میزگرد جنجالی با موضوع حضور VAR در فوتبال ایران/ عسگری: قهرمانی، صعود یا سقوط تیم‌ها ممکن است با یک تصمیم داور اتفاق بیفتد/ مرادی: پس از فراهم کردن امکانات اولیه و بدیهی داوران، می‌توانیم به افق بالاتر که استفاده از VAR است فکر کنیم

میزگرد جنجالی با موضوع حضور VAR در فوتبال ایران/ عسگری: قهرمانی، صعود یا سقوط تیم‌ها ممکن است با یک تصمیم داور اتفاق بیفتد/ مرادی: پس از فراهم کردن امکانات اولیه و بدیهی داوران، می‌توانیم به افق بالاتر که استفاده از VAR است فکر کنیم

پایگاه خبری فوتبالی- حسین عسگری رییس اسبق دپارتمان داوری و مسعود مرادی از داوران سابق و عضو سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در رابطه با لزوم حضور VAR یا کمک داور ویدیویی در فوتبال ایران گفت و گو کردند.

به گزارش فوتبالی، عسگری در ابتدای سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا امکان آمدن VAR به فوتبال ایران هست یا خیر، گفت: اگر ما ادعا داریم که فوتبال و لیگمان حرفه ای است، یکی از الزامات  فوتبال حرفه‌ای کمک داور ویدیویی است. اشتباهات داوری در تمام دنیا وجود دارند و فیفا از سالیان پیش به دنبال این بود که این اشتباهات را کاهش دهد. همانگونه که از سال 1992 آمدند و بحث داور و کمک داور را جدا کردند. زیرا تا قبل از آن، کسانی که در جام جهانی به عنوان کمک داور به کار گرفته می‌شدند، کمک داور نبودند و داور بودند و وقتی که از آن ها خواسته می‌شد که کار  کمک داوری انجام دهند، اشتباهات فاحشی را مرتکب می‌شدند. پس از سال ها متوجه شدند که انسان امکان خطا دارد. کار داوری کار حساسی است و احتمال خطا در آن بالاست. پس از سال ها برای حل مشکلات به این نتیجه رسیدند که باید از تکنولوژی استفاده کرد. و این باعث ظهور تکنولوژی خط دروازه و کمک داور ویدیویی شد. اشتباهات داوری ممکن است ضررهای اقتصادی به همراه داشته باشد. مانند گل مارادونا در جام جهانی 1986 که تغییرات اقتصادی و سیاسی برای دو کشور به همراه داشت. در نتیجه استفاده از تکنولوژی در داوری، از الزامات است. البته من قبلا هم اشاره کردم که اگر همین الان اراده فدراسیون قویا بر این موضوع باشد و منابع مالی هم تامین باشند، حداقل یک سال تا یک سال و نیم طول می‌کشد که بتوانیم این تکنولوژی را به ایران بیاوریم. اینگونه نیست که اکنون تصمیم بگیریم و هفته دیگر بتوانیم به آن برسیم. در چند سال اخیر مسئولان داوری برای مطرح کردن خود می‌گفتند که از دور برگشت یا به زودی VAR را راه می‌اندازیم. در واقعیت اینگونه نیست و به کلاس‌های زیادی برای داورها و کمک داورها نیاز است. هر شرکتی نیز توانایی در اختیار قرار دادن این تکنولوژی و امکانات را ندارد. شرکت هایی هستند که فیفا آن ها را تایید کرده. در همین جام باشگاه های امسال که در قطر برگزار شد، حداقل 28 دوربین به کار گرفته شد. زیرا آن صحنه مهم، از چند زاویه مهم بازبینی می‌شود و داوران ساکن در اتاق VAR، بررسی می‌کنند و اطلاعات را به داور وسط می‌دهند که او هم یا قبول می‌کند یا می‌رود و بازبینی می‌کند. این قضیه به تشکیلات و متخصصان جدا نیاز دارد. به همین دلیل است که فیفا هنوز این تکنولوژی را برای همه اجباری نکرده است. زیرا راه اندازی و به کارگیری آن کار راحتی نیست. در آسیا نهایتا 5 یا 6 کشور از آن استفاده می‌کنند.

