میزگرد برنامه وقت اضافه در خصوص دربی 94/ کلهر: پرسپولیس برنده دربی خواهد بود/ سیدصالحی: کری‌خوانی برای هوادار است و پیشکسوتان نباید حرمت‌ها را زیر پا بگذارند

میزگرد برنامه وقت اضافه در خصوص دربی 94/ کلهر: پرسپولیس برنده دربی خواهد بود/ سیدصالحی: کری‌خوانی برای هوادار است و پیشکسوتان نباید حرمت‌ها را زیر پا بگذارند

پایگاه خبری فوتبالی- محمود کلهر و سیدمهدی سیدصالحی دو پیشکسوت فوتبال کشورمان که هر دو نیز سابقه حضور در هر دو تیم پایتخت را دارند، روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و با این برنامه گفت‌وگو کردند.

به گزارش فوتبالی، محمود کلهر در ابتدای سخنانش، در پاسخ به اینکه نتیجه دربی چه خواهد شد، گفت: فکر میکنم پرسپولیس برنده دربی باشد. به این دلیل که همیشه دربی متفاوت بوده است و تیمی که حسابی روی آن نمیشده و در افت چشمگیری بوده، در صورت برد در دربی، ناکامی‌ها را جبران کرده و سرپوشی روی ضعف های خود گذاشته است. با توجه به این که هر دو مربی، بازیکنان بزرگی در هر دو تیم بوده‌اند و سال‌های زیادی بازی کرده‌اند و همچنین نیمکت هر دو تیم، باعث خواهد شد که این بازی بسیار جذاب باشد. امیدوارم که هواداران عزیز از این دو مربی حمایت کنند حتی اگر این دو مربی نتیجه لازم را نگیرند. باید از طرف هواداران و مدیریت باشگاه ها، از مربیان ایرانی که خیلی خوب کار می کنند و دانش خود را بالا می برند، حمایت شود. اگر به دور از حاشیه این بازی انجام شود، بازی بسیار خوبی خواهد شد. کری‌خوانی خوب است. من خودم با دوستان خوب استقلالی‌ام همیشه صحبت می کنیم و کری می خوانیم. اما نباید طوری شود که خدایی نکرده حرمت ها شکسته شود. باید طوری باشد که کیفیت بازی بالا برود. فوتبال هیچ وقت قابل پیش بینی نیست و جذابیت فوتبال نیز به همین دلیل است. من سال‌های سال در پرسپولیس بازی کردم و امیدوارم پرسپولیس برنده دیدار باشد اما من امیدوارم که کیفیت بازی بالا باشد تا ما بتوانیم نکات فنی از آن در بیاوریم برای نوجوانان و جوانان کشورمان و اینکه بتوانیم به فوتبال روز دنیا نزدیک شویم.

