گزارش ویژه/ واکاوی نامه "تعلیق آمیز" فیفا و ای اف سی به فدراسیون فوتبال ایران؛ در تهران چه خبر است؟

گزارش ویژه/ واکاوی نامه "تعلیق آمیز" فیفا و ای اف سی به فدراسیون فوتبال ایران؛ در تهران چه خبر است؟

خبرگزاری فوتبالی- انتشار نامه تهدیدآمیز فیفا و ای اف سی به فدراسیون فوتبال ایران، موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد.

به گزارش فوتبالی، این نامه تنها تهدید آمیز یا تعلیق آمیز نیست و اتفاقا خیلی خطرناک هم هست.

پس از افشای زوایای تازه ای از قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس، نهادهای نظارتی برای برخورد با عوامل انعقاد این قرارداد ورود کردند و در اولین گام ۸ نفر از اعضای سابق و فعلی هیات رییسه فدراسیون فوتبال درگیر با این پرونده را به دادستانی معرفی کردند. پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب تهران رفته است و در نوبت رسیدگی است‌.

اما هنوز این رسیدگی به سرانجام نرسیده بود که خبر آمد فیفا با ارسال نامه ای به فدراسیون فوتبال تهدید کرده است که اگر نهادهای غیرفوتبالی در مورد ماجرای ویلموتس اعمال فشار کنند فوتبال ایران با تعلیق مواجه خواهد شد.

نامه چطور به شبکه مخالف منافع ایران رسیده است؟

این ماجرا چند نکته قابل توجه دارد. نکته اول اینکه این نامه چند روزی می‌شود به فدراسیون فوتبال رسیده و چهار روزی می‌شود که فدراسیون فوتبال در جریان این نامه قرار دارد. این وسط، نامه مربوطه اولین بار در یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان خارج از کشور که مخالف منافع ایران است منتشر می‌شود. شبکه‌ای که به مخالفت با دولت و نظام ایران مشهور است و با دریافت این نامه مجریان شبکه در حال جشن و پایکوبی بودند. اینکه چرا نامه‌ای به این مهمی باید اولین بار در یک شبکه مخالف ایران منتشر شود، در حالیکه این نامه فقط به دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران ایمیل شده است، جای سوال دارد و قطعا خیلی‌ها دوست دارند بدانند چگونه چنین نامه‌ای از فدراسیون فوتبال ایران به لندن داده شده است.

محتوای نامه خطرناک است

برویم سراغ محتوای نامه که خطرناک است. برای فیفا این مهم است که نهادهای اجرایی و در واقع دولتی وارد امور فوتبال نشوند. فیفا در حالی با دخالت نهادهای غیرفوتبالی در امور مربوط به فدراسیون مخالفت کرده که به نظر می‌رسد، منظور فیفا، نهاد اجرایی یعنی دولت باشد و آنها با ورود نهاد قضایی به چنین ماجراهایی مشکلی ندارند اما نحوه ورود هم مهم است. اینکه آیا سومدیریت در ماجرای ویلموتس، جزو کدهای اخلاقی فیفا برای برخورد هست یا نه؟ با جستجو در کدهای اخلاقی فیفا، چنین چیزی دیده نمی شود. سومدیریت ناشی از فساد، تبانی، اختلاس، فساد اخلاقی و مالی و دیگر موارد دیده می شود اما سومدیریت در بخش قراردادها دیده نمی شود. همین کمی کار را پیچیده کرده است. ضمن اینکه فیفا عقیده دارد باید پرونده در کمیته اخلاق هر فدراسیون بررسی شود و بعد در صورت محکومیت به نهادهای قضایی برود اما در فوتبال ایران، کمیته اخلاق و در کل رکن قضایی مستقل نشده و همچنان زیر نظر رییس فدراسیون فوتبال است و بالطبع کمیته اخلاق نمی تواند علیه رییس فدراسیون حکمی بدهد. در حالیکه در فیفا رکن قضایی کاملا مستقل است و از همین طریق با سپ بلاتر رییس سابق فیفا و اعضای هیات رییسه فیفا برخورد شد.

چرا فیفا قبلا هم حساس شده بود

 پیش از این و در دورانی که علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال بود، او برای پاسخگویی درباره مسائل مربوط مجموعه‌اش به نهادهای قضایی رفت و فیفا روی این مساله حساس شد اما خود کفاشیان کار را جنع و جور کرد. از طرف دیگر بد نیست به این نکته هم اشاره داشته باشیم که مدیران فیفا هم سابقه احضار به نهادهای قضایی را دارند و فدراسیون جهانی فوتبال، هیچ وقت با ورود دستگاه قضایی به پرونده‌های اینچنینی مشکل نداشته است. دادستان سوییس و یا اف بی آی هم در ماحرای فساد مالی فیفا ورود کرد و این در حالی بود که کمیته اخلاق فیفا علیه آنها حکم داده بود.

مساله بعدی، ماجرای بازنشسته هاست. شباهت واکنش فیفا به این ماجرا با واکنش فیفا به قانون منع حضور بازنشستگان است و آن زمان هم فیفا در نامه‌های مختلف، فدراسیون فوتبال را تهدید به تعلیق کرد و حتی اینفانتینو در تهران در گفت و گویی که با عادل فردوسی پور داشت ( این گفت گو برای پخش در برنامه نود مجوز نگرفت) به آن اشاره کرد. اتفاقی که نهایتا باعث شد علی کفاشیان چون مثل تاج و بهاروند و اسلامیان نتوانست مجوزهای مربوطه را بگیرد از فدراسیون فوتبال خداحافظی کرد.

حالا هم که دستگاه قضایی به ماجرای ویلموتس و حواشی آن ورود کرده، فیفا یکدفعه واکنش نشان داده و فدراسیون را تهدید به تعلیق کرده است. مساله‌ای که برخی معتقدند ناشی از یک خط دهی است. هم در ارسال نامه به یک شبکه ماهواره ای خارج از کشور مخالف منافع ایران و هم در متن و محتوای دو نامه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران.

خبرگزاری مهر درباره این موضوع نوشته: گفته می‌شود برخی عوامل داخلی این خط را به فیفا می دهند تا بتوانند از زیر فشار انتقادات و اتفاقاتی که علیه خودشان است فرار کنند. این احتمال مطرح است که برخی افرادی که به واسطه قرارداد ویلموتس زیر فشار زیاد قضایی قرار گرفته اند، این «خط» را به فیفا داده اند که چنین نامه ای را برای فدراسیون ارسال کنند!

باید دید در نهایت چه خواهد شد. آیا نهادهای قضایی و مجلس کوتاه می آیند یا اینکه فیفا تصمیم دیگری می گیرد؟ آیا هیات رییسه استعفا می کند یا کمیته انتقالی تشکیل شود یا کلا فدراسیون فوتبال ایران تعلیق می شود و همه فعالیتهای فوتبالی بین المللی تعطیل! آیا فیفا با اساسنامه پیشنهادی و مشکلات ایران و برگزاری انتخابات کنار می آید یا با تعلیق همه چیز روی هوا می رود؟

1984