باشگاه استقلال، وارد هفتاد و ششمين سال حيات خود شد

باشگاه استقلال، وارد هفتاد و ششمين سال حيات خود شد

خبرگزاری فوتبالی- امروز باشگاه استقلال وارد هفتاد و ششمین سال فعالیت خودش شد.

به گزارش فوتبالی، در مهر ماه ۱۳۲۳ بنياد باشگاه استقلال با نام "دوچرخه سواران" پى ريزى شد و پس از ۱۱ ماه در ۱۸ شهريور ماه ۱۳۲۴ رسما تاسيس شد و فعاليتش را آغاز کرد تا حيات آن با فراز و نشيب هاى بسيار همراه شود.

البته تاریخ تاسیس این باشگاه قبلا روز دیگری بود اما بر اساس اسناد و روزنامه های آن زمان تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۲۴ روزی است که باشگاه تاسیس شد. باشگاهی که از دوچرخه سواران به تاج و بعد از انقلاب به استقلال تغییر نام داد.

اولین بازی تیم فوتبال دوچرخه سواران ۳۱ فروردین ۱۳۲۵ در یک بازی دوستانه مقابل تیم گیو بندرانزلی بود که استقلال یک بر صفر این تیم را شکست داد. پرگل ترین و بهترین برد استقلال، پیروزی ۱۸ بر صفر مقابل تیم داریوش در ۶ دی ۱۳۳۶ در خلال رقابتهای جام حذفی تهران بود. بهترین گلزن تاریخ این باشگاه هم آرش برهانی با ۱۰۷ گل است.

استقلال از روز تاسیسش تا به امروز ۳۶ جام قهرمانی در رقابتهای رسمی و مختلف داخلی و خارجی در رقابتهای استانی، کشوری و قاره ای کسب کرده که از این جهت پرافتخارترین تیم ایران است. پس از استقلال، پرسپولیس با ۳۱ جام قرار دارد.

كسب افتخارات زیاد از جمله چهار مرتبه حضور در فينال رقابت هاى قاره آسيا و فتح دو جام از آن تا به امروز با گذشت هفتاد و پنج سال قدمت به علاوه ۸ قهرمانی در رقابتهای لیگ های فوتبال ایران، یک قهرمانی دسته سوم، ۷ قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی در رقابتهای قهرمانی ایران در سال ۱۳۳۶، ۱۳ قهرمانی در رقابتهای جام باشگاههای تهران، ۳ قهرمانی در جام حذفی باشگاههای تهران، یک سوپرجام تهران و دو جام قهرمانی باشگاههای آسیا مجموع همه جامهای رسمی استقلال است.

در هر حال درباره تاریخ تاسیس استقلال باید به اسنادی رجوع کرد که در فیلم مستند آبی به رنگ  آسمان به کارگردانی و پژوهش امیر رفیعی چند وقتی است که پس از اکران سینمایی، به صورت اینترنتی هم به نمایش درآمده است. طور كه در تصاوير فوق دیده می شود، روزنامه "اطلاعات" در نوزدهم شهريور ماه ۱۳۲۴ اين موضوع را رسما اعلام كرده و دو هفته نامه "نيرو و راستى" هم در ۴ مهر ۱۳۲۴ تبريك خود را اعلام کرده است. در واقع هواداران استقلال بايستى هجده شهريور ماه هر سال را سالروز تاسيس باشگاه محبوب خود بدانند، باشگاهى كه طى دو مقطع زمانى يعنى ۲۲بهمن ۱۳۲۸ از "دوچرخه سواران" به "تاج" و هم چنين ۲۰ فروردين ۱۳۵۸ از "تاج" به "استقلال" تغيير نام داده است. 

7413