گزارش روزنامه دولت درباره ماجرای رد صلاحیت کیومرث هاشمی/ باید حکم کارگزینی‌اش بررسی شود

گزارش روزنامه دولت درباره ماجرای رد صلاحیت کیومرث هاشمی/ باید حکم کارگزینی‌اش بررسی شود

پایگاه خبری فوتبالی- برخی خبرها حاکی از آن بود که به دلایل اداری و استخدامی، کیومرث هاشمی رد صلاحیت می شود.

به گزارش فوتبالی، ظاهرا کیومرث هاشمی مشاور وزیر ورزش و جوانان بوده و برایش حکم کارگزینی هم صادر شده است.

روزنامه ایران ورزشی در گزارشش نوشته است اگر حکم کارگزینی او بعد از شکست در انتخابات مجلس شورای اسلامی، همان حکم مشاور باشد، حضور کیومرث هاشمی در انتخابات فدراسیون فوتبال غیرقانونی است. البته فدراسیون فوتبال امروز در این باره بیانیه داد و اعلام کرد رد صلاحیت کیومرث هاشمی و دیگر کاندیداها شایعه است و هنوز رسما چیزی اعلام نشده است.

همانطور که می دانید نتیجه تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات فدراسیون فوتبال 19 بهمن اعلام می‌شود. جدا از خبرهایی که درباره رد یا تأیید صلاحیت‌ها مطرح شده و هر بار از سوی فدراسیون فوتبال رد شده است، حالا وضعیت شغلی چند تن از کاندیداها به دلیل مغایرت با ‌بندی از اساسنامه نیاز به بررسی بیشتری پیدا کرده است. بر همین اساس کمیته بدوی انتخابات از چند تن از کاندیداها خواسته که مدارک و مستندات استعفا یا حکم کاری خود را به فدراسیون فوتبال تحویل دهند و در غیر این صورت از انتخابات کنار گذاشته خواهند شد.

کیومرث هاشمی، به عنوان یکی از پنج نامزد ریاست فدراسیون فوتبال، با دریافت این نامه از فدراسیون فوتبال در معرض بررسی مجدد شرایط شغلی قرار گرفته است. گفته مى‌شود هاشمى با عنوان مشاور عالى وزیر ورزش و با حقوق و مزایاى متناسب با این سمت حداقل تا پایان دى ماه رسماً کارمند این وزارت بوده است. اگر این ادعا صحت داشته باشد هاشمى به عنوان مشاور عالى وزیر طبق اساسنامه حق حضور در انتخابات را نخواهد داشت.

بند ج از ماده ٣ ضمیمه اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که به تأیید فیفا و تصویب مجمع رسیده مى‌گوید: «هر یک از اشخاصى که در مناصب دولتى، حکومتى و لشکرى در سطح مدیرکل و معادل آن یا بالاتر مسئولیت دارند نمى‌توانند در انتخابات هیچ یک از ارکان فدراسیون شرکت کنند. اینگونه اشخاص باید در هنگام ثبت‌نام براى انتخابات از سمت خود استعفاى رسمى داده باشند.»

بر اساس این ماده کیومرث هاشمى باید اثبات کند که چنین سمت و جایگاهى در چارت وزارت ورزش نداشته اما مسعود سلطانى‌فر در تاریخ ٣١ اردیبهشت ٩٧ رسماً اعلام کرده بود: «کیومرث هاشمى مشاور من در امور مختلف است و به عنوان مشاور در وزارت ورزش فعالیت می‌کند.»

پس از این هم هرگز اعلام نشد که هاشمى از این سمت کنار رفته است. از سوى دیگر گفته مى‌شود کمیته بدوى به هاشمى اعلام کرده باید از سمت مشاور وزیر که بالاتر از عنوان مدیرکل است کناره‌گیرى کند در حالى که طبق متن اساسنامه این کناره‌گیرى باید قبل از ثبت‌نام انجام مى‌شد که تا تاریخ ٢٠ دى صورت نگرفت.