مرادی در ابتدای سخنانش در رابطه با اینکه اگر کشوری بخواهد کمک داور ویدیویی را به فوتبالش بیاورد باید 300 هزار دلار هزینه کند، گفت: من هم چنین رقمی را شنیده ام. اما اگر بخواهیم به صورت کلان این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، باید این را مشخص کنیم که آیا اراده‌ای برای به کارگیری این سیستم در کشورمان هست یا خیر. آیا هزینه آن را فدراسیون متقبل خواهد شد یا باشگاه‌ها؟ باید تعاملی بین اجزای مختلف فوتبالمان برقرار شود و همانطور که آقای عسگری نیز اشاره کردند، باید مراحل سخت افزاری مربوط به دوربین ها با صدا و سیما هماهنگ شوند. باید آموزش هایی برای این سیستم داده شود. با نگاهی خوشبینانه شاید بتوانیم تا یک سال آینده این تکنولوژی را به ایران بیاوریم. این تکنولوژی گران است اما فکر میکنم فیفا مدتی پیش، نمونه ارزان تر آن را نیز ارائه و پیشنهاد داد. اگر خواست و اراده برای این سیستم وجود دارد، همه باید کمک کنند. باشگاه ها، فدراسیون و وزارت باید دست به دست هم دهند تا این مشکل حل شود. اما من اکنون میبینم که ما در بدیهی ترین نیازهای داوران دچار مشکل هستیم. ما اکنون در فصل سرما قرار داریم اما همه داوران ما پیراهن آستین بلند مخصوص فصل سرما ندارند. مشکلات ما تا این حد ریشه‌ای هستند. ما حتی در پرداخت دستمزد داوران، حتی ناظران، مانند آقای عسگری و افراد باتجربه دیگر کشورمان، دچار مشکل هستیم. به داوران و ناظران که زحمت زیادی می‌کشند، باید در شان آنها دستمزد پرداخت شود. ما در امکانات اولیه داوری در حال درجا زدن هستیم. اینها انتقاد نیست و واقعیت است که من می‌گویم. بعد از حل اینها ما می‌توانیم به افق بالاتری که VAR است نگاه بکنیم. من قبول دارم که در تمام دنیا این تکنولوژی نیاز است اما هنوز اراده و خواست مخصوص برای استفاده از این سیستم را در کشورمان نمیبینم. 

عسگری در راستای سخنان مسعود مرادی ادامه داد: در فوتبال ما مسئولیت پرورش و آماده‌سازی بازیکنان، باشگاه‌ها هستند. مسئولیت داور با کیست؟ با فدراسیون فوتبال. فدراسیون باید حداقل امکانات، همانطور که آقای مرادی اشاره کردند، در اختیار داوران قرار دهد. این واقعا جای تاسف دارد که داوری در این فصل سرما، لباس آستین بلند یا گرمکن نداشته باشد. در تمام دنیا و در اکثر کشورهای آسیا، امکاناتی که برای داوران لازم است را قبل از شروع فصل به طور تمام و کمال در اختیار داوران می‌گذارند. داوران ما دلخوش به چه چیزی باشند تا خود را قوی تر و آماده تر بکنند؟ الان داوران ما برای آمادگی بدنی و تمرینات فیزیکی باید کجا برود و تمرین بکند وقتی زمینی در اختیارشان نیست؟ باید به پارک یا خیابان بروند؟ هیچکدام از این امکانات را فدراسیون در اختیار داوران نمی‌گذارد و توقع از داوران نیز هست که هیچ اشتباهی نکنند. طبیعی است که اشتباه می‌کنند. رکن اساسی یک مسابقه فوتبال داور است و باید این اهمیت بالا به او داده شود. داوری که بخواهد یک مسابقه را قضاوت بکند، با چه روحیه ای باید این کار را بکند تا درصد اشتباهش کم شود؟ طبیعتا تا وقتی این نگاه و اهمیت وجود نداشته باشد، داوران نیز نمی‌توانند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند. 

