گزارش ویژه/ تحریم های ایران مانع اصلی انتقال پول استقلال به حساب شفر

گزارش ویژه/ تحریم های ایران مانع اصلی انتقال پول استقلال به حساب شفر

خبرگزاری فوتبالی- باشگاه استقلال برای پرداخت مطالبات وینفرد شفر با مشکل بزرگی مواجه شده است.

به گزارش فوتبالی، دو روز قبل بود که رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال در استوری اینستاگرامش اعلام کرد 200 هزار دلار از مطالبات 600 هزار دلاری وینفرد شفر را به حساب این مربی در کشور کرواسی حواله کرده است.

اینکه چرا خلیل‌زاده پول را به حسابی در کرواسی حواله کرده، گویا به خاطر مشکلات مربوط به تحریم‌های ظالمانه ایران بوده چرا که امکان واریز به حساب شفر در کشور آلمان نبوده است. منتهی با گذشت 48 ساعت از این ماجرا، ظاهرا هنوز پولی به حساب شفر ننشسته است و به نظر می‌رسد استقلال نمی‌تواند از طریق کشورهای اروپایی، واریزی به حساب مربی اسبقش داشته باشد. چرا که اگر این کار امکانپذیر بود، پرسپولیس مطالبات برانکو را به حساب این مربی در کشورش واریز می‌کرد و کار به انتقال فیزیکی پول نقد برانکو به مسقط با حواله ارزی وزارت امورخارجه نمی کشید. قبلا شفر زمانی که ایران بود به صورت نقدی پول را از باشگاه می گرفت(حقوق او ماهیانه 70 هزار دلار بود که سه ماه یکبار 210 هزار دلار دریافت می کرد) و آن را از طریق سفارت آلمان به حسابش در کارلسروهه انتقال می داد. به خاطر تحریم ها استقلال نمی تواند به راحتی به حساب شفر در آلمان پولی واریز کند و ظاهرا این فقط مختص آلمان نیست و حتی در کرواسی هم نمی شود پولی به حساب شفر در این کشور ریخت. حسابی که ظاهرا به خاطر دریافت پول استقلال باز شده و البته چون کرواسی چون جزو شنگن نیست مدیران استقلال تصور کرده اند که می شود به حساب شفر پول واریز کرد اما واقعیت این است که با توجه به تحریم ها، اگر این امکان وجود داشت، پرسپولیس به حساب برانکو در کرواسی پول می ریخت تا کار به انتقال فیزیکی و حساب عمانی و حواله ارز دولتی نرسد.

احتمالا این سوال برایتان به وجود آمده که استقلال علیرغم این مشکل چگونه به دیاباته و میلیچ پول می‌دهد. داستان از این قرار است که دیاباته در کشور امارات حساب دارد که مشکلی برای دریافت پول از حساب با مبدا ایران و یا توسط صرافی ها ندارد. میلیچ هم مدیر برنامه اش در امارات حساب دارد و البته هر دو بازیکن هم می توانند می‌توانند مطالباتشان را به صورت نقد در تهران دریافت کنند و بعد از طریق صراف به حسابشان  در امارات انتقال دهند. منتهی طلب شفر فقط باید به حساب او بنشیند و امکان پرداخت نقدی به او که در حال حاضر در آلمان است وجود ندارد. 

پیش از تحریم ها فیفا و ای اف سی در انتقال پول به ایران و همچنین انتقال پاداش ها و سهم ایران در فیفا و ای اف سی به حساب خارجی ها کمک می کردند اما جدیدا آنها گفته اند که تحریم ها اجازه نمی دهد پول ایران در فیفا و ای اف سی به حساب طلبکاران خارجی برود. توجیه فیفا و ای اف سی این است که آنها بانک نیستند تا پول را انتقال دهند و فقط پول را به بانکها می دهند اما بانکهای خارجی به دلیل تحریم ها نمی توانند پول را به حساب باشگاهها و یا فدراسیون فوتبال ایران واریز کنند. البته باشگاههای ایرانی و فدراسیون فوتبال ایران هم فعلا به خاطر تحریم ها، نمی توانند از حسابهایشان در خارج از کشور استفاده کنند.

1984