از سوی دیگر اما علی‌نژاد، معاون قهرمانی وزیر ورزش و جوانان در این خصوص گفته است: «کیومرث هاشمی از سال گذشته به خاطر شرکت در انتخابات مجلس، از مشاوره وزیر ورزش استعفا کرده بود و از حکم جدید یا انتصاب جدید در سال ۹۹ برای ایشان از طرف وزیر ورزش اطلاعی ندارم.»

این در حالی است که هیچ کس تا امروز از کیومرث هاشمی استعفایی ندیده است. هیچ رسانه‌ای هم در بهمن و اسفند سال گذشته که انتخابات مجلس برگزار شد خبری مبنی بر استعفای مشاور وزیر ورزش منتشر نکرده است.

کمیته بدوی تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات فدراسیون با ارسال نامه رسمی به وزارت ورزش، از آنها خواسته حکم کارگزینی کیومرث هاشمی را ارائه کنند. 

اگر کیومرث هاشمی برای شرکت در انتخابات مجلس که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، از سمت مشاور وزیر ورزش و جوانان استعفا کرده باشد و پس از آن حکم کارگزینی او را از مشاور وزیر به کارشناس که رسته پایین‌تری نسبت به مدیرکل دارد (و دیگر منع قانونی برای شرکت در انتخابات ندارد) تغییر داده باشند، هاشمی هیچ مشکلی برای شرکت در انتخابات ندارد اما اگر حکم کارگزینی او بعد از شکست در انتخابات مجلس شورای اسلامی همان حکم مشاور باشد، حضور کیومرث هاشمی در انتخابات فدراسیون فوتبال غیرقانونی است و کمیته بدوی فدراسیون چاره‌ای جز حذف هاشمی از انتخابات نخواهد داشت.

عباس صوفی دیگر گزینه‌ای است که وضعیت شغلی او با بند ج ماده 3 مغایرت دارد و در معرض حذف از دور انتخابات است. او هنوز شهردار همدان است و این با اساسنامه منافات دارد. رئیس هیأت فوتبال استان همدان که چندی پیش با حضور در دفتر فدراسیون فوتبال به عنوان یکی از نامزدهای حضور در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرد اما در روز ثبت‌نام باید از سمت خود در شهرداری استعفا می‌کرد.

موقعیت شغلی حضور در شهرداری هر چند که دولتی محسوب نمی‌شود اما در چارچوب مناصب حکومتی قرار می‌گیرد و به این ترتیب او هم باید استعفای خود را ارائه می‌کرد تا حضور در انتخابات برای او بلامانع باشد. در غیر این صورت (البته اگر اتفاق عجیبی نیفتد) عباس صوفی نمی‌تواند برای رسیدن به صندلی هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال شانس خود را به رأی بگذارد. درست است که شهردار پست دولتی ندارد اما حکم خود را از وزیر کشور دریافت می‌کند و به همین دلیل جزو مقامات محسوب می‌شود.

همزمان با مطرح شدن این موارد صالحی‌امیری در گفت‌وگو با رادیو تهران گفت: «انتخابات به معنای رقابت و با حضور حداکثری همه کسانی که به فوتبال علاقه دارند باید بستر رقابت فراهم شود. فوتبال بخشی از نشاط مردم است و باید حوزه فوتبال شفافیت لازم را در خود ایجاد کند تا ذهنیت و ابهامی نداشته باشد. امیدوارم انتخابات جدید در همین جهت باشد. ما هم همین تقاضا را مطرح کردیم که انتخابات بدون رقابت بی‌معناست.»

هنوز هیچ اظهارنظر رسمی درباره شائبه‌های حکم کیومرث هاشمی و عباس صوفی منتشر نشده است. معلوم نیست که از این بند از اساسنامه چه تفسیری قرار است ارائه شود یا مدارک ارائه شده از سوی این دو نفر تا چه اندازه می‌تواند شرایط را به سود آنها تغییر دهد. آیا انتخابات پیش رو، دو نامزد خود را در بخش‌های مختلف به دلیل انتصاب در شغل‌های دولتی و حکومتی از دست می‌دهد؟

1984