سیدمهدی سیدصالحی در ابتدای سخنانش در رابطه با نتیجه دربی، گفت: شرایط دو تیم استقلال و پرسپولیس اکنون نسبت به یک ماه قبل فرق کرده است. دربی هیچ موقعی ربطی به جدول نداشته و حساسیت آن نسبت به بازی های دیگر فرق داشته است. کری‌خوانی و حساسیتی که از هفته های قبل، از سوی طرفداران ایجاد می‌شود، باعث ایجاد استرسی در میان مربیان و بازیکنان می شود که این استرس، خودش را در طی دیدار نشان می دهد. قدرت هجومی پرسپولیس پس از فینال آسیا به علت ترک باشگاه توسط بشار رسن (بازیکنی که کمربند خط میانی پرسپولیس را به خط حمله تیم متصل کند) و محرومیت عیسی آل‌کثیر، کمرنگ‌تر شده است. در مقابل، تیم استقلال به علت برگشت مصدومان و بازگشت شیخ دیاباته، از نظر هجومی نسبت به اوایل فصل بهتر شده است. در دیدار برابر آلومینیوم مشهود بود که پس از ورود شیخ دیاباته، نیروی تهاجمی استقلال بیشتر شد. البته بازیکنان پرسپولیس از نظر تجربه، نسبت به بازیکنان استقلال با تجربه تر هستند. من شخصا نمی توانم نتیجه دیدار را پیش بینی کنم. به قول پیشکسوتان فوتبال، بازیکنانی که دربی‌باز باشند، می توانند تاثیر بیشتری در نتیجه دیدار داشته باشند. از نظر من به دلیل اینکه هر دو تیم عطش و انگیزه بردن دارند، بازی تماشاگرپسندی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا نبود تماشاگران، استرس بازیکنان را کمتر خواهد کرد یا خیر، گفت: جذابیت فوتبال به وجود هواداران است. وقتی هوادار در ورزشگاه نباشد، انگیزه بازیکنان مقداری کمرنگ تر خواهد شد. حساسیت دربی به خودی خود به استرس بازیکنان اضافه می کند اما بازیکنان، بازیکنان با تجربه ای هستند و سالیان سال است که بازی می کنند و استرس تا حدی از آن ها به دور است. ولی در مجموع در چنین بازی ای، نبود هواداران مقداری از استرس بازیکنان را کم می کند. همه مشاهده کردیم که پس از آمدن ویروس کرونا، انگیزه بازیکنان و جذابیت فوتبال کمرنگ تر شده است. مخصوصا در تیم های پرطرفدار مانند سپاهان، پرسپولیس، استقلال، تراکتور و ... کم بودن انگیزه در بازیکنان مشهود است. 

کلهر در این خصوص اظهار داشت: شک ندارم که نبود هوادرارن در ورزشگاه، باعث می شود که بازیکنان استرس کمتری داشته باشند و بتوانند کیفیت فنی خود را به شکل بهتری نشان دهند. دو نکته حیاتی این دیدار، خلاقیت و دیگری قدرت تصمیم گیری مربیان و نیمکت هر دو تیم است که اگر این کار را بتوانند درست انجام دهند و تفکرات تاکتیکی خود را به بازیکنان، خوب القا کنند، میتواند عامل موفقیت یک تیم در دربی باشد. همچنین این می تواند عامل این باشد که بازی باکیفیتی را از سوی هر دو تیم داشته باشیم.

سیدصالحی در تعریف یکی از خاطرات خود از دربی گفت: یکی از خاطراتی که همیشه با من است و هروقت دربی برگزار می شود، یاد من را به آن صحنه می برد این است که سال 88 بود که من در استقلال بودم و تیممان بسیار پرقدرت و پرمهره بود. از پرسپولیس خیلی پرمهره تر و کامل تر بودیم. بازی یک یک بود و حسین کاظمی توپی را در عمق به من داد و من به این واسطه که اطمینان صد در صد از گل شدن توپ داشتم، با خیال راحت ضربه زدم. اگر یادتان باشد آن صحنه ای بود که شیث رضایی و علیرضا حقیقی با هم درگیر شدند. توپ گل نشد و در ادامه همان دیدار، آقای کریم باقری شوتی از میانه میدان زد و ما آن بازی را 2 -1 به پرسپولیس باختیم. آن خاطره برای من بسیار تلخ است. آن روز من تا دیروقت در استادیوم بودم و از ناراحتی نمی توانستم بیرون بروم و فشار سنگینی روی من بود. مدت زیادی هم بود که دربی‌ها با نتیجه مساوی به پایان می رسیدند. پس از آن بازی، هواداران فهیم استقلال می آمدند در تمرینات و از من حمایت می کردند و به هیچ وجه بی احترامی ای به من نشد. جالبتر این بود که سوال پیامکی برنامه نود همان شب، مربوط به این بود که موقعیت گل کدام بازیکن صد در صد بود، هوار ملا محمد یا سیدمهدی سیدصالحی و این داغ دل هواداران را تازه می کرد و مانع فراموشی آن ها می شد. این خاطره برای من خاطره بسیار تلخی است. 

وی در رابطه با نقش پررنگ فضای مجازی گفت: متاسفانه از وقتی که فضای مجازی جا افتاده است، خیلی از پیشکسوتان ما، حرمت پیشکسوتی را کنار گذاشته اند. من یک سال در پرسپولیس در دوران آقای دایی، به عنوان بهترین گل زن پرسپولیس حضور داشتم. در بازی سپاهان و پرسپولیس، من به عنوان کارشناس برنامه فوتبال برتر حضور داشتم. پس از بازی دیدم که یکی از دوستان به من بی احترامی کردند و گفتند این آقا کجا پیشکسوت است؟! این حرف ها اصلا زیبنده نیست. کری‌خوانی برای هوادار است. امروزه پیشکسوت های ما در فضای مجازی بی احترامی می کنند. هوادار چه چیزی می خواهد از پیشکسوت یاد بگیرد؟ من وقتی به عنوان کارشناس در برنامه تلویزیونی حاضر می‌شوم، باید طرفداری کنم یا باید صحبت فنی انجام دهم؟ ما وقتی پس از دوران بازیکنی، پیشکسوت می شویم و وارد عرصه مربیگری می شویم، باید الگوی اخلاقی، معرفتی و رفاقتی باشیم. نه اینکه به خاطر جمع کردن چند فالوئر، بیاییم و منطق فنی فوتبال را کنار بگذاریم. چرا قداست تیم ها را زیر سوال می بریم و بی احترامی می کنیم؟ هر تیمی برای هوادار خودش محترم است. هر تیمی برای شهر خود محترم است. جواب دادن به خیلی از آدم ها، خیلی راحت است. من خودم سالیان سال در سپاهان بازی کردم و چون مکتب بزرگتری و احترام را یاد گرفتم، هیچ موقع به بزرگتر خودم بی احترامی نمی کنم.

کلهر نیز در تعریف یک خاطره از دربی گفت: ابتدا بگویم که با حرف های آقای سیدصالحی کاملا موافقم و امیدوارم که پیشکسوت های ما همیشه حرمت همدیگر را نگه دارند. کری‌خوانی ها نیز طوری نباشد که نوجوانان و جوانان برداشت منفی داشته باشند و برداشت بدی از الگوهای خود داشته باشند. خاطره ای که میخواهم بگویم در رابطه با بازی ای بود که در بندرعباس انجام شد. تعداد تماشاگران بسیار کم بود و شرایط ورزشگاه به گونه ای شبیه به همین دوران کنونی کرونا بود. تمام جذابیت دربی به حضور تماشاگران است و نبود تماشاگران، روح و حس مخصوص خود را به بازیکنان نخواهد داد. جالب بود که هم استقلالی ها هم پرسپولیسی ها در یک هواپیما نشستیم و به آن جا رفتیم. در هواپیما بسیار رفیق بودیم و قربان صدقه هم می رفتیم! اما در زمین بازی اینگونه نبود و آن بازی محرومیت های زیادی را به دنبال داشت. البته بازی، بازی بدی نشد ولی به دلیل عدم حضور تماشاگران، کیفیت لازم را نداشت. من خوشبختانه در آن بازی بد بازی نکردم. چون بازی تماشاگر نداشت، زیاد دیده نشد و زیاد هم صحبتی از آن نشد. در مجموع نبود هواداران، روح و جذابیت بازی را از بین می برد. امیدوارم در این هفته شاهد بازی خوبی از هر دو تیم  باشیم. مخصوصا با وجود اینکه چند بازی اخیر این دو تیم که فرهاد مجیدی در استقلال و یحیی گل‌محمدی مربیان پرسپولیس بودند، بازی های جذاب و پرگلی بوده اند. امیدوارم در دیدار این هفته نیز مردم عزیزمان با مشکلات زیادی که دارند، بازی خوبی را مشاهده کنند.

6641