گزارش ویژه/ نگاهی به خریدهای استقلال؛ خوب، بد، زشت!

گزارش ویژه/ نگاهی به خریدهای استقلال؛ خوب، بد، زشت!

خبرگزاری فوتبالی- طبق تصمیم جدید سازمان لیگ، هر تیم می تواند در فصل نقل و انتقالات 7 خرید لیگ برتری انجام بدهد.

به گزارش فوتبالی، استقلال که طبق معمول فصول اخیر، تیمش را بدون سرمربی (و با حضور انبوهی از مشاوران که ممکن است 10 بازی فصل قبل را هم ندیده باشند) سر و سامان می دهد تا به حال 5 خرید انجام داده و با حضور احتمالی سعید واسعی تنها یک خرید لیگ برتری دیگر می تواند داشته باشد. این 5 سهمیه چه کسانی هستند؟ پست بازی شان کجاست؟ احتمال بازی کردن شان چقدر است؟ در یک نگاه کلی، مظاهری و احتمالا مرادمند از این فهرست فعلا 5 نفره، وارد ترکیب اصلی و 11 نفره استقلال می شوند و مابقی برای جلای نیمکت خریداری شده اند. 

* رشید مظاهری 

تزلزل عجیب و غریب سید حسین حسینی در لیگ نوزدهم باعث شد استقلالی ها برای استراتژیک ترین محل بازی شان به سراغ رشید مظاهری بروند که در تمامی سالهای اخیر جزو 3 دروازه بان برتر فصل بوده است. مظاهری فصل قبل برای تراکتور بازی کرد و سابقه حضورش در این تیم و ذوب آهن، ثابت می کند او خرید «خوب»ی برای استقلال است.  

آمار فصل قبل: 14 کلین شیت و 23 گل خورده در 29 بازی  

* محمدحسین مرادمند 

با پوشش کامل نمایش های عجیب و غریبش در سپاهان، با پیراهن شهر خودرو تبدیل به یکی از بهترین مدافعان لیگ برتر شد. مرادمند هوش بازیخوانی و فوتبالی چشمی را ندارد. برخلاف سیاوش یزدانی کمتر مصدوم می شود و می توان روی حضور در 80 درصد بازیهای یک فصل حساب کرد. نوع بازی مرادمند شباهت زیادی به محمد دانشگر دارد با این تفاوت که قدرت حمل توپ دانشگر بیشتر است و هوش و بازیخوانی مرادمند، بهتر. با توجه به عدم تمدید قرارداد دانشگر، مرادمند می تواند در کنار غلامی و چشمی، تشکیل دهنده خط دفاع مستحکمی برای استقلال باشد.  

آمار فصل قبل: 3 گل زده در 26 بازی 

* متین کریم زاده 

عجیب ترین خرید استقلال آنهم برای پستی که سالهاست تبدیل به پاشنه آشیل این تیم شده. عملکرد همیشه ضعیف میلاد زکی پور و تلورانس باورنکردنی میلیچ باعث شد استقلال طبق معمول فصول اخیر یکی از سهمیه هایش را برای مدافع چپ خرج کند. اما سوال این است که چه کسی متین کریم زاده جوان را به مدیران استقلال پیشنهاد و آنها را مجاب به خریدش کرد؟ بازیکنی که تنها 19 بازی برای پارس جنوبی در فصلی که گذشت انجام داد و موفق به زدن گل یا دادن پاس گلی هم نشد. کریم زاده نه دریبل زن خوبی است و نه قادر است در کارهای دفاعی حضور موثری داشته باشد. او در بهترین حالت یک «زکی پور» دیگر برای استقلال می شود اگر به سرنوشت «میثم تیموری» دچار نشده و به نیمکت پیچ و مهره نشود. بی تردید مدیران فوتبالی استقلال و مشاوران شان می توانستند از همین لیگ برتر، مدافع چپ بهتری را شکار کنند البته با سن و سالی بیشتر از کریم زاده مثل عقیل کعبی، سعید آقایی، ابوالفضل رزاق پور و مهدی ترکمان که همگی کیفیت بسیار بیشتری نسبت به او دارند. 

آمار فصل قبل: 19 بازی/ بدون گل زده/ بدون پاس گل 

* احمد موسوی 

 بعد از یک نیم فصل ناکام در تراکتور راهی گل گهر شد و عملکرد خوبی داشت. سوال اصلی درباره او این است که مدیران استقلال از چه زمانی به خرید او مجاب شدند؟ با نمایش هایش در طول فصل؟ یا بعد از گلی که وارد دروازه پرسپولیس کرد؟ موسوی به عنوان دخیره غفوری خریداری شده و بعید است جایی ثابت در ترکیب استقلال داشته باشد یا پیدا کند. او را می توان خریدی برای ارتقای سطح کیفی نیمکت استقلال دانست. استقلال برای این پست می توانست مدافعی بخرد که هم بهتر است و هم جوان تر مثل حردانی فولاد (که البته قراردادی طولانی مدت دارد) ولی موسوی را نمی توان خرید «بد»ی هم توصیف کرد. 

آمار فصل قبل: یک گل و 2 پاس گل در 14 بازی 

* بابک مرادی 

یک فانتزی باز قهار با اخلاقی تند که بهترین توصیف برای او، این است: ماکت کوچک و بی کیفیت تری از داریوش شجاعیان. مرادی در ماشین سازی، بیشتر در فاز هجومی سمت راست بازی کرده یعنی درست جاییکه استقلال امثال فرشید اسماعیلی و آرش رضاوند را دارد. یک مربی خوب می تواند از مرادی، بازیکنی در خدمت تیم و با راندمان بالا بسازد. با توجه به انبوه بازیکنان استقلال در خط سوم و برتری کیفیتی شان نسبت به مرادی، شاید می شد اصلا چنین خریدی را انجام نداد.    

آمار فصل قبل: 3 گل و یک پاس گل در 25 بازی

گزارش از علیرضا خطیبی/ خبرگزاری فوتبالی

6641