گزارش ویژه/ بررسی اختلاف فدراسیون فوتبال و شستا؛ شستا یوروی روز می‌خواهد، فدراسیون یوروی سال گذشته می‌دهد!

گزارش ویژه/ بررسی اختلاف فدراسیون فوتبال و شستا؛ شستا یوروی روز می‌خواهد، فدراسیون یوروی سال گذشته می‌دهد!

پایگاه خبری فوتبالی- بدهی فدراسیون فوتبال به  شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) یکی از داغ ترین اخبار چند ساعت رسانه ها بوده و خبر مزایده و حراج ساختمان فدراسیون فوتبال در خیابان سئول تهران مثل بمب صدا کرده است.

به گزارش فوتبالی، در مهر ماه سال98 فدراسیون فوتبال برای پرداخت دستمزد مارک ویلموتس سرمربی وقت تیم ملی ایران از شرکت شستا 2 میلیون یورو قرض کرد اما مدیران فدراسیون فوتبال این بدهی را تسویه نکردند تا اینکه شرکت شستا روز گذشته ساختمان فدراسیون فوتبال را به حراج گذاشت.

صفی‌الله فغان‌پور رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال در خصوص مزایده ساختمان فدراسیون فوتبال به دلیل بدهی دو میلیون یورویی به شرکت شستا به برنامه صبحگاهی شبکه سه گفته است: "شرکت شستا به صورت جدی و قانونی اقدام کرده و می‌خواهد پولش را بگیرد. فدراسیون فوتبال هم دچار مشکلات مالی است و شستا از طریق اجرای احکام مجتمع قضایی ساختمان فدراسیون را توقیف کرد و ساختمان فدراسیون فوتبال توسط کارشناسان حدود 68 میلیارد و 500 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. در این مدت حدود 16 میلیارد تومان به شستا پول پرداخت کردیم، اما آقایان این موضوع را نپذیرفتند و 16 میلیاردی که ما به شستا پرداخت کردیم، کنار گذاشتند. طبق روزی که از شستا پول گرفتیم، 16 میلیارد پول پرداخت کردیم و 9 میلیارد باقی مانده است. باید نسبت به قیمت ارز همان زمانی که پول را از شستا گرفتیم بدهی‌مان را پرداخت کنیم ولی شرکت شستا به قیمت امروز یورو، پولش را می‌خواهد."

اما حسن محمدی  رییس روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) بعد از اظهارات فغانپور در گفت و گویی با خبرگزاری ها اعلام کرد: "همه چیز مشخص است و نمی‌دانم مسئولان فدراسیون فوتبال چرا اینقدر موضوع را پیچیده می‌کنند.  ما دو میلیون یورو به فدراسیون فوتبال پرداخت کردیم و از آنها چک ارزی گرفتیم. ریال ندادیم که ریال بگیریم و بازگرداندن پول هم یک سیر طبیعی و مشخص دارد. این پول سهامداران است و ما نمی‌توانیم از طرف چند میلیون سهامدار شستا تصمیم بگیریم و برعکس باید پیگیر مطالبات آنها باشیم.  ما دو میلیون یورو پرداخت کرده‌ایم و فدراسیون باید همین رقم را برگرداند. هنگام پرداخت مطمئناً 16 میلیاردی هم که می‌گویند، محاسبه می‌شود، ضمن اینکه دادگاه حتی جریمه تأخیر را هم در حکم آورده است.»"

اختلاف 38 میلیارد تومانی!

با توضیحاتی که در بالا خواندید حتما متوجه وضعیت آشفته ای که فدراسیون فوتبال دچارش است شده اید. فدراسیون فوتبال در واقع روزی که قیمت هر یورو در بازار تهران 12.500 تومان بوده است 2 میلیون یورو از شستا دریافت کرده است در آن روز ارزش ریالی آن معادل 25 میلیارد تومان بوده است و فغانپور و فدراسیون فوتبال با این فرمول می گویند 16 میلیارد پرداخت کرده اند و باید 9 میلیاردیگر به شستا پرداخت کنند اما این شرکت می گوید ارز داده و چک ارزی دریافت کرده است.

قیمت هر یورو امروز در بازار تهران 31.500 است وقتی آن را در 2 میلیون یورو ضرب می کنیم ماشین حساب به ما عدد63 میلیارد تومان را نشان می دهد و این یعنی بدهی فدراسیون فوتبال به شستا بیش از دو برابر شده است!
در واقع فدراسیون فوتبال روزی که 2 میلیون یورو از شستا قرض کرد 25 میلیارد تومان به این شرکت بدهکار شد اما حالا با توجه به افزایش قیمت ارز این بدهی به 63 میلیارد تومان رسیده است و این یعنی یک اختلاف حساب38 میلیارد تومانی که فدراسیون فوتبال باید آن را پرداخت کند، البته با نوسان های قیمت ارز ممکن است این رقم حتی بیشتر یا کمتر هم بشود. در واقع شستا یورو می خواهد و اختلاف ریالی امسال و پارسال برایش مهم نیست اما فدراسیون می خواهد به قیمت سال گذشته یورو به شستا پول بدهد که با توجه چک ارزی فدراسیون به شستا، قاضی پرونده هم به نفع شستا رای داده است. اگر فدراسیون ریال می گرفت شاید بیشتر به نفعش بود. در واقع فدراسیون باید به اندازه ۲ میلیون یوروی مهر ۹۸ از شستا ریال می گرفت و خودش از بازار ارز تهیه می کرد اما برای اینکه فدراسیون مستقیم یورو بگیرد، ۲ میلیون یورو از شستا قرض کرد تا در نهایت ساختمانش حراج و به صورت رسمی و قانونی به مزایده گذاشته شود.

گزارش از سعید لطفی/ پایگاه خبری فوتبالی

9697