گزارش/ نگاهی به دیدارهای مهمی که در ایام محرم برگزار شد

گزارش/ نگاهی به دیدارهای مهمی که در ایام محرم برگزار شد

خبرگزاری فوتبالی- به مناسبت فرارسیدن ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی بد نیست نگاهی بیندازیم به رقابت های فوتبالی مهمی که در این ایام برگزار شد.

به گزارش فوتبالی، گاهی پیش می آمد که فیفادی یا تاریخ بازی های مهم تیم‌های باشگاهی و ملی با ایام محرم و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی تداخل پیدا کند که در برخی مواقع  تلاش هایی مبنی بر عدم پخش زنده آن بازی ها انجام می شد اما در نهایت مسابقه به صورت مستقیم پوشش داده می‌شد.

جام باشگاه‌های آسیا؛ السد - استقلال

استقلال در تابستان سال ۱۳۶۹ در اولین مرحله از جام باشگاه‌های آسیا حریفش السد قطر را شکست داد. بازی رفت دو تیم در قطر به تساوی 1-1 رسید و جالب اینکه مجید نامجو مطلق، مربی فعلی آبی‌های پایتخت که در آن زمان در تیم قطری بازی می‌کرد، گل تیم السد را وارد دروازه‌ احمدرضا عابدزاده کرد. بازی برگشت بین تیم های استقلال و السد قطر در تهران و در روز تاسوعا برگزار شد. شاهرخ بیانی، کاپیتان استقلال، با پرچمی که مخصوص روزهای عزاداری محرم بود، در کنار احمدرضا عابدزاده و سایر بازیکنان وارد میدان شد. استقلال با تک گل صمد مرفاوی در نیمه‌ی دوم که روی یک ضربه‌ی سر تماشایی به دست آمد و استقلال به مرحله بعد صعود کرد. در آن بازی تماشاگران زیادی به ورزشگاه آمده بودند که در نوع خود جالب بود.

جام باشگاه‌های آسیا؛ استقلال - دالیان چین

در فروردین ۱۳۷۸ استقلال میزبان مراحل نیمه‌نهایی و فینال جام باشگاه‌های آسیا در تهران شد. این‌ بار دیدار نیمه‌نهایی بین استقلال و دالیان چین یک روز پس از عاشورا برگزار می‌شد. مراسم نوحه‌خوانی و عزاداری قبل از شروع بازی انجام شد و بازیکنان استقلال با شال‌های متناسب با آن ایام وارد زمین شدند؛ اما تلویزیون به دلیل فرارسیدن ایام محرم، از پخش مستقیم بازی خودداری کرد! استقلال با گل طلایی علی موسوی 4 بر 3 از سد دالیان گذشت و به فینال رسید. فینالی که دو روز بعد و در واقع سه روز پس از عاشورا در مقابل جوبیلو ایواتای ژاپن برگزار شد و این‌بار بازی به صورت زنده از تلویزیون پخش شد.

مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه

تیم ملی ایران در شب عاشورا در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه آزادی میزبان کره جنوبی بود که توانست حریف خود را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد. پیش از آغاز این دیدار حرف و حدیث هایی مبنی بر پخش نشدن بازی به صورت زنده از تلویزیون وجود داشت که در نهایت این اتفاق رخ نداد و بازی به صورت مستقیم پوشش داده شد. همه هواداران حاضر در ورزشگاه با پوشش‌های متناسب با ایام سوگواری در ورزشگاه حاضر شده بودند حتی بازیکنان تیم کره جنوبی نیز به منظور احترام با بازوبندهای مشکی وارد زمین شدند و بین دو نیمه مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی برگزار شد که این اتفاقات، مورد توجه رسانه های معتبر دنیا قرار گرفت. فرانس ۲۴، میرور، AS، گاردین، وردساکر و ... رسانه هایی بودند که به پوشش این اتفاق پرداختند. آنها نوشتند: هواداران فوتبال با لباس هایی مشکی به ورزشگاه آمدند. پرچم‌های بزرگ امام حسین (ع) در ورزشگاه آزادی به چشم می خورد و در حالی که پیش از بازی مخالفت هایی برای برگزاری این دیدار صورت گرفته بود، سرانجام بازی برگزار شد.

4344