پیغام مشترک تیم‌های بزرگ لیگ برتر فوتبال؛ ما مدعی نیستیم

پیغام مشترک تیم‌های بزرگ لیگ برتر فوتبال؛ ما مدعی نیستیم

پایگاه خبری فوتبالی- در حالی که به نیم‌فصل رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران نزدیک می‌شویم هیچ تیمی نتوانسته خودش را به عنوان یک مدعی جدی برای قهرمانی معرفی کند و همه تیم‌ها از نظر شیوه بازی مشکلات عدیده‌ای دارند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، تا به اینجا، ۱۰۲ بازی در بیستمین دوره لیگ برتر برگزار شده و تنها ۲ هفته تا پایان نیم‌فصل اول مسابقات لیگ برتر باقی مانده است. با وجود نزدیک بودن فاصله‌ها و عدم اعتماد کامل به جدول رده بندی، می‌توان نسبت به عیار تیم‌ها در این دوره از رقابت‌ها قضاوت کرد.

مهمترین و نگران‌کننده‌ترین مساله‌ای که می‌توان به راحتی درباره‌اش صحبت کرد این است که در حال حاضر تقریبا هیچ تیمی فوتبال زیبا و کم‌نقصی را ارائه نمی‌دهد و تیم‌ها هیچ‌کدام در وضعیت فوق‌العاده‌ای قرار ندارند. عملکرد تیم صدرنشین زیر سوال است؛ مدافع عنوان قهرمانی با ایرادهای فراوانی بازی می‌کند؛ دیگر مدعیان مدام امتیاز از دست می‌دهند و شاهد شگفتی‌سازی‌های قابل توجهی هستیم که پیش‌بینی بیشتر بازی‌ها را سخت و دشوار کرده است.

استقلال به عنوان تیم صدرنشین لیگ از ۳۹ امتیاز ممکن به ۲۳ امتیاز رسیده است. یعنی ۱۶ امتیاز در ۱۳ مسابقه از دست رفته است. در انگلیس تیم من‌سیتی ۷۳ درصد امتیازات را به عنوان تیم صدرنشین کسب کرده است. اتلتیکو مادرید در اسپانیا تنها هفت امتیاز را از دست داده و با ۵۰ امتیاز تیم نخست لالیگا محسوب می‌شود. بایرن‌مونیخ نیز تا پایان هفته نوزدهم موفق به جمع‌آوری ۴۵ امتیاز شده و ۷۸ درصد امتیازات را به دست آورده است. در سری آ تیم رده نخست یعنی آث میلان از ۶۰ امتیاز ممکن، توانسته ۴۶ امتیاز اندوخته داشته باشد و ۷۶ درصد امتیازات برسد.

این اعداد نا امیدکننده را نباید تنها به استقلالِ صدرنشین مربوط دانست. آنها نسبت به الباقی تیم‌ها عملکرد بهتری از نظر امتیاز داشته‌اند. در حال حاضر هیچ تیمی در لیگ بیستم در پنج بازی آخر خود بدون شکست نبوده است و هرکدام حداقل یک بار و حداکثر چهار بار شکست خورده‌اند. طبیعتا برای تیم‌های قعرنشین در همه لیگ‌های دنیا این اتفاق ممکن است اما برای تیم‌هایی که داعیه قهرمانی دارند چنین نتایجی دور از انتظار است و مشخص می‌کند که در بیستمین دوره مسابقات هیچ تیمی در حد و اندازه یک تیم مدعی نبوده است. ۲ تیم نخست جدول در ۲ دیدار اخیر خود بردی نداشته‌اند. پنج تیم اول رقابت‌ها در هفته‌ای که گذشت نتوانستند مقابل رقبای خود به برتری برسند.

شهرخودرو با کسب ۱۰ امتیاز از پنج بازی اخیر بهترین آمار و بیشترین برد را در به خود اختصاص داده است. شاگردان مهدی رحمتی به همراه آلومینیوم اراک تنها تیم‌هایی هستند که ۲ بازی آخر خود را با برد پشت سر گذاشته‌اند. تیم رسول خطیبی در حال حاضر با چهار بازی بدون شکست بیشترین دوره شکست‌ناپذیری را در این برهه به خود اختصاص داده است. و جالب این است که این ۲ تیم در میانه جدول حضور دارند و جزو مدعیان نیستند.

به جز استقلال، تیم‌های سپاهان اصفهان، فولاد خوزستان، پرسپولیس تهران و تراکتور تبریز که مدعیان جدی قهرمانی در ابتدای فصل بودند و از لحاظ مهره نسبت به الباقی تیم‌ها وضعیت بهتری دارند با مشکلات عدیده‌ای در سبک بازی مواجه هستند. تیم تحت هدایت محمود فکری فوتبال زیبا و با برنامه‌ای را بازی نمی‌کند. تیم محرم نویدکیا در فاز دفاعی بسیار متزلزل است و هر آن امکان گل خوردنش هست. فولاد با جواد نکونام به سختی گل می‌زند و در برابر رقبایش نمی‌تواند موقعیت‌های زیادی را خلق کند. تراکتور پرنوسان کار می‌کند و در خانه یارای غلبه بر رقبایش را ندارد. پرسپولیس هم که در چهار دوره اخیر قهرمان لیگ شده حالا باید برای شکست تیم قعرجدولی و بدون برد ماشین‌سازی تا دقیقه ۹۳ صبر کند. یحیی گل‌محمدی و تیمش اصلا باطراوات کار نمی‌کنند و به جز مشکل در جلوی زمین و گلزنی، در فاز دفاعی هم مانند گذشته رسوخ‌ناپذیر نیستند.

با این وجود باید چشم به آینده بدوزیم. شاید در نیم‌فصل دوم و با خریدهایی که تیم‌ها انجام می‌دهند؛ تغییری در روند بازی‌شان ایجاد شود. لیگ برتر بدون مدعیِ واقعی در حال پیشروی است و این می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد.

7474