عسگری: امیری مرتکب خطای هند نشد/ غلامی باید اخراج می شد

عسگری: امیری مرتکب خطای هند نشد/ غلامی باید اخراج می شد

پایگاه خبری فوتبالی- رییس اسبق دپارتمان داوری در خصوص صحنه های مشکوک دربی 94 توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش فوتبالی، حسین عسگری، رییس اسبق دپارتمان داوری در گفتگو با برنامه وقت اضافه رادیو ایران در خصوص صحنه مشکوک هند در محوطه جریمه پرسپولیس در دربی 94 اظهار داشت: یکی از قوانینی که طی سال های اخیر دچار تغییرات زیادی شده است، همین قانون هند است. قانون صراحتا در چند مورد در خصوص تخلف هند توضیح داده است. اولا هند را برای مهاجم و مدافع تفکیک کرده است. در گذشته اگر توپ به طور تصادفی به دست مهاجمی برخورد می کرد و وارد دروازه می شد، گل پذیرفته بود. اما در حال حاضر اگر توپ چه به صورت آگاهانه و چه غیر آگاهانه به دست مهاجم برخورد کند و به گل تبدیل شود، صد درصد تخلف هند صورت گرفته است.

وی افزود: در قانون جدید اگر توپ پس از برخورد به بدن یک مدافع کمانه کرده و سپس به دست او که در حالت طبیعی قرار گرفته برخورد کند، تحت هیچ عنوان خطای هند محسوب نمی شود. در شرایطی که عکس این مسئله برای مهاجم صدق می کند و اگر توپ به طور تصادفی به دست مهاجم برخورد کند و زمینه ساز یک حمله موثر باشد، داور باید قطعا خطای هند اعلام کند. در بازی دربی نیز در محوطه جریمه پرسپولیس توپ ابتدا به پای وحید امیری برخورد کرد و سپس به دست وی که در حالت طبیعی قرار گرفته بود اصابت کرد. بازیکنان هنگام برخورد توپ یک عکس العمل غیر ارادی از خود نشان می دهند و برای جلوگیری از بروز خطای هند، دست خود را عقب می کشند که با توپ برخورد نکند. خیلی ها فکر می کنند چون دست را عقب کشیده، پس دست او باز بوده و خطای هند رخ داده، در صورتی که بازیکن که نمی تواند مثل یک سرباز مدام دستش به بدنش چسبیده باشد و طبیعی است که دست 10 الی 15 سانت باز باشد. و لذا بازیکن پرسپولیس مرتکب خطای هند نشده است.

رییس اسبق دپارتمان داوری در خصوص تاثیر مثبت VAR در تصمیم گیری داوران تصریح کرد: فیفا پس از بررسی هایی که طی چند سال روی تصمیمات داوری انجام داد، به این نتیجه رسید که داور به عنوان یک انسان نمی تواند بدون خطا قضاوت کند. چه بسا که گاهی اشتباهات داوری می تواند بسیار تاثیرگذار و سرنوشت ساز باشد. مانند گلی که زنده یاد مارادونا در جام جهانی 86 با دست به انگلیس زد و موجب حذف آنها شد. و مواردی از این قبیل سبب شد که فیفا تکنولوژی کمک داور ویدیویی را مورد استفاده قرار دهد.

عسگری در پایان در خصوص صحنه خطای عارف غلامی بر روی مهدی عبدی که داور اعتقادی به کارت قرمز نداشت خاطرنشان کرد: در این صحنه مدافع استقلال نمی توانست به عبدی برسد، چون اگر می توانست، با خطا او را متوقف نمی کرد. و مدافع بعدی استقلال هم 6 متر عقب تر از غلامی حضور داشت و در صورتی که او مرتکب خطا نمی شد، مهاجم پرسپولیس بدون هیچ دردسری در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان قرار می گرفت و لذا داور باید رای به اخراج عارف غلامی می داد.

7474