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا خود داوران اقدام به راه‌اندازی تشکلی برای ساماندهی این قضایا کرده اند یا خیر، گفت: خیر. زیرا طبق قوانین موجود در فوتبال کشورمان، کمیته داوران زیر نظر فدراسیون فوتبال کار می‌کند و داوران زیر نظر فدراسیون هستند. در کشوری مثل انگلیس، داوران اتحادیه دارند و مستقل هستند و خواسته‌هایشان را مطرح می‌کنند. داوران ما از لحاظ ضریب هوشی و توانایی، داوران بزرگی در آسیا هستند. اگر بتوانیم از داورانی که برای لیگ برتر که بالاترین سطح فوتبال کشورمان است انتخاب می‌کنیم، چه از لحاظ مالی چه از لحاظ امکانات حمایت کنیم، گامی رو به جلو برای کاهش اشتباهات داوران برداشته خواهد شد.

مرادی در پاسخ به اینکه آیا VAR مخفی در مسابقات کشورمان مانند مسابقه مس رفسنجان و سپاهان یا ذوب آهن و پیکان،داریم یا خیر، گفت: خیر. ما قبلا هم چنین مواردی داشتیم که داور تصمیم گرفته و سپس کمک داوران یا داور چهارم تصمیم او را عوض کردند. در سال گذشته هم من دیدم که دو سه بار داوران پنالتی گرفتند و سپس از طریق دستیارانشان به آن‌ها اطلاع داده شدکه اشتباه کرده‌اند. ما چیزی به اسم VAR مخفی و اینکه کسی بیرون از زمین تصاویر را با موبایل بررسی می‌کند نداریم و این ها مسائلی هستند که در رسانه ها مطرح شده اند. حتی اگر هم وجود داشته باشد، کاملا غیرقانونی است. من موافق VAR هستم. مخصوصا با این هجمه‌ای که از سوی تیم ها وجود دارد. اما یک همکاری دوطرفه‌ای را می‌طلبد. اما من باز هم تاکید می‌کنم گه ما باید الان داورانمان را از همه نظر بیشتر مورد حمایت قرار دهیم تا بتوانیم درصد اشتباهات داوری را کمتر کنیم. پس از آن میتوانیم به سطح بالاتری که استفاده از کمک داور ویدیویی است برسیم. 

عسگری ادامه داد: کلاس های پیش فصل و توجیهی برقرار هستند و جسته و گریخته انجام می‌شوند. شرایطی که اکنون بر دنیا حاکم است، اجازه برگزاری حضوری این کلاس ها را نمی‌دهد. وقتی این کلاس ها را به صورت آنلاین برگزار می‌شوند، به علت مشکلات اینترنت، برگزاری آن ها با مشکلاتی همراه خواهد بود. 

عسگری در رابطه با بحث وجود VAR مخفی، گفت: این اتفاقات ممکن است در هر فوتبالی بیفتد. اما وقتی زمان تصمیم گیری بیش از حد طولانی شود، حرف و حدیث هایی از این قبیل به وجود خواهند آمد. توصیه ای که فیفا اکیدا به ناظران داوری دارد این است که بین دو نیمه یا در جریان بازی به سراغ داور نروند. من در چند بازی گذشته دیدم که ناظر از جایش بلند می‌شود و در بحث ها شرکت می‌کند. این باعث ایجاد شک و شبهه می‌شود. کمیته داوران باید در این مورد تصمیم گیری بکند. البته خوشبختانه تصمیم هایی که داوران در نهایت گرفتند، درست بوده اند. نیاز امروز فوتبال حرفه ای این است که VAR وجود داشته باشد. زیرا قهرمانی یا سقوط یا صعود تیم ها ممکن است با یک تصمیم داور اتفاق بیفتد. داور قطری فینال جام باشگاه‌های آسیا، بعد از علیرضا فغانی، بهترین داور آسیاست. ولی مشاهده کردیم که در دو صحنه، نتوانست به خوبی صحنه را ببیند و تصمیم بگیرد. اما با کمک VAR، عدالت برقرار شد و این اهمیت کمک داور ویدیویی را نشان می‌دهد.

6641