکی، در صورت میزبان شدن ایران عنوان کرده است. 

امروز فدراسیون فوتبال اسناد و مدارک و نامه ها و مکاتبات با ای اف سی را چه در دوران سرپرستی حیدربهاروند و دبیرکلش مهدی محمد نبی و چه در دوران ریاست شهاب الدین عزیزی خادم و دبیرکلش منصور قنبرزاده منتشر کرد. نامه های فدراسیون فوتبال ایران به دبیرکل ای اف سی تند بود و البته لحن عجیبی داشت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در شرایطی مساله حق پخش را یکی از دلایل ندادن میزبانی مرحله انتخابی جام جهانی به ایران عنوان کرده که در نامه 17 اسفند مهدی محمدنبی دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال خطاب به داتو ویندزور جان دبیرکل AFC به این نکته اشاره شده که کلیه حقوق تجاری مسابقات مقدماتی انتخابی جام جهانی به فدراسیون میزبان بازیها تعلق دارد نه کنفدراسیون فوتبال آسیا و شریک تجاری AFC، شرکت بازاریابی فوتبال آسیا و شرکتهای دارای حق پخش و بازرگانی طرف حساب کنفدراسیون فوتبال آسیا فقط در مرحله نهایی مسابقات مقدماتی جام جهانی دخیل هستند و بنابر این نگرانی AFC برای این مرحله از مسابقات، بی مورد به نظر می‌رسد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، ادعای دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره ندادن میزبانی به ایران است. او در نامه‌اش روی تحریم‌های بین المللی که ایران درگیرش است مانور کرده و مدعی شده با توجه به این تحریم‌ها، برگزاری بازیها در ایران می‌تواند برای AFC و شرکای تجاری‌اش چالش ایجاد کند.

منصور قنبرزاده سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در نامه‌ای که 23 اسفند برای دبیرکل AFC فرستاده، پاسخ او را به شکل جالبی داده و نوشته است: "ما با همان شرایط تحریم، میزبان کامبوج در مرحله انتخابی جام جهانی بودیم و اگر ادعای AFC درست باشد، بنابراین میزبانی ایران از کامبوج، باعث شده که کنفدراسیون فوتبال آسیا و شرکای تجاری آن آشکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را نقض کرده‌اند."

فدراسیون فوتبال که کماکان به تغییر میزبان رقابتهای گروه C امیدوار است و باید منتظر ماند و دید رایزنی‌های فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و وزارت امور خارجه خروجی مثبتی خواهد داشت یا نه. 

1984