حمایت جالب سردار رویانیان از علی کریمی

حمایت جالب سردار رویانیان از علی کریمی

پایگاه خبری فوتبالی- مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس به حمایت علی کریمی و مهدی مهدوی کیا پرداخت و آنها را شایسته حضور در فدراسیون فوتبال دانست.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، محمد رویانیان، مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس فارغ از چالشی که در دوران مدیریت خود در این باشگاه با علی کریمی داشته و جنجال‌های بزرگی را شکل داده بودند، اکنون در قامت حامی اسطوره فوتبال ایران به حمایت از وی و تیم انتخابی‌اش برای حضور در فدراسیون فوتبال می‌پردازد. رویانیان با سورپرایز خواندن اقدام علی کریمی آن را یک اتفاق مثبت برای فوتبال ایران می‌داند و در پاسخ به مخالفان این چهره در خصوص مشکلات احتمالی در بخش اقتصادی و ارتباطات، مدعی است که مدیران قبلی میراث اقتصادی و مالی مناسبی شکل نداده‌اند که بتوان آن را مانع از حضور علی کریمی دانست. مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس البته یک توصیه ویژه برای علی کریمی دارد و می‌گوید بهتر است او برای دستیابی به این سمت با مخالفان خود نیز تعامل داشته باشد و با شعار "درود به مخالفان من" وارد این کارزار شود. رویانیان همچنین از نفراتی که دارای آرا هستند هم درخواست کرد فارغ از لابی‌گری‌های مرسوم و پشت پرده، برای پویایی فوتبال و یک دستاورد بزرگ به اعلام رای خود بپردازند.

شرایط پرسپولیس را چطور می‌بینید؟ انتقادات زیادی از عملکرد تیم و یحیی گل‌محمدی می‌شود.

به هر حال شرایط پرسپولیس را باید سنجید و نمی‌شود بدون دلیل علیه یحیی گل‌محمدی موضع گرفت و انتقاد کرد. از آن بازی فینال آسیا که شیطنت‌هایی به همراه داشت این اوضاع شروع شد. هرچند نایب قهرمانی آسیا نتیجه کم ارزشی نیست و وقتی این کار را در 3 سال دو بار تکرار می‌کنی یعنی اتفاق نبوده و در آن سطح هستی. اتفاقاتی در این بین به تیم ضربه زد و محرومیت آل کثیر و سایر اتفاقات دست به دست هم داد تا شرایط بدی در تیم ایجاد شود و بعد از آن بازی هم اتفاقاتی افتاد که نتیجه آن ضربه خوردن پرسپولیس شد ولی هنوز چیزی از دست نرفته و تیم می‌تواند به جایگاه اصلی خود برگردد.

نظرتان در مورد دربی چیست؟ برای استقلالی‌ها کری نمی‌خوانید؟

کری خواندن من فقط به درد فتح الله زاده می‌خورد و برای کس دیگری مهم نیست. (خنده)

موضوع اصلی صحبت ما با شما در مورد انتخابات ریاست فدراسیون است. گزینه های جذابی وارد کارزار شدند. نظرتان چیست؟

گزینه های جذابی هستند و برای من جذاب‌تر از همه حضور علی کریمی و مهدوی‌کیا است که فکر می‌کنم برای اولین بار اتفاق افتاده که بچه‌های فوتبالی وارد عرصه شدند و اتفاق جالبی می‌تواند باشد و امیدوارم نتیجه خوبی هم به دنبال داشته باشد.

 به نظرتان حضور امثال کریمی و مهدوی‌کیا که تجربه مدیریت ندارند آنهم در این شرایط فدراسیون که بدهی های سنگین دارد مناسب است؟

شرایط فدراسیون اصلاً مناسب نیست و بدهی‌های سنگین و مشکلات دیگر باعث شده هرکس بخواهد بیاید کار سختی داشته باشد ولی من به شخصه از حضور کریمی و مهدوی‌کیا استقبال می‌کنم و حتی سعید دقیقی که نایب رئیس دوم شده است تیم جذابی هستند. از قدیم من یادم است که بزرگان همیشه می‌گفتند فوتبال را به دست فوتبالی ها باید بسپاریم و حالا که فضا و شرایط مناسب این کار فراهم شده باید از آنها حمایت کنیم. درست است که مدیریت یک علم و تخصص است و نیاز به دانش و تجربه مخصوص به خودش دارد ولی این اصل که فوتبال باید به دست فوتبالی ها سپرده شود هم درست است و به نظرم باید همه ما حمایت کنیم. دولت، وزارت ورزش، هیات رئیسه فدراسیون و باشگاه‌ها و پیشکسوتان و بزرگان فوتبال باید از این افراد حمایت کنند تا بیایند روی کار و بتوانند موفق شوند. این را به عنوان یک اصل کلی می‌گویم و صرف نظر از احساس شخصی من به این افراد و اسامی است.

خود کریمی و مهدوی‌کیا هم باید نیروهای توانمند و متخصص را به کار بگیرند و حتی اگر این افراد یک روز مخالف آنها بودند و در مخالفت با آنها صحبت کردند باید شعارشان زنده باد مخالف من باشد و فضا بدهند افراد وارد کار شوند و فعالیت کنند. باید افرادی که توانایی مدیریت اجرایی، مدیریت ساختاری، مدیریت اقتصادی و کار در بخش های مختلف را دارند وارد عمل شده و به کریمی و مهدوی‌کیا کمک کنند تا فدراسیون عملکرد موفقی داشته باشد و موفقیت فدراسیون یعنی موفقیت ایران و بالا رفتن پرچم ایران که همه زیر این پرچم هستیم و باید برای موفقیتش همه کار انجام دهیم.

ولی آمدن این دو نفر در این شرایط باعث نمی‌شود سرمایه سوزی شود؟ کریمی و مهدوی‌کیا محبوبیت زیادی در فوتبال دارند و ورودشان به فدراسیون اگر با موفقیت همراه نباشد به نوعی باعث تخریب خود آنها هم خواهد شد.

ما باید در نظر بگیریم که تجارب خوبی از حضور نفرات قبلی نداشتیم و حضور فوتبالی هایی مثل کریمی و مهدوی‌کیا می‌تواند جذاب و جالب توجه باشد. مگر عزیزانی که پیش از این روی کار بودند چه عملکردی در مدیریت فدراسیون فوتبال و لیگ برتر داشتند؟ اگر کارنامه آنها موفق بود که شاهد چنین وضعیتی در حال حاضر نبودیم. در دوره‌های گذشته به جز زمان خیلی قدیم و دوره دکتر دادکان کارنامه موفقی در فدراسیون فوتبال شاهد نبودیم و در آن مقطع هم مشکلات فوتبال به اندازه امروز نبود و با مسائل و مشکلات کمتری طرف بودیم. من زحمات نفرات قبلی را نمی‌خواهم زیر سوال ببرم و آنها هم زحمت کشیدند ولی به هر حال وقت آن رسیده که فرصت به فوتبالی ها داده شود و از آنها حمایت شود و ما هم باید به آنها کمک کنیم تا موفق شوند و پرچم ایران را بالا ببرند.

در مورد سایر گزینه‌های ریاست فدراسیون چه نظری دارید؟

من به عزیزی خادم و بهاروند احترام می‌گذارم ولی فکر می‌کنم علی کریمی و کیومرث هاشمی گزینه‌های جذاب‌تری برای ریاست فدراسیون هستند. کیومرث هاشمی هم مدیر موفق و کاربلدی است که می‌تواند برای فوتبال مفید باشد و تیم خوبی هم کنار خودش قرار داده است و آنها هم گزینه‌های خوبی برای ریاست فدراسیون فوتبال هستند.

فسادی که در فوتبال از آن صحبت می‌شود با مدیریت فوتبالی‌ها قابل رفع و رجوع است؟

فوتبال یک پدیده محبوب اجتماعی است و با اینکه خیلی‌ها قصد دارند آن را تخریب کنند و چهره‌اش را مخدوش کنند ولی تاثیری روی محبوبیتش نگذاشته است و مردم هنوز فوتبال را دوست دارند. خیلی ها سعی می‌کنند چهره فوتبال را خراب کنند و بگویند زد و بند و باند بازی و دلالی و این مسائل در آن وجود دارد ولی واقعاً اینطور نیست و این موارد درصد کمی از کلیت فوتبال را شامل می‌شود. نمی‌دانم چرا می‌خواهند فوتبال را پیش مردم خراب کنند. طرف سالها در فوتبال بوده و نان این فوتبال را خورده ولی وقتی فوتبالش تمام می‌شود و کنار می‌رود می‌آید علیه فوتبال صحبت می‌کند. چرا؟ دلیلش چیست؟ پدیده اجتماعی به این محبوبی که می‌تواند تاثیر مثبتی روی جامعه ما داشته باشد و مردم را شاد کند چرا باید انقدر تخریب شود؟

بحث ریاست فدراسیون فوتبال و مجمع انتخاباتی در سال‌های اخیر با مسائلی مثل لابی‌گری همراه بوده و افرادی که نفوذ و ارتباطات بهتری دارند شانس بیشتری دارند روی کار بیایند. با این شرایط امکان ورود کریمی به فدراسیون را می‌دهید؟

برای همین است که می‌گویم همه باید به کریمی و مهدوی‌کیا کمک کنند. افرادی که سابقاً در فدراسیون بودند نباید به فکر حفظ جایگاه خود و استفاده از نفوذ و اعتبارشان برای ماندن در پست باشند و باید حالا که فضا فراهم شده جوان‌های فوتبالی روی کار بیایند. این افراد از نفوذ و اعتبار خودشان استفاده کنند برای کمک به کریمی و مهدوی‌کیا و سعی کنند فضا را برای آمدن آنها فراهم کنند.

شما در حالی از کریمی حمایت می‌کنید که در گذشته با او اختلاف داشتید.

ممکن است در گذشته با کریمی زاویه داشتم و اختلافاتی داشتیم ولی این موضوع نه از ارزش‌های کریمی کم می‌کند و نه از ارزش‌های من. خدا این ویژگی را در انسان‌ها قرار داده است که می‌توانند با هم مخالف باشند ولی به هم کمک کنند و ما دشمنی که با هم نداریم.

و در پایان اینکه برای درست کردن فوتبال و نجات دادنش از موارد منفی که عنوان می‌شود باید چکار کرد؟

چالش ساختار شکنی و ایجاد تغییر همیشه جذاب‌تر از باقی ماندن در لاک گذشته است. تیم جدیدی که روی کار می‌آید باید شکل جدیدی ایجاد کند و سیستم را عوض کند و نوع جدیدی از مدیریت را به نمایش بگذارد و کاری به این نداشته باشیم در گذشته چه ضعف ها و اشکالاتی وجود داشته و از نو شروع کنیم و فوتبال را به خوبی مدیریت کرده و جلو ببریم.

7474