اگر لیگ دوباره شروع نمی‌شد...

اگر لیگ دوباره شروع نمی‌شد...

خبرگزاری فوتبالی- اگر دوباره لیگ شروع نمی‌شد احتمالا الان سپاهان و تراکتور حضورشان را در آسیا قطعی کرده بودند و به جای پارس جنوبی، پیکان به لیگ دسته یک سقوط کرده بود اما حالا شرایط برای این تیم‌ها کاملا متفاوت است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، لیگ برتر فوتبال ایران فصل جالبی را پشت سر گذاشت. لیگی که از همان ابتدا با تاخیر شروع شد با رسیدن موج بیماری کرونا به ایران به حالت تعلیق درآمد و سرانجام بعد از گذشت یک سال به پایان رسید. در طول این روزها اتفاقات زیادی افتاد اما یکی از مهم‌ترین اتفاقات ازسرگیری مجدد بازی‌ها بود. تصمیمی که با اعتراض مشخص و واضح چند تیم همراه شد و بیشتر تیم‌ها در لفافه مخالف آن بودند. تیم‌هایی مثل شهر خودرو، تراکتور، ماشین‌سازی و نساجی کاملا علنی با برگزاری لیگ مخالفت کردند و حتی چند روز مانده به بازی‌ها طوماری امضا و تهدید کردند اگر لیگ شروع شود و کسی ضمانتی برای سلامتی بازیکنان نکند به فیفا شکایت می‌کنند. از طرفی تیم‌هایی مثل فولاد و پرسپولیس به نوعی طرفدار شروع لیگ بودند.

اگر لیگ مجددا شروع نمی‌شد و با فرض اینکه قهرمان و نماینده‌های ایران در آسیا و همچنین تیم‌های سقوط کرده بر اساس همان جدول هفته بیست و یکم انتخاب می‌شدند، حالا وضعیت چند تیم کاملا دگرگون بود.

از تیم‌هایی شروع کنیم که کاملا مخالف برگزاری لیگ بودند. تراکتور در آن زمان در رتبه سوم جدول بود و می‌توانست به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان راه پیدا کند اما حالا با قرار گرفتن در رتبه چهارم باید منتظر برگزاری جام حذفی باشد تا سهمیه کسب کند.

شهر خودرو در آن زمان در رتبه پنجم جدول قرار داشت و حالا در رتبه ششم قرار دارد و شروع لیگ فرق زیادی برای آن‌ها نداشت. وضعیت ماشین‌سازی تقریبا مشابه شهر خودرو است. آن‌ها پیش از شروع لیگ در رتبه نهم بودند و لیگ را در رتبه یازدهم به پایان رساندند.

با اینکه نساجی هم تغیییر زیادی در جدول نداشت و از رتبه دهم فقط یک پله بالاتر آمد اما با شروع مجدد لیگ آن‌ها در ۹ دیدار متوالی شکست نخوردند و تیم‌هایی مثل سپاهان و تراکتور را شکست دادند و استقلال و پرسپولیس را متوقف کردند. این بازی‌ها باعث شد بازیکنان نساجی اعتماد به نفس بسیار زیادی پیدا کنند که این موضوع قطعا در فصل آینده به آن‌ها کمک زیادی خواهد کرد.

به نظر می‌رسد بیشترین سود را از شروع مجدد لیگ فولادی‌ها کسب کردند. آن‌ها در هفته بیست و یکم در رتبه ششم قرار داشتند اما لیگ را در رتبه سوم به پایان رساندند و جواز حضور در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان را کسب کردند. در پایین جدول هم تیم خوش شانسی وجود دارد. پیکان قبل از شروع دوباره لیگ در انتهای جدول قرار داشت و اگر مسئولان تصمیم می‌گرفتند لیگ فصل بعد با ۱۶ تیم برگزار شود باید به دسته یک می‌رفت. با این حال لیگ شروع شد و پیکان با ویسی توانست امتیازات لازم را کسب کند و با قرار گرفتن در رتبه سیزدهم در لیگ بماند. 

وضعیت تیمی مثل پارس جنوبی جم دقیقا برعکس وضعیت پیکان است. پارسی‌ها در هفته بیست و یکم در رتبه دوازدهم قرار داشتند و هر تصمیمی به جز برگزاری لیگ گرفته می‌شد به دسته یک سقوط نمی‌کردند اما با شروع دوباره لیگ نتوانستند امتیازات لازم را کسب کنند و با قرار گرفتن در رتبه پانزدهم با لیگ برتر خداحافظی کردند.

در این میان به دو تیم دیگر هم می‌توان اشاره کرد. سپاهان در رتبه دوم قرار داشت و هر چند مسئولان این باشگاه و کادر فنی‌اش مخالفت علنی با برگزاری دوباره لیگ نکردند اما کاملا مشخص بود که ترجیح می‌دهند لیگ با همان جدول به پایان برسد. در آن صورت حضور سپاهان در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان قطعی می‌شد و اگر جام حذفی هم قرار نبود برگزار شود می‌توانست به صورت مستقیم به آسیا برسد اما با شروع لیگ و اتفاقات و حواشی به وجود آمده برای زردپوشان آن‌ها فصل را در بدترین حالت ممکن و قرار گرفتن در رتبه پنجم و از دست دادن سهمیه لیگ قهرمانان به پایان رساندند.

استقلال هم می‌تواند از برگزاری دوباره لیگ خوشحال باشد. استقلال در هفته بیست و یک در رده چهارم بود و در بهترین حالت صعودش به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان قطعی می‌شد اما آن‌ها حالا لیگ را با عنوان نایب قهرمانی به پایان رسانده‌اند و می‌توانند با موفقیت در جام حذفی به صورت مستقیم به آسیا برسند. البته با قهرمانی پرسپولیس هم آبی‌پوشان به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان می‌رسند.

6641