مروری بر ماجرای عجیب دروازه‌بان جوان استقلال/ پورحمیدی نمی توانست استقلال را محروم کند!

مروری بر ماجرای عجیب دروازه‌بان جوان استقلال/ پورحمیدی نمی توانست استقلال را محروم کند!

خبرگزاری فوتبالی- در یکی دو روز اخیر ماجرای استقلال با حسین پورحمیدی تبدیل به معمای عجیبی تبدیل شده که البته در نهایت با افزایش مبلغ قرارداد پورحمیدی پرونده این ماجرا بسته شد!

به گزارش فوتبالی، حسین پورحمیدی دروازه بان دوم استقلال در لیگ نوزدهم در یکی دو روز اخیر حسابی خبرساز شد. 

وی که قصد داشت قراردادش با استقلال را فسخ کند، با استناد به بند ۱۵ قوانین فیفا، به دلیل بازی نکردن برای آبی ها به دنبال جدایی بود. اما ماجرا از چه قرار بود؟

قرارداد حسین پورحمیدی با استقلال در لیگ نوزدهم ۲۰۰ میلیون تومان بود که البته این قرارداد سه ساله بود اما پورحمیدی با استناد به قوانین فیفا به دلیل بازی نکردن برای استقلال به دنبال فسخ قرارداد و جداییش از استقلال بود. ماده ۱۵ قوانین فیفا می گوید: فسخ قرارداد بنا به دلایل ورزشی؛ یک فوتبالیست حرفه ای اثبات شده در صورتی که در کم تر از ده درصد مسابقات رسمی باشگاهش طی یک فصل بازی کند، می تواند قرارداد خود را به دلایل ورزشی، زودتر از موعد به پایان برساند. در چنین مواردی باید وجود دلایل عادلانه ورزشی محرز شود و وجود دلیل ورزشی باید مورد به مورد اثبات شود. در چنین مواردی، محدودیت های ورزشی نباید اعمال گردد اما با این حال پرداخت غرامت می تواند صورت گیرد. یک بازیکن حرفه ای می تواند تنها در صورتی قراردادش را فسخ کند که پانزده روز از آخرین بازی رسمی تیم او در فصل گذشته باشد.

طبق قوانین فیفا به چه بازیکنی حرفه‌ای گفته می شود؟

فیفا در ماده ۱۵ از عبارت بازیکن حرفه‌ای استفاده می کند. بازیکن حرفه ای و با ثبات به بازیکنی گفته می شود که به عنوان بازیکن اثبات شده و فیکس تیم خود است و اگر در آن صورت در کمتر از ده درصد بازی ها به میدان برود حق فسخ دارد و می تواند غرامت هم بگیرد. اما درباره حسین پورحمیدی این قاعده صدق نمی کند چرا که وی از ابتدا به عنوان دروازه‌بان دوم استقلال به این تیم اضافه شد و ذخیره دروازه بانی شد که به تیم ملی دعوت شده است‌. ضمن اینکه این دروازه بان زیر ۲۳ سال است. پس از پورحمیدی نمی توان به عنوان بازیکن حرفه‌ای و اثبات شده یک تیم نام برد. برای پیگیری بیشتر این موضوع با علی خطیر معاون اسبق استقلال صحبت کردیم تا نظر او را در این مورد جویا شویم چرا که وی به همراه سایر اعضای کادر مدیریتی استقلال قراردادهای بازیکنان در ابتدای لیگ نوزدهم را تنظیم کرده است. وی با تایید مطالب ذکر شده فوق در این گزارش گفت: پورحمیدی با استقلال قرارداد داشت و نمی توانست قراردادش را فسخ کند. در صورت فسخ هم بین ۴ الی ۶ ماه محرومیت برایش در نظر گرفته می شد و اگر پس از فسخ راهی تیم دیگری می شد، این محرومیت یا جریمه مالی شامل تیم مقصد نیز میشد. 

علی خطیر در ادامه تاکید کرد که ماده ۱۵ فیفا، قانونی برای حمایت از بازیکنان حرفه ای است. بازیکنانی که به عنوان بازیکن فیکس توسط تیم ها جذب می شوند اما بنا به دلایل مختلفی نیمکت نشین می شوند. این قانون حمایتی شامل حال پورحمیدی نمیشد چرا که این دروازه بان جوان نه تنها در استقلال به عنوان دروازه بان اول جذب نشده بود بلکه در تیم سابق خود نیز در بیش از نیمی از بازی ها در ترکیب حضور نداشت. بدین ترتیب در هر صورت خطری از جانب حسین پورحمیدی استقلال را تهدید نمی کرد. 

لازم به ذکر است که پس از کش و قوس های فراوان، امروز حسین پورحمیدی قراردادش با استقلال را با مبلغی جدید، دو سال دیگر تمدید کرد!